צבי יחזקאלי: האיראנים משחקים משחק מחושב, מתקדמים למלחמה כוללת

חרדים 10
|
ב' אב התשפ"ד / 06.08.2024 13:39
הפרשן לענייני ערבים של i24NEWS, צבי יחזקאלי, על ההיערכות לתגובה האיראנית: “מלחמה כוללת זה שם של משהו שאנחנו כביכול מתקדמים לעברו, אבל זה יקרה כשהאויב שלנו יבחר”

צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של i24NEWS, שוחח היום (שלישי) עם אראל סג”ל ויריב אופנהיימר ב-103FM – על ההמתנה לתגובה האיראנית וההיערכות לתרחישי הקיצון.

יחזקאלי: “מלחמה כוללת היא משהו שאנחנו מתקדמים לעברו, והיא תקרה רק כשהאויב שלנו יבחר לפתוח בה. תראו איך האיראנים משחקים משחק מאוד מחושב – עד שלא פגענו בהם, הם לא פגעו בנו”.

בעיניו של הפרשן אין טעם לנתח את השחקנים הלא רציונליים שסביבנו: “אל לנו לנתח את השחקנים הלא רציונליים שסביבנו. אל לנו לפענח את הצעדים שלהם כאו-טו-טו מלחמה כוללת. הם יזמינו את הדבר הזה, כמו מה שסינוואר הזמין ב-7 באוקטובר”.

בהמשך העריך כי המניעים האיראניים דתיים: “מבחינת האיראנים זו המהפכה והגרעין. ההגמוניה על העולם הסוני. מה שאתה צריך להבין פה זה הסיפור המכונן של האסלאם במאה השנים הראשונות: העשורה. לקחו לשיעים את הירושה, וזו המטרה הגדולה. עם כל הכבוד ליהודים, אנחנו לא הסיפור של המשטר האיראני. בגלל זה לא קברו את הנייה באיראן. בגלל זה הטיסו אותו לקבורה בקטאר”.

באשר להתמודדות המערבית מולם, יחזקאלי סבור כי שגינו לאורך השנים: “אנחנו בעצמנו ניפחנו את השד האיראני עם אופן ההתנהגות של המערב שזחל על הברכיים להסכם בשנת 2015. זוכרים את מסמכי הוויקיליקס? כבר אז הסעודים קראו לאיראן ראש הנחש”.

מדוע חמאס התקרב דווקא למדינה שאינה ערבית ואינה סונית?

“לירדן יש תפיסה להכיל את האחים המוסלמים. מה שקרה בעולם הוא דבר אחר: חמאס רץ לזרועות של האיראנים בגלל כל מה שקרה פה באביב הערבי. אסד גירש את מפקדות החמאס מדמשק, כי הסיפור הפך להיות סוני-שיעי. רק החמאס בעזה אמר לאיראנים: אני ואחי נגד בן דודי. זו לא אשמת ישראל, את חמאס לא היית יכול לעולם לקרב אלינו, כך שהיה ברור שחמאס יבלעו את הגלולה השיעית”.

יחזקאלי סבור כי בעוד שחמאס התקרב לאיראן, הרשות הפלסטינית מתנערת ממנה: “אנשיו של אבו מאזן אומרים לאיראנים – תפסיקו להתערב לנו, אנחנו לא רוצים את ההתערבות שלכם. תרדו מאתנו. אבל איראן דורסת את כל הבריתות שהיו קודם. אבו מאזן לא ילך לאיראנים, הדי אן איי שלו הוא ערבי, אבל מחנה הפליטים ג’נין הוא כבר איראני לגמרי”.