מהלומה: האוצר מנתק את רשתות החינוך החרדיות ממערכות התקציב

חרדים 10
|
כ"ו תמוז התשפ"ד / 01.08.2024 16:01
אחרי הגרעונות העצומים והתביעות הייצוגיות: החשב הכללי באוצר הודיע רשמית על הוצאת החשבת מטעמו מרשתות ‘החינוך העצמאי’ ו’בני יוסף’ – וניתוק שלהן ממערכות השכר הממשלתיות • הרשתות יצטרכו להקים מערך כספים עצמאי משלהן, תחת פיקוח חיצוני, החל משנת הלימודים הקרובה

החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, הודיע היום (חמישי) רשמית על הוצאת החשבת מטעמו מרשתות החינוך של ש”ס ויהדות התורה – ‘החינוך העצמאי’ ו’בני יוסף’, וניתוקן ממערכות השכר הממשלתיות.

במכתב ששיגר למנהלי הרשתות – מנכ”ל ‘החינוך העצמאי’ אליעזר סורוצקין, ומנכ”ל ‘בני יוסף’ אביגדור אוחנה –  כתב החשב הכללי: “המדינה לא תישא באחריות כספית או אחרת בשל התנהלות לקויה של הרשתות”.

החלטה זו מגיעה לאחר חודשים של התראות מצד משרד האוצר.

לפי המתווה שגובש במשרד האוצר, החשבת הממשלתית שמוצבת ברשתות תוחלף במערך כספים עצמאי שיוקם במתכונת שהגדירה המדינה. עובדי המערך יהיו מחויבים בשקיפות כלפי חשב חיצוני שיבצע בקרות על התנהלות הרשתות.

הניתוק יבוצע ב-1 בספטמבר, אז יוסרו הרשאות החתימה של הרשתות מחשבונות הבנק הממשלתיים בבנק הדואר. עד אז הרשתות יחויבו לפתוח חשבונות בנק נפרדים, שאליהם תעביר המדינה את הכספים.

בין ההשלכות של ניתוק רשתות החינוך מתקציב המדינה הוא הסרת האחריות מעתה ואילך של המדינה. בנוסף, מעבר לעובדה שהרשתות ייאלצו לפתוח חשבונות בנק נפרדים, הן גם יאלצו לגייס סמנכ”ל כספים ועובדים שיהיו אחראים על הכספים, כמו גם הטמעת מערכות מחשוב עצמאיות.

שתי רשתות החינוך, המעסיקות עשרות אלפי עובדים, מתוקצבות ב-3.5 מיליארד שקלים מתקציב המדינה. אלא שבמשך שנים הן התנהלו בצורה לא שקופה, וסובלות כיום מגרעונות עצומים. הן גם מתמודדות עם תביעות ייצוגיות – שנחשפו בחרדים 10 – שעשויות להסב להן חובות של עשרות מיליונים.

עד כה לרשתות הייתה גישה למערכות התקציב של המדינה, והעובדה שהיה להן חשב מטעם משרד האוצר, העניקה מעין תעודת ביטוח. הציפייה של הרשתות הייתה שהמדינה תכסה את הגירעונות – מה שלא קרה.

ב’כאן חדשות’ נחשף כבר בחודש פברואר, כי רוטנברג שיגר מכתב לשר במשרד החינוך, חיים ביטון, בו דרש כי הרשתות יאפשרו פיקוח אפקטיבי על התנהלותן הכספית.

רוטנברג ציין אז, כי מדינת ישראל מעבירה מדי שנה מיליארדי שקלים לרשתות, אך אין לה אפשרות לדעת מה נעשה עם הכספים בשל “התנהלות מכוונת” של הרשתות.

בסוף חודש מרץ, הורה משרד האוצר למשרד החינוך להיערך לניתוק הרשתות ממערכות התקצוב של המדינה, עקב אי-שיתוף פעולה מצד הרשתות בשיפור הפיקוח הכספי.

רוטנברג התריע בעבר על מקרים חמורים בהם החשבת דרשה לקבל מידע, אך זה עוכב על ידי עובדים שונים.

“אין שיתוף פעולה של ההנהלה והעובדים ברשתות כדי ליצור בקרות ולייעל את המנגנונים הכספיים… כתוצאה מכך עולה באופן משמעותי הסיכון למעילות”, כתב.