נעצר מוהל מלונדון שמל מוסלמים באירלנד: ברית מילה “בלתי חוקית”

הרב יהונתן אברהם, שמל חמישה מוסלמים, נעצר באירלנד - שם החוק קובע כי כדי לערוך ברית מילה צריך להיות רופא • יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה הרב מנחם מרגולין, במכתב בהול לנשיא אירלנד: "זו פעם ראשונה מאז השואה שדבר כזה קרה, לא מדובר בפשע"
נתן פרל
כ"ז תמוז התשפ"ד / 02.08.2024 13:35

המוהל הרב יהונתן אברהם, בן 47 מלונדון, אב ל-10 ילדים, עצור באירלנד מאחר שביצע ברית מילה “בלתי חוקית”, כהגדרת הרשויות,  לחמישה מוסלמים.

המוהל  הואשם “בביצוע הליך כירורגי” בדבלין מבלי להיות רופא. הוא יישאר במעצר לפחות עד יום שלישי –  לאחר שבית משפט המחוזי  דחה אתמול את בקשתו להשתחרר בערבות “בשל חומרת המקרה”.

המוהל נעצר בפשיטה של משטרת דבלין על הבית שבו בוצע ברית המילה.

החוקרת אמרה במהלך הדיון בבית המשפט,  כי העבירה של עריכת ברית, נעשתה בניגוד ל’חוק הרופאים’ משנת 2007. למוהל יש תעודה של מתמחה, אך על פי החוק באירלנד הוא חייב להיות רשום בתור רופא כדי לבצע  ברית מילה.

אם התיק יישאר בבית המשפט המחוזי בדבלין, העונשים יהיו נמוכים במידה ניכרת, כאשר העונש המקסימלי הוא שישה חודשי מאסר וקנס של 5,000 אירו, אך בערכאה גבוהה יותר העונש עלול להיות כבד מאד: קנס של 130 אלף אירו וחמש שנות מאסר.

עורך דינו של המוהל טען שאם הוא היה מבצע את אותם הליכים באנגליה, זה היה חוקי לחלוטין. עם זאת, השופט ציין כי מדובר בתחום שיפוט נפרד.

הרב יוני וידר, רבה הראשי של אירלנד, פרסם הודעה רשמית וציין כי המוהל לא מל תינוקות יהודים. “אנו מודעים היטב למקרה המתפתח בנושא רב/מוהל מלונדון שהואשם בביצוע ברית מילה בלתי חוקית ומואשם בביצוע הליך רפואי ללא רישיון. חשוב לציין זאת, המקרה אינו קשור ישירות לאיש מהקהילה היהודית באירלנד והוא לא עשה ברית מילה לתינוקות יהודים”.

עוד כתב הרב וידר: “היינו בסיפור הזה מההתחלה, אנו וגורמים רלוונטיים אחרים עושים כל שביכולתנו לסייע לאיש הזה, ולהבטיח את המשך קיום ברית מילה באופן מסורתי, ברית מילה יכולה להמשיך להתבצע באופן חוקי באירלנד”.

יו”ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין, פנה במכתב בהול לנשיא אירלנד, ראש הממשלה וליו”ר הפרלמנט האירי, בדרישה לשחרור לאלתר של המוהל המוסמך שנעצר בדבלין. הוא ציין כי המעצר מעביר מסר אנטישמי.

“זו הפעם הראשונה מאז השואה שמשטר עוצר רב יהודי בגין קיום ברית מילה. לא מדובר פשע אלא במצווה הנהוגה ביהדות יותר מ-3,000 שנה, אומצה על ידי דתות אחרות ומוכרת כפרקטיקה גם על ידי ארגון הבריאות העולמי שממליץ במקרים רבים על קיום ברית מילה. כשלושים אחוז מהגברים בעולם – ולא רק יהודים מהולים וחייהם בריאים”, כתב הרב מרגולין.

הרב מרגולין הדגיש כי “המעצר פוגע לא רק בחופש הדת, אלא אף משפיל הורים יהודים וקובע כאילו אינם באמת דואגים לילדיהם. כל אותם הורים שמלים את ילדיהם, עברו בעצמם את אותו הליך וכמובן שלא היו עושים זאת אילו זה היה כרוך ב׳פגיעה פיזית או נפשית ביילוד”.

כמו כן, פנה הרב מרגולין לנשיא מדינת ישראל, יצחק הרצוג, שסבו יצחק הלוי הרצוג כיהן כרב הראשי של אירלנד, לנשיאת הפרלמנט האירופי, רוברטה מצולה ולנשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, בבקשה שיפעלו עוד היום אצל ראשי הממשל האירי לשחרורו המיידי של המוהל.

 

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות