פינדרוס הוביל דיון בכנסת: פקחים רשאים לקנוס נוסעים כי לא תיקפו?

נציגי משרד התחבורה התקשו להסביר איפה בחוק הקיים יש סמכות לחברות התחבורה הציבורית להטיל קנסות בגין אי תיקוף פינדרוס: "אני ממליץ לחברות התחבורה להיזהר מלתן קנסות בגין אי תיקוף - ומזכיר שהן נמצאות תחת הליך של תביעה ייצוגית"
אריה ריבקינד
כ"ה תמוז התשפ"ד / 30.07.2024 23:15

נציגי משרד התחבורה התייצבו היום (שלישי) לדיון נוסף בוועדה לפניות הציבור – במהלכו התמקדו בסמכות למתן קנסות בגין אי תיקוף בתחבורה הציבורית.

בדיון הקודם שהתקיים בנושא בוועדה לפניות הציבור נחשף מסמך של משרד התחבורה משנת 2018 המורה לחברות התחבורה הציבורית שלא לקנוס נוסעים ששילמו על הנסיעה, אך לא תיקפו – בעלי חוזה חופשי יומי, חופשי חודשי וכדומה.

במהלך הדיון היום התקשו נציגי משרד התחבורה להסביר איפה בחוק הקיים יש סמכות לחברות התחבורה הציבורית להטיל קנסות בגין אי תיקוף.

ח”כ יצחק פינדרוס, יו”ר הוועדה, אמר: “כאשר לאדם יש חופשי חודשי יש לו הוכחת תשