“מוות למחבלים, בושה בושה”: מהומה בדיון על שדה תימן בבג”ץ

בג"ץ דן בעתירות גופי שמאל נגד תנאי כליאת הנוח'בה בשדה תימן • בזמן שהצדדים הציגו טיעוניהם, משפחות חטופים ושכולות זעמו על הדיון - והתפרצו בצעקות לדברי השופט: "איפה החטופים שלנו מוחזקים? על מה אתם דנים? מדינת חלם!" • הדיון הופסק והמוחים נגררו החוצה מהאולם
חרדים 10
ג' אב התשפ"ד / 07.08.2024 11:09

בית המשפט העליון דן היום (רביעי) בעתירות של גופי שמאל נגד תנאי כליאתם של מחבלי נוח’בה במתקן הכליאה בבסיס שדה תימן.

לטענת העותרים, “שדה תימן מופעל על ידי הצבא כמתקן לכליאת חשודים כלוחמים בלתי חוקיים מאז תחילת המלחמה, וככל הידוע מוחזקים בו למעלה מ-1,000 עצורים במתקנים דמויי מכלאות, ללא מיטות או כל ציוד אחר.

“עדויות על הנעשה במתקן חשפו מציאות בלתי נתפסת של ניתוחים שבוצעו ללא הרדמה, החזקת עצורים ימים על ימים בתנוחות מכאיבות ובאיזוק שהובילו לכריתת איברים, כיסוי העיניים לתקופות ארוכות – גם בזמן מתן טיפול רפואי ועשיית צרכים – החזקת חלק מהעצורים עם חיתולים, מכות והתעללויות”.

במהלך הדיון, אמר עורך הדין ענר הלמן מטעם פרקליטות המדינה: “בפעם הראשונה שהיה דיון בעתירה לפני כחודש, הוחזקו 700 כלואים, נכון לבוקר זה, בזמן הלחימה בעזה, מוחזקים 30 כלואים ובבית חולים השדה הצמוד הסמוך להם – שלושה”. יתר הכלואים הועברו בשבועות האחרונים למתקני מעצר של שב”ס.

עורך הדין הדגיש כי המטרה היא להחזיר את המתקן לייעודו – מיון העצורים. “בימים הקרובים יועברו עצורים נוספים משדה תימן לכלא עופר כך שהמספר יצטמצם אף יותר. יחד עם זאת, המקום חייב להמשיך לפעול כדי לקלוט עצירים מרצועת עזה”.

עורך הדין עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח טען, כי “הדברים בעת הזאת לא השתנו” – והציג טענות לפיהן העצורים מוחזקים מכוסי עיניים. על כך השיב השופט פוגלמן כי הדברים נעשים “לפי הצורך”.

במהלך הדיון התפרצו משפחות שכולות וחטופים לדברי המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, והביעו זעם על עצם הדיון ביחס למחבלים. “מי עשה אתכם יהודים?”, שאלה נציגת אחת המשפחות השכולות. “הם שרפו אנשים חיים. הם אנסו ורצחו גברים ונשים. זה פשע שאפילו חיות טרף לא עושות. יש להם רק דין אחד – דין מוות, ואז לא תהיה בעיה של מקום ולא יהיו עלילות שווא נגד חיילי צה”ל”.

המוחים הוסיפו וצעקו: “יש לנו ילדים חטופים בעזה – מי דן בתנאים שלהם? מי דן בתנאים של כפיר ביבס?” – וקראו: “בושה בושה”.

מ”מ נשיא העליון, עוזי פוגלמן, ענה: “רבותיי וגבירותיי אנחנו במדינת ישראל. מדינת ישראל אם זה מוצא חן בעיניכם או לא היא מדינת חוק. צריך לקיים דיונים בבתי המשפט בשקט”.

אולם המוחים המשיכו: “העם הוא הריבון” ו”תתביישו”, “מישהו שלח לבדוק את החטופים שלנו?  איפה החטופים שלנו מוחזקים? על מה אתם דנים? מדינת חלם!!”

אחת הנשים שמחו על עצם הדיון השיבה לשופט: “ראיתם את הסרטון שדרכו להם על הגופות? כבוד השופט אומר לי ‘זאת מדינת חוק’ – מדינת צחוק, בג”ץ צריך להיסגר אתמול. כולכם מוזמנים לראות את העוול. זעקתי את הזעקה של החטופים של כולם יחד. מנסים לשפר לנוחבות את תנאי הכליאה שלהם. מה זה? צריך לקחת את כל הנוחבות האלה לקשור אותם לזרוק אותם לבור ואני אבוא ואזרוק את הגפרור”.

לבסוף הוחלט על הפסקת הדיון, ומשמר בית המשפט גרר החוצה  את משפחות החטופים והשכולות מהאולם.

בהפסקת הדיון התקבצו המוחים מחוץ לאולם בית המשפט בקריאות: “מוות למחבלים”.

לאחר כ-20 דקות של הפסקה הדיון התחדש, תוך שהמשמר עושה סלקציה ומכניס רק את מי שהוא חפץ ביקרו. שמ”מ נשיא העליון גם הורה הבוקר למאבטחי בית המשפט לא להכניס תמונות חטופים ונרצחים, אך חלקם הוברחו לאולם.

השופט פוגלמן אמר בפתחו: “מה שראינו עכשיו היה ניסיון למנוע דיון שיפוטי בבית משפט. אנחנו מאוד מכבדים את זכות ההפגנה של כל אדם במדינת ישראל, אבל זה לא יכול להיעשות באולם בית המשפט, בוודאי לא בצורה שמסכלת את ניהול הדיון. אנחנו ערים לרגישות הדיון ולרגישות הרבה של חלק מהמשתתפים בו. הגבול של מדיניות הכלה הוא ניסיון לפוצץ דיון משפטי”.

הפרשן הפוליטי עמית סגל תהה בציניות: “אני תוהה אם כבודו לא שמע שאין מחאה אפקטיבית בלי הפרעה לסדר הציבורי”.

לאחר המהומה התקיים דיון בדלתיים סגורות במהלכו נמסר דו”ח סודי מטעם הצבא על תנאי הכליאה. השופטים הודיעו כי יפרסמו את החלטתם בהמשך.

שי גליק, מנכ”ל בצלמו: “הבושה עוברת צד.  העם הוכיח לשופטי בג”ץ לא תפגעו באחיות ואחים שלנו החטופים בעזה, לא תקראו למחבלים לוחמים ולא תדאגו לזכויות המחבלים שוב ושוב בזמן מלחמה. נמשיך להגיע לכל הדיונים ונדרוש צדק לאזרחי ישראל”.

ממטה ‘שומרים על החיילים’ נמסר: “הדיון שמתקיים הבוקר בבג”ץ הוא אבסורד ומתנה לסינוואר ולרוצחים. עצם קיום הדיון על תנאים משופרים למחבלי הנוחב׳ה שרצחו, אנסו וחטפו את ילדינו הוא כתם בל ימחה בתולדות בית המשפט ומערכת המשפט הישראלית. אסור לתת למצב הזה להימשך ויש לשחרר באופן מיידי את הלוחמים הגיבורים ולעצור ולבטל את הדיון ההזוי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות