‘עוון בגידה במדינה’ • ח”כים: לחקור מי הדליף את הסרטון מ’שדה תימן’

אריה ריבקינד ואבי כץ
|
ד' אב התשפ"ד / 08.08.2024 00:24
קריאות מהקואליציה ומהאופוזיציה לפתוח בחקירה פלילית שתביא לאיתור מדליפי הסרטון, המשמש כחומר חקירה לכלי התקשורת • גורם מדיני: “מי שהדליף את הסרטון המהונדס עשה פיגוע. כל שונאי ישראל והאנטישמים הגדולים בעולם מהדהדים את הסרטון המפוברק, שהפך לעלילת דם”

העיתונאי גיא פלג חשף אתמול (שלישי) בחדשות 12 תיעוד בלעדי בו נראים, לכאורה, רגעי ההתעללות של הלוחמים בבסיס שדה תימן במחבל הנוח’בה שפונה לבית החולים.

בתיעוד נראים מחבלים שוכבים על הרצפה וכמה  חיילים לוקחים את אחד המחבלים לצד, ככל הנראה לצורך בדיקה. בהמשך הסרטון נראים החיילים מסתירים את המחבל ממצלמות האבטחה. פלג ציין בקריינות שלוותה לסרטון: “הצילום כולל תיעוד של העבירה המיוחסת לאנשי המילואים”.

בתיעוד לא רואים את מעשיהם של החיילים וברשת טענו כי מדובר בשני סרטונים שחוברו, כאשר ניתן להבחין בתאריכים שונים של מצלמות האבטחה.

הפרסום גרם לסערה גדולה – ורבים טענו: “מי שהדליף את סרטון מצלמות האבטחה לערוץ 12 הם או הפרקליטות הצבאית או מצ”ח”.

מגיש ערוץ 14, אראל סג”ל, אמר: “אני יודע שההגנה לא נחשפה לסרטון, כי התביעה התעקשה שמדובר בחומר חסוי. ואני גם יודע שעשו פה מעשה נבלה על גב לוחמי רק כדי להצדיק את ההתנהלות העלובה מאז המעצר בשדה תימן. הליך הוגן, חזקת חפות? הצחקתם את האחות הקטנה של הפרקליטות. אם לרמטכ”ל יש כבוד ללוחמים, הוא מזמן עוד הלילה את גברת הפרקליטה לנזיפה חמורה”.

גולשים רבים ביקרו את עצם העובדה שחדשות 12 פרסמו את הסרטון – שיכול להזיק לחטופים שנמצאים בשבי חמאס: “מה אתם עושים? למה זה בחדשות? שיטפלו מה שצריך לטפל בבית משפט, למה אין צו איסור פרסום על זה? זה הסיבה למה אי אפשר לסבול את התקשורת. זה! בדיוק זה!”

גולש אחר רתח: “הפרקליטות הצבאית של צבא הגנה לישראל הדליפה סרטון שישמש מעתה ועד עולם את כל אויבי ישראל כ’הוכחה’ לכך שצה”ל מתעלל באסירים. למה? כדי להסיט ביקורת ציבורית. כל יום מחדש אנו מקבלים שיעור ברמה הנמוכה של החומר האנושי הממלא את המטכ”ל”.

מטה ‘שומרים על החיילים’ הגיש הבוקר תלונה לרשות השנייה נגד העיתונאי גיא פלג.  לטענת הפעילים שהגישו את התלונה, פלג הציג את הדברים בצורה מעוותת וללא תשתית ראייתית, והדבר מהווה פגיעה חמורה בלוחמי צה”ל: “הצגת סרטון כזה בצורה מעוותת בעת שמתנהל משפט ראווה ללוחמים הוא בושה שאין לתאר”.

גורם מדיני אמר ליש התקשורת ינון מגל: “מי שהדליף את הסרטון המהונדס משדה תימן נגד לוחמי צה״ל – עשה פיגוע נגד מדינת ישראל בשעת מלחמה. כל שונאי ישראל והאנטישמים הגדולים בעולם מהדהדים את הסרטון המפוברק, שהפך לעלילת הדם הגדולה מאז עלילת מוחמד א-דורה. הנזק שנגרם במישור המדיני עצום וזה משליך על מהלכי המלחמה ועלול לגרום לפגיעה בחטופים בעזה כנקמה. דרושה חקירה פלילית נגד המדליף בעוון בגידה במדינה”.

פוליטיקאים דורשים חקירה על ההדלפה

הערב התגברו הקריאות בקואליציה ובאופוזיציה בדרישה לפתוח בחקירה פלילית לאיתור מדליפי סרטון מצלמת האבטחה משדה תימן.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ קרא ליועצת המשפטית לממשלה להתערב: “טוב תעשה היועצת המשפטית לממשלה אם במקום לפעול בכל כוחה לסיכול מדיניותה של הממשלה הנבחרת בכל נושא, תתחיל למלא את תפקידה ולעשות סדר במערכת אכיפת החוק שתחת אחריותה ופשטה רגל ואיבדה כל מצפן ומצפון”.

