“מי זה פוטין?”: ילדי המרגלים לא ידעו שהם רוסים עד שנחתו ברוסיה

חרדים 10
|
כ"ט תמוז התשפ"ד / 04.08.2024 15:34
“מריה” ו”לודוויג” הארגנטינאים שנעצרו בסלובניה התגלו כאנה וארטיום – סוכנים חשאיים של רוסיה ששוחררו בעסקת האסירים עם המערב השבוע • ילדיהם בני ה-8 וה-11 גילו את זהותם האמיתית של ההורים רק בטיסה למוסקבה • וכשפוטין בירך אותם, הם לא ידעו מי הוא

שלושה ימים אחרי עסקת האסירים הגדולה ביותר בין רוסיה למערב מאז המלחמה הקרה: פרטים חדשים מתגלים על חיי הסוכנים החשאיים שנכללו בעסקה, כאשר תשומת לב מיוחדת מושך סיפורו של הזוג ה’ארגנטינאי’, שחי במשך שנים עם ילדיו בסלובניה, מבלי שהילדים יידעו בכלל שהם רוסים – ותחת מסווה של עיסוק בהייטק ובאומנות אספו מודיעין והעבירו כספים למרגלים.

לפי דיווח באתר ynet, בני הזוג נעצרו בלובליאנה, הבירה הסלובנית, בשנת 2022. עד אז הם היו מוכרים כ”מריה רוסה מאייר מונוס” ובעלה “לודוויג גיש”.

השניים חיו בשכונה שקטה עם שני הילדים שנולדו להם בארגנטינה, סופיה בת ה-11 וגבריאל בן ה-8, והציגו עצמם כמהגרים מהמדינה הדרום אמריקנית.

מאז שעברו לסלובניה בשנת 2017 ניהל שם כל אחד עסק משלו: “לודוויג” עמד בראש חברת הייטק ו”מריה” ניהלה גלריית אומנות מקוונת.

אלא שכל זה היה תרמית, שנחשפה כאשר השירות החשאי הסלובני פרץ לביתם בדצמבר 2022, בעקבות ‘טיפ’ שקיבל מסוכנות מודיעין של מדינה זרה, עצר את השניים והודיע כי מדובר בשני סוכנים רוסים – ארטיום דולצב ואנה דולצבה.

מאז הוחזקו בני הזוג במעצר במשך קרוב ל-20 חודשים, וביום רביעי – כדי לאפשר את עסקת האסירים, נערך להם משפט חשאי ומזורז שבו הודו באשמת ריגול ושימוש בזהות בדויה. בית המשפט גזר עליהם שנה ושבעה חודשים בכלא, עונש שהתקזז עם תקופת מעצרם.

בחמישי בערב הוטסו בני הזוג עם ילדיהם למוסקבה כחלק מהעסקה, ושם קיבל את פניהם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם פרחים.

לפי הדיווח ב-ynet, דובר הקרמלין סיפר בסוף השבוע כי בני הזוג דולצב ניהלו חיים כפולים ביעילות רבה כל כך, עד שאפילו שני ילדיהם, סופיה וגבריאל, גילו שהם רוסים רק אחרי שהמטוס המריא מעצירת הביניים באנקרה לרוסיה.

הוא  סיפר, כי כאשר נחתו במוסקבה ביום חמישי בלילה – קיבל פוטין את הילדים, שאינם דוברים רוסית, בברכת “בואנס נוצ’ס” (“לילה טוב” בספרדית).  הילדים, שלא הכירו אותו, שאלו אחר כך את הוריהם – מי האיש שבירך אותם. “הם אפילו לא ידעו מי זה פוטין”.

דובר הקרמלין  שיבח את בני הזוג דולצב על עבודתם כסוכנים חשאיים. אחת ההקרבות שעשו ההורים הייתה הילדים: אחרי שנעצרו, נשלחו סופיה וגבריאל למשפחת אומנה, אם כי במקביל המשיכו ללמוד באותו בית ספר בינלאומי שאליו היו רשומים בלובליאנה.

לפי שירותי הביטחון של סלובניה, במסגרת תפקידם נאלצו בני הזוג דולצב גם לנתק כל קשר עם משפחתם ברוסיה, כדי שאיש לא יקשר אותם למוסקבה. את מגוריהם בלובליאנה ניצלו כדי לנסוע למדינות אחרות החברות בנאט”ו ובאיחוד האירופי, לקבל הוראות ממוסקבה ולהעביר כסף לסוכנים רוסים אחרים המוצבים באירופה.