בכיר בצבא הודה: לא חשבנו שההיענות תהיה נמוכה כל כך

אריה ריבקינד
|
ג' אב התשפ"ד / 07.08.2024 14:26
תא”ל שי טייב, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצבא, התייחס בוועדת חוץ ובטחון להתייצבות הנמוכה של החרדים ל’צו’: “יש כל מיני משפטים שקיבלנו, כמו ‘לא נתייצב’ ומשפטים קצת יותר חריפים” • רייטן: צה”ל, שכולנו סומכים עליו, נתן כאן כישלון מפואר • שטרן: קורא לצה”ל להתעשת

אחרי הכישלון המהדהד: תא”ל שי טייב, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצבא, התייחס היום (רביעי) בוועדת חוץ וביטחון להתייצבות הנמוכה של חרדים לצו ראשון ביומיים האחרונים והבהיר כי הנתונים נמוכים עוד יותר ממה שהעריכו.

לפי נתוני צה”ל, רק 48 חרדים התייצבו בימים שני ושלישי מתוך כ-1,000 צעירים חרדים שזומנו ל’צו ראשון’.

תא”ל שי טייב סיפר לחברי הוועדה:  “בכל אחד מהימים, קיבלנו אינדיקציה שיתייצבו קצת מעל 200 אנשים. לא הערכנו שההגעה תהיה נמוכה כל כך והייתי שמח להיות פה בפוזיציה אחרת”.הוא הוסיף:  “יש כל מיני משפטים שקיבלנו כמו ‘לא נתייצב‘ ומשפטים קצת יותר חריפים“.

 

יו”ר הימין הממלכתי, ח”כ גדעון סער, אמר: “הדיון הוא דיון קונספציה מובהק כאילו לא היה 7 באוקטובר וכל עשרת החודשים האחרונים. קיצור השירות ב-2015 היה שגוי, נבע מקוצר ראות ואי הבנה של האיומים. היום אנחנו מבינים שבעשור הקרוב אנחנו בחזית של מלחמת השמדה בכל החזיתות. קיצור השירות כעת בחודשיים נוספים הוא אבסורד.

“יש להגדיל באופן מידי את סד”כ הסדיר, כמענה לצורך המבצעי וכדי להוריד את הנטל מחיילי המילואים. אני תומך בעמדת צה”ל ומערכת הביטחון ואף סבור כי יש ללכת יותר רחוק: אני לא אוהב אורך שירות דיפרנציאלי והוראת השעה צריכה להיות ארוכה יותר. אולי זו דעה לא פופולארית אבל היא הכי נכונה ובעיקר – מתחייבת מהמצב”.

ח”כ אלעזר שטרן אמר: “מה שהצבא עשה עם צווי הגיוס שנשלחו לחרדים ומה שהוא הציג לנו, זו הייתה וירטואוזיות על גבול הפוליטית שלא מתאימה לצבא. אנחנו מבזבזים את הזמן, לא צריך להיות ראש אכ”א כדי להבין שזה לא יעבוד. אני קורא לצה”ל להתעשת”.

ח”כ אפרת רייטן אמרה: “אני בעלת עניין פה. הבן שלי בצבא, איך אני מסתכלת עליו כשהוא חוזר הביתה… מה אני אומרת לו, תסבירו לי. ‘לך אנחנו מאריכים את השירות, אבל צה”ל, שכולנו סומכים עליו, נתן כאן כישלון מפואר בגיוס חרדים'”.