הוא הדגיש: “ראשית, חקירה פלילית מיידית לאיתור מדליפי הסרטון המגמתי שנועד לפגוע בלוחמים המילואימניקים ושגרם נזק אדיר לישראל בעולם ולמיצוי מלוא חומרת הדין עימם”.

יו”ר הימין הממלכתי, ח”כ גדעון סער, צייץ: “הדלפת חומרי חקירה (הסרטון) מפרשת החשדות כלפי חיילי המילואים מכח 100 פוגעת בזכויות אדם וגם במדינה ומשרתת את אויביה. האינטרס הציבורי מחייב חקירה פלילית לאיתור המדליף ומיצוי הדין עימו”.

השרה אורית סטרוק פנתה למזכיר הממשלה ודרשה דיון דחוף בממשלה, מאחר שהתנהלות הפרקליטות הצבאית בפרשה “נגועה בפלילים” וגורמת נזק אסטרטגי למדינת ישראל, הן בהיבט הביטחוני והן בהיבט המדיני-משפטי.

לדבריה, הממשלה אינה יכולה להתעלם מהתנהלות זו, שבה גוף הנתון למרותה פועל באופן בלתי חוקי ונעדר סמכות נגד חיילים המסורים לאחריותו. סטרוק קוראת לחקור את ההדלפות לתקשורת של חומרי חקירה בפרשה, תוך שיבוש תוכנם ומשמעותם, ולהעניש את האחראים.

ח”כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית: “ההדלפה של הסרטון ממצלמות האבטחה בשדה תימן – זהו אחד המעשים חסרי האחריות שנעשו מאז תחילת המלחמה. בראש ובראשונה – הפגיעה בחיילנו שנאבקים על חפותם. בזמן שעורכי הדין שלהם כלל לא קיבלו את הסרטון הוא כבר הודלף ופורסם בצורה מגמתית.

“אבל חמורה שבעתיים ההשפעה הרחבה של הסרטון הערוך והמגמתי, הנזק התדמיתי שנעשה בעולם בשילוב עם דברי הקריינות המופרכים שנאמרו ברקע הפכו לדלק לכל שונאי ישראל שמחפשים בנרות את התירוץ לטפול עלילות שווא על לוחמינו המחרפים את נפשם. ובעיקר על חטופינו המוחזקים בידי אותם המפלצות.

“לאן נעלם החשש מכך שהמחבלים המחזיקים בהם יתעללו בהם עקב פרסומים כאלה? בשביל להגן על כבודה של הפצ”רית הכל מותר, בשביל לרצות את מפלצת האג האנטישמית אפשר להטות את המשפט ולרמוס את זכויות לוחמינו. חייבים לעצור את הפצרי”ת עכשיו!”

בית המשפט הצבאי. צילום: Chaim Goldberg/Flash90

תמיר מורג, הכתב המדיני של ערוץ 14, הזכיר כי מדובר במערכת משפט משוחתת, ולכן אין לצפות לשום חקירה על ההדלפה: “אני רואה קריאות מוצדקות לחקור את אנשי הפרקליטות הצבאית בחשד להדלפת הסרטון מפרשת שדה תימן, וחש חמלה על חבריי התמימים שכנראה שהו במאדים ב-20 השנים האחרונות, וסבורים שמישהו יחקור ויעמיד לדין, משל הייתה כאן מערכת משפט ואכיפה ולא יוריסטוקרטיית בננות רקובות”.

עורכי הדין: הדלפות בלתי נשלטות

היום הגישו עורכי הדין עדי קידר ונתי רום מחוננו ערר נגד החלטת בית הדין הצבאי להאריך את מעצרם של חמישה מהלוחמים שנעצרו בבסיס שדה תימן בחשד להתעללות במחבל נוח’בה. בית הדין הצבאי ידון בערר מחר בשעות הבוקר.

בערר ציינו עורכי הדין את ההדלפות של חומרי החקירה המגמתיים וכן סרטון מחומרי החקירה אשר לא הגיע לידיהם –  אך הודלף לתקשורת בצורה מגמתית, יחד עם חומרי חקירה נוספים.

“תחושת הבטן המתהפכת לנוכח הנחישות הבלתי נשלטת של חוקרי מצח לחקור את לוחמי צה”ל בעקבות אירוע מבצעי לכל דבר וענין, והכל ב’קול ענות גבורה’, תוך ביזוים, השפלת כבודם ובעיקר חירותם, שלהם ושל בני משפחותיהם, היא מצערת, ואולם מצערת עוד יותר העובדה כי למערערים אין הגנה משפטית ואין ולו ‘קול ענות חלושה’ שיזדהה עם מצוקתם ותצעק – די”.

הם הוסיפו: “די למעצרים שרירותיים במערכת המשפט הצבאי ושימוש יתר בשם המכובס של ‘העילה המשמעתית’, מקום בו עסקינן בלוחמי מילואים בעלי משפחות, מלח הארץ אשר גם במחיר אישי יקר עזבו את ביתם משמחת תורה ועד היום כמעט ברצף כדי לבצע משימותיהם. ואם לא די בכל אלו, הוכחה ניצחת להתנהלות גורמי מצח והפרקליטות הם ההדלפות הבלתי נשלטות שגם בהם יש כדי להורות על שחרור החשודים רק מטעמי צדק”.