הפיגוע שנחשף אחרי חודש: מטען התפוצץ כ-20 מטרים לפני אוטובוס

התיעוד שהפיצו מחבלי חמאס, השחזור שביצעו במערכת הביטחון, נהג האוטובוס שלא דיווח - ושרידי המטען שאותרו בשטח • כך התגלה לאחר יותר מחודש פיגוע חמור שביצע חמאס בשומרון לעבר אוטובוס נוסעים - ורק בנס נגמר ללא נפגעים • "אסור לסמוך על הנס, צה"ל צריך לצאת לתמרון ביו"ש"
חיים טוויל
ג' אב התשפ"ד / 06.08.2024 23:02

הסיפור הזה הוא מסוג האירועים שממחישים עד כמה יש מי שמנהל מלמעלה את המציאות בעולמנו – לעיתים אפילו בלי שנדע כלל, אך באותה מידה מזכיר לכולנו כי המרחק בין אירוע ללא נפגעים לבין פיגוע קשה ומדמם עלול להיות קטן משנדמה.

הכל החל בתיעוד שהפיצה הזרוע הצבאית של החמאס בטולכרם.

התיעוד כלל שלושה פיגועי ירי שביצעו מחבלי החמאס בתקופה האחרונה, ביניהם פיגוע הירי בצומת ראמין בו נפצע אזרח באורח קל עד בינוני ופיגוע המטען בסמוך לחרמש בו נפצע באורח קל אזרח נוסף.

בתיעוד הפיגוע השלישי שהופיע בסרטון שפרסם חמאס נראה פיצוץ מטען רב-עוצמה כ-20 מטרים מאוטובוס נוסעים שחלף במקום, על כביש 57. הפיגוע כונה ‘מבצע בית ליד’, על שם כפר השוכן בין הישובים עינב ושבי שומרון.

אלא שבמערכת הביטחון לא הכירו אירוע כזה.

גורמי ביטחון באזור, שהבינו כי ייתכן שמדובר בפיגוע שחמק מתחת לרדאר, החליטו לבצע בדיקה לאחור המכונה בשפה הצבאית ‘אינבסטיגציה’ והצליחו לאתר את התאריך המדויק בו בוצע הפיגוע.

במקביל, יצאו כוחות אחרים לשטח, ולאחר סריקות שביצעו איתרו בצד הכביש שאריות מטען ומכתש באדמה שנוצר מהפיצוץ העז.

נהג האוטובוס אליו כוון המטען טרם אותר, וההערכה היא כי ככל הנראה הנהג הבחין בפטריית העשן אך לא הבין בזמן אמת את האירוע. בנוסף, יתכן גם שהחלונות הממוגנים הסגורים ואולי רדיו שפעל באוטובוס עמעמו את רעש הפיצוץ החזק, ובשל כך לא דיווח הנהג למוקד הביטחון.

נציין כי מדובר במקטע דרך בו התרחשו רק בחודשיים האחרונים שני פיגועים נוספים – פיגוע ירי בצומת ראמין ומטען נוסף שהוטמן במקום ביום שישי האחרון ונוטרל מבעוד מועד.

שלושת הפיגועים התרחשו מאות מטרים בודדים מהמקום בו נרצח אלחנן קליין הי”ד בתחילת המלחמה בידי מחבלי חמאס, מאותה תשתית טרור בטולכרם.

“היינו כפסע מאסון כבד, הגיע הזמן להפסיק לסמוך על הנס”, אמרו היום במטה ‘נלחמים על החיים’ שמוביל את מחאות התושבים ביו”ש כנגד הטרור בתגובה לאירוע.

“רק שניות בודדות הפרידו בין אירוע ללא נפגעים שאפילו לא דווח – לתוצאות טראגיות בהרבה שהיו יכולות להתרחש מפיצוץ מטען רב עוצמה שכזה על אוטובוס מלא בנוסעים”.

הם הוסיפו: “מערכת הביטחון נזכרת בכל פעם להציב מחסומים רק אחרי הפיגוע ולחסל מחבלים מהאוויר רק לאחר שאלו כבר הספיקו לבצע את זממם. צו השעה כעת הוא להקדים תרופה למכה ולצאת לתמרון מלא בדיוק כמו בעזה, בכפרי וערי המרצחים ביו”ש – ולהביא להשמדת תשתיות הטרור על כלל תומכיהן לפני שחלילה יהיה מאוחר מדי.

“מוטב שנעשה זאת כעת לפני שהתוצאות המדממות של ההכלה וההססנות לא יותירו לנו ברירה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות