נתניהו: מצטער עמוקות, לא ערערתי מספיק על ההנחה שחמאס מורתע

השבועון האמריקני 'טיים' פרסם 'כתבת שער' עם ראש הממשלה בו התנצל לראשונה על אירועי ה-7 באוקטובר: "אני מצטער מאוד שקרה דבר כזה, תמיד אחשוב אם דברים יכלו להיעשות אחרת" • יתפטר? "אשאר בתפקיד כל עוד אני מאמין שאוכל להוביל את ישראל לעתיד של ביטחון ושגשוג"
חרדים 10
ד' אב התשפ"ד / 08.08.2024 15:53

ראש הממשלה בנימין נתניהו העניק השבוע ראיון למגזין ‘טיים’. במהלך ריאיון, בן 66 דקות, שפורסם היום (חמישי) ככתבת שער תחת הכותרת “ביבי במלחמה”, התייחס נתניהו לסוגיות מרכזיות, התנצל על אירועי ה-7 באוקטובר, ואמר כי הוא לא חושב שהמלחמה ברצועת עזה תסתיים בקרוב.

בנוסף, דחה את הטענות כי הוא מאריך את המלחמה מטעמים פוליטיים, והבהיר כי הדבר חיוני לביטחון ישראל בטווח הארוך.  לדבריו, המלחמה צריכה להסתיים רק ב”ניצחון שבסופו החמאס לא יוכל לטעון לשלטון בשטחים הפלסטיניים או להוות איום על ישראל”.

בריאיון נשאל נתניהו אם יתנצל על הכישלון בהגנה של ישראל. נתניהו השיב: “להתנצל? כמובן, כמובן. אני מצטער מאוד שקרה דבר כזה. תמיד מסתכלים אחורה ושואלים האם יכלנו לעשות משהו שהיה מונע זאת?”.

במהלך הריאיון הדגיש נתניהו כי ישראל מתמודדת לא רק עם חמאס אלא עם ציר איראני שלם, דבר שמחייב את המדינה להתכונן להגנה רחבה יותר. נתניהו טוען שישראל נמצאת בעימות עם “ציר ההתנגדות האיראני”, וכי צריך לארגן את ההגנה הנרחבת ביותר כדי להגן על המדינה.

נתניהו נשאל גם על העברת הכסף הקטארי ואמר כי אישר את העברת הכסף בכדי למנוע קריסה הומניטרית על ידי שמירה על ממשל אזרחי בתפקוד ברצועה, ולא לטפח את כוח חמאס. המראיין הקשה על נתניהו כי העברת הכסף סייעה להתחזקות חמאס – ונתניהו השיב כי הנושא המרכזי בנוגע לאיום היה הברחות הנשק מסיני לרצועה.

לדבריו, הוא  לא ערער מספיק על התפיסה של גופי הביטחון שלפיה חמאס מורתע מלפעול נגד ישראל. “אם כבר הטעות שלי הייתה שלא ערערתי מספיק על ההנחה שהייתה משותפת לכל גופי הביטחון”, הוסיף נתניהו.

על היום שאחרי הבסת חמאס אמר נתניהו כי ירצה לראות ממשל אזרחי המנוהל על ידי עזתים, עם אפשרות לתמיכה של שותפות אזוריות.

נתניהו השיב על השאלה אם יתפטר מתפקידו: “אני אשאר בתפקיד כל עוד אני מאמין שאוכל להוביל את ישראל לעתיד של ביטחון ושגשוג”.

כשנשאל האם היה חושב שמנהיג אופוזיציה שעמד בראש כשל ביטחוני צריך להישאר בשלטון השיב נתניהו כי “זה תלוי”, ואמר כי אם אותו שלטון יכול להוביל את המדינה במהלך מלחמה ולניצחון, ולהבטיח שהמצב שאחרי המלחמה יהיה של שלום וביטחון – הוא צריך להישאר. בכל מקרה, הוא הוסיף, זוהי החלטתו של העם.

במהלך הריאיון הוצג לנתניהו הדיווח כי בכירים בישראל הציגו במהלך מבצע צוק איתן בשנת 2014 תכנית להשמדת חמאס שתעלה בחייהם של כ-10,000 אזרחים עזתים וכמעט 500 חיילים ישראלים.

“לא הייתה תמיכה פנימית לפעולה כזו”, טען נתניהו. “בוודאי שלא הייתה תמיכה בינלאומית לפעולה כזו ואתה צריך את שניהם”.

נתניהו ציין גם, כי אלה בשמאל שהודיעו שלא ישרתו אם תעבור הרפורמה המשפטית השפיעו על האופן שבו ראו חמאס וחיזבאללה את ההרתעה הישראלית: “אני חושב שלסרבנות הייתה השפעה”.

בנוגע לשחיקה בתמיכת אזרחים בארה”ב בישראל אמר נתניהו כי הוא לא חושב שזו אשמת ישראל. “אני לא חושב שהשחיקה הרבה קשורה לישראל. זה קשור לאמריקה”.

בשלב הזה הציג נתניהו את הסקר של הווארד-האריס שמצא כי 80 אחוזים תומכים בישראל לעומת 20 אחוזים בחמאס: “זו בעיה שיש לאמריקה, לא לישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות