גם השנה: עיריית תל אביב אוסרת על יהודים להתפלל במרחב הציבורי

אריה ריבקינד
|
א' אב התשפ"ד / 05.08.2024 19:54
בהצהרה רשמית מודיעה העירייה שלא תאפשר יותר לקיים אירועי תפילה והתכנסות ביום כיפור ובחגי ישראל • ב’חג הקורבן’ המוסלמי, מאות ערבים התפללו בהפרדה בגן צ’ארלס קלור

עיריית תל אביב הודיעה היום (שני) כי תאסור כליל  על תפילות של יהודים במרחב הציבורי –  כולל בימים הנוראים, כולל ביום הכיפורים, גם לא בכיכר דיזנגוף ובכיכר הבימה.

במכתב שנשלח על ידי המשנה למנכ”ל העירייה רובי זלוף  – נכתב: “לאחר בחינת העניין התקבלה החלטה לפיה הפרקטיקה שהחלה בשנות הקורונה, במסגרתה העמידה העירייה כיכרות עירוניים לטובת פעילות כאמור, ביום הכיפורים הייתה נכונה לשנות הקורונה לאור חשיבות השהיה במרחב הפתוח בתקופה זו.

“עיריית תל אביב יפו אינה רואה מקום להמשיך בפעילות זו ויש לחזור למקובל זה שנים, לפיו העירייה אינה מעמידה מרחב ציבורי אינטנסיבי דוגמת כיכרות, גינות ציבוריות שוקקות וכדו’ על מנת שישמש כבית כנסת\מקום התכנסות לטובת אירוע ביוזמה פרטית, וכי המענה לקיום תפילות יום הכיפורים הוא באמצעות מאות בתי הכנסת הפזורים בעיר”.

עוד נכתב: “בהתאם לכך, כלל הבקשות לקיום תפילה\התכנסות בכיכרות וכדומה אינן מאושרות ומשכך לא ניתן לאשר את בקשתכם”.

המשנה למנכ”ל מדגיש, כי “בימים מיוחדים – בדגש על יום כיפור – פועלת העירייה לאפשר לקהילות המעוניינות בכך לקיים תפילות, וממילא ככל שקהילתכם סבורה שביום כיפור בית הכנסת המשמש אותה אינו מספיק עבור בני הקהילה, באפשרותכם לפנות אלינו בבקשה לקבלת היתר להעמדת מצללה/אוהל בחצר בית הכנסת או בסמיכות לו”.

בתגובה להנחיה שיצאה מעיריית תל אביו לפיה היא אוסרת על קיום תפילות במרחב הציבורי, אמר שר האנרגיה וחבר הקבינט אלי כהן: “בימים בהם מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מלחמה, וחיילינו נלחמים כתף אל כתף, על כולנו לפעול להגברת האחדות בעם ובפרט כעת בימים בהם אנו מציינים את חורבן בתי המקדש שנחרב על שנאת חינם.

“‏החלטת עיריית תל אביב לאסור את תפילות יום הכיפורים במרחבים הציבוריים היא תמוהה, מפלגת וחייבת להתבטל”.

לאחר הסערה שהתעוררה, מסרה עיריית תל אביב: “בתל אביב-יפו מותר להתפלל בכל מקום וכל אחד יכול/ה להתפלל איפה שרוצה, כאשר העירייה מקדשת את הזכות הזאת. בקשות פרטניות של ארגונים לגבי מיקומים ספציפיים, כדוגמת כיכר דיזנגוף שבימים האלה קיים בה מיצג למען החטופים, העירייה בוחנת באופן פרטני בהתאם לנסיבות העניין.”

ארגון חותם הגיב  על הדיווח כי קיים איסור המוחלט ליהודים להתפלל בימים הנוראים במרחב הציבורי בתל אביב: “‏היום, ראש חודש מנחם-אב, היינו אמורים לקיים תפילת רבים ב’מדרון יפו’, היכן שעיריית תל אביב איפשרה תפילה למוסלמים. בבקשתנו הרשמית, בקשנו לקיים את התפילה באותם תנאים בדיוק (הפרדה ומחיצות) בהם התפללו המוסלמים רק עם הבדל אחד: אצלם נשאו דרשות בעד האויב העזתי, אנחנו הצהרנו שנתפלל רק למען חיילי צה”ל. מיותר לציין שהתפילה היהודית שלנו לא אושרה.

“עיריית תל אביב יפו נטשה את היהדות ונלחמת ביהודים, ומחבקת מוסלמים לאומנים. אנו קוראים לממשלת ישראל לשחרר את תל אביב מידי הפרוגרס המשחית”.

נזכיר, כי ב’חג הקורבן’ המוסלמי, מאות ערבים התפללו בהפרדה בגן צ’ארלס קלור, כאשר במהלך התפילה הוצבו מחיצות בין גברים לנשים.

מיד לאחר מכן פנה ארגון ‘חותם’ במכתב לראש העיר תל אביב רון חולדאי ולחברי מועצת העיר, בבקשה לאפשר קיים תפילה בהפרדה בפארק ‘מדרון יפו’.  אלא שעיריית תל אביב דחתה את בקשת ‘חותם’, בטענה כי מדובר בהדרת נשים במרחב הציבורי.

בשנה שעברה התעוררה סערה סביב חגי תשרי כשבעיריית תל אביב הודיעו כי לא יאפשרו כל תפילה בהפרדה במרחב הציבורי.

בעקבות המהלך, ארגון ‘ראש יהודי’ עתר נגד העירייה לבית המשפט לעניינים מנהליים – אך העתירה נדחתה. עם זאת,  בית המשפט ביקש מעיריית תל אביב לבוא “מידית בדברים בניסיון להגיע להסדר להנחת דעת כלל הצדדים ברוח החג ומתוך כבוד לכלל הציבור בתל אביב על כל חלקיו וגווניו”.