ניסו למלא את האולם? צה”ל פנה לעריקים: ‘בואו לכנס, נפחית העונש’

בהקלטת שיחה שהגיעה ל-ynet נשמע אחד מנציגי 'מנהלת החרדים הצבאית' כשהוא פונה לגורם בישיבה בירושלים בהצעה לשלוח משתמטים מגיוס לכנס בתל אביב • "ככל שנפגין כוח ויגיעו כמה שיותר משתמטים, נוכל להציג את זה לפרקליטות. אנחנו צריכים שיתוף פעולה"
חרדים 10
כ"ה תמוז התשפ"ד / 31.07.2024 14:46

בימים האחרונים התקשרו ממנהלת החרדים הצבאית, אל מי שמוגדרים משתמטים משירות צבאי במשך שנים, במטרה לזמן אותם לכנס צבאי סגור שהתקיים אתמול ב’בית החייל’ בתל אביב – והציעו להם ויתור על מאסר בגין עריקות, בתמורה לגיוס לצה”ל.

בהקלטת שיחה שהגיעה לידי לירן תמרי ושילה פריד מ-ynet ו’ידיעות אחרונות’, נשמע אחד מנציגי המינהלת כשהוא פונה לגורם בישיבה בירושלים: “יש כנס בתל-אביב של מינהלת חרדים, ובכנס הזה ככל שנפגין כוח ויגיעו כמה שיותר משתמטים, נוכל להציג את זה לפרקליטות. ברגע שתהיה קבוצה גדולה של אנשים, נוכל לבוא ולומר: תפחיתו את העונש”.

במהלך השיחה הוסיף נציג המינהלת: “השבוע הזה נפתח חלון הזדמנויות, ואנחנו צריכים שיתוף פעולה מצד המשתמטים כדי שנוכל לבוא מול התביעה”.

בשיחה נוספת שנערכה, אמר נציג המינהלת: “אני מטעם הצבא, ואני רוצה להסדיר את ההשתמטות שלו”.

הגורם החרדי בישיבה השיב: “יש לנו בישיבה כמה משתמטים. צריך להביא משהו?”

נציג המינהלת השיב: ״הם לא צריכים להביא כלום. אם הם מפחדים שיעצרו אותם, שלא יביאו תעודת זהות ושלא יזדהו. המינהלת דואגת שלא יהיו סיבוכים מיותרים ולא רוצים לעשות דרמות, במיוחד במצב שאנחנו נמצאים בו כרגע”.

הנציג הוסיף: “אני לא יכול להבטיח הבטחה גורפת, אבל אני כן חושב כשמגיעות כמויות – המטרה לא להכניס לכלא. יתנו לו הצעה טובה? שייקח. יותר בטוח לו ללכת מאשר סתם לא ללכת. ככה זה עובד, אם יגידו כל החרדים רוצים הסדרים ויקבלו הסדרים – בסופו של דבר זה יצור תדמית לא טובה אצל החילונים. לא בכל יום נותנים לבחור לדבר עם הצבא”.

אלא שלפי ynet, בהזמנה הרשמית לכנס שהתקיים בתל אביב לא ציינו רשויות הצבא כל ניסיון להגיע להסדרים או ויתורים כלפי משתמטים.

בהודעה לבאי הכנס נכתב: “מועמד יקר, מנהלת החרדים הצבאית מזמינה אותך להכיר את המסלולים המיועדים למשרתים החרדים בשירות חובה המשלבים שמירה על ערכי התורה, שירות משמעותי ורכישת מקצוע. רוצה להשפיע על עתידך? זו ההזדמנות שלך”.

צילום: Chaim Goldberg/Flash90

מדובר צה”ל נמסר ל-ynet: “מיועד לשירות ביטחון שלא התייצב על פי חוק כאשר נקרא, והוכרז כמשתמט או כעריק, נדרש לתת את הדין על מעשיו. התייצבות בכל כנס צבאי אינה פוטרת מכך. לכנס המדובר לא זומנו עריקים או משתמטים. אם יגיעו אל הכנס משתמטים, תינקט בעניינם המדיניות הקבועה, בדומה לכל משתמט אחר”.

ההשתתפות בכנס הייתה דלילה והשתתפו בו בעיקר צעירים שאינם לומדים וחסידי חב”ד החתומים על “הסכם חב”ד”, שמאפשר לתלמידי ישיבות לצאת  ללימודים בשנת ‘הקבוצה’ בישיבה שבמרכז חב”ד העולמי-770 בברוקלין.

מחוץ להתכנסות בתל אביב הפגינו מאות אנשי ‘הפלג הירושלמי’, שניהלו עימותים עם כוחות המשטרה. הם צעקו והתעמתו עם נציגי צה”ל שאירגנו את הכנס. על חייל חרדי שהגיע לכנס התנפלו המפגינים בקריאות: “תתבייש לך, מחטיא את הרבים”.

אחד מהמוחים הצליח להשתחל אל תוך הכנס, עורר מהומה עד שנזרק החוצה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות