זעם: שטראוס ‘מחנכת מחדש’ את הילדים דרך המעדנים

שטראוס שינתה את שם המעדן 'גמדים' והחלה להשתמש ב'עברית רב מגדרית' בשם המותג • גולשים ברשתות החברתיות זעמו: נפסיק לרכוש אותו • גולשת: "הורידו את הידיים המטונפות שלכם מהילדים שלי, לא ייכנס אלינו הביתה" • גולש: "שטראוס מטמטמת ומטרללת את הילדים שלכם"
אבי כץ
א' אב התשפ"ד / 05.08.2024 13:56

הורים רבים הופתעו לגלות כי שמו של המעדן ‘גמדים’ מבית ‘שטראוס’, שונה – וכעת במקום המותג המקורי של המוצר, מופיע מושג חדש ב’עברית רב מגדרית’, שמבקש להשפיע על הילדים באמצעות המעדן שהם אוהבים.

החברה הוסיפה נקודה מגדרית ללוגו של המעדן, כחלק ממהלך חינוכי לשיוויון מגדרי.

לפי דיווח בערוץ 14, המהלך מגיע כחלק מקמפיין חדש של חברת ‘שטראוס’, שהושק לאחרונה, המבקש “להנגיש מודעות וכלים להורים בנושא” – ולחנך את הילדים שלנו לשיוויון מגדרי כבר מגיל צעיר.

הקריינית בפרסומת למוצר שמותג מחדש אומרת: “גם בנים וגם בנות יכולים לעשות הכל. זה מתחיל במודעות לצעצועים שנבחר, לסיפורים ולעוד המון דברים”. בכך מבקשת החברה לטשטש את ההבדלים בין גברים לנשים ולהציג אותם כהבניה חברתית בלבד.

בתורה הפרוגרסיבית שמנסה להשתלט על העולם ישנו ניסיון להציג את ההבדל בין נשים לגברים כמקרי או התנהגותי בלבד, בעוד כל עמדה המבקשת לטעון שההבדלים נעוצים כבר בשורש הדברים –  נדחית על הסף.

בחברה מסבירים את השינוי: “בגמדים בחרנו לקחת חלק ביצירה ועידוד מודעות שגם בנים וגם בנות יכולים ויכולות לעשות הכול בעזרת מתן כלים והנגשה של הפעולות הקטנות שלנו כהורים. שינוי קטן-גדול שעשינו הוא החלפת הלוגו על המוצרים שלנו, בפונט דו מגדרי, כך שכל אחד ואחת יוכלו לקרוא גם גמדים וגם גמדות”.

באתר החברה גם מציעים להורים לאפשר לילדים לשחק במגוון צעצועים מסגנונות שונים, לא להגדיר לילדים צבעי בגדים או תחפושות לפי מגדר, לשתף אותם בסיפורי הצלחה גבריים ונשיים ולעודד בנים לחשוף ולדבר על הרגשות שלהם.

המהלך של ‘שטראוס’ עורר זעם ברשתות החברתיות, וחלקם מהגולשים הצהירו כי לא ירכשו יותר את המוצר.

“קחו את הידיים המטונפות שלכם, כן, יופי, עוד אחת. הורידו אותן מהילדים שלי, מהר אבל. עכשיו”, הוסיפה צפנת נורדמן שזעמה גם היא על המהלך והצהירה כי המעדן לא ייכנס אליה הביתה עד לשינוי הלוגו או “עד שמעדן גבינה יחזור להיות סתם מעדן גבינה, לא תעמולה בכפית. לא טינוף בטעם תות על השפה והתרבות”.

צפנת נורדמן, עורכת דין, מנכ”לית פורום חירות וכבוד האדם, כתבה בפוסט זועם: “קבוצת שטראוס, קחו את הידיים המטונפות שלכם, כן, יופי, עוד אחת. הורידו אותן מהילדים שלי, מהר אבל. עכשיו. מיותר לציין ש’גמדים’ לא ייכנס אלינו הביתה עד לשינוי הלוגו הקטן-גדול, עד שמעדן גבינה יחזור להיות סתם מעדן גבינה, לא תעמולה בכפית. לא טינוף בטעם תות על השפה והתרבות.

“מה שכן, תודה על הזדמנות לשיחה עם הילדים ועל פעילות יצירתית במזגן של רמי לוי (בשלב הזה אנחנו לא בררנים): יאללה חמודים, מוצרי חלב לעגלה – רק לא שטראוס. נראה מי מגיע ראשון. האמינו לי, בית משפחת נורדמן באוגוסט, בתשעת הימים; אין לכם מושג איזה נתח שוק הפסדתם כאן. ביג מיסטייק. היוג'”.

הגולש יוסי שחבר הגיב: “גמדות? שטראוס מטמטמת את הילדים שלכם ומטרללת אותם. אל תקנו גמדות של שטראוס. אל תתנו לילדים להחשף לעולם מטורלל”.

שיראל ללום נהיר, כתבת ערוץ 14 צייצה: “השנקל שלי לגבי הגמדים של שטראוס, אי אפשר להגיד ‘זה כולה מעדן’ כשבאתר של החברה מאמינים בלחנך לנו את הילדים דרך צעצועים, ספרים, בגדים וכו’ כולל לעודד אותם להתחפש בצורה הפוכה מינית, אין תמימות אצל מי שמאמין בחינוך ילדיו של אחר. בין אם זה יאיר גולן בצבא ובין אם זה מונופול ישראלי”.

טל יוגב כתבה בפייסבוק:  “למקרה שלא שמתם לב, שטראוס תיקנה לאחרונה עוול היסטורי ושינתה את שם המעדן גמדים לגמדימ.ות ב’עברית’ רב מגדרית.
אתם בטח שואלים ‘למה זה מפריע לך כל כך’ ובאמת זה לא הפריע לי, עד עכשיו.

“עד עכשיו לא הפריע לי בתור אישה לקנות מעדן שהשם שלו מופיע בשם רבים ולא רבות וגם לא הרגשתי פחות שווה בגלל זה אבל עכשיו – אני מרגישה ששטראוס מנסים לחנך אותי, או יותר גרוע – מנסים לחנך את הילדים שלי.

“אם אתם חושבים שאני מגזימה, תשאלו את עצמכם כמה מטרידה אתכם התופעה של הדתה או כפייה דתית במרחב הציבורי. קידום אג׳נדה פרוגרסיבית בערוצי ילדים, בערוצי חדשות, בפרסומות, בספרי ילדים – זאת כפייה. גם קידום אג׳נדה פוליטית בחנויות בגדים (כן, אני מדברת אליך הראל ויזל) או בבנקים זה לא סבבה אבל זה כבר להרחבה בזמן אחר.

יש לי שאלה שטראוס, אם בתקינות פוליטית ובשוויון עסקינן – הידעתם ש’גמדים’ זאת מילה ממש פוגענית? אומרים נמוכי קומה, מיינד יו”.

ומאיר פרייליכמן צייץ בחשבון הטוויטר שלו: “מדי פעם הייתי קונה גמדים לילדים. לא עוד. הפרוגרס הגיע למעדני הילדים?!”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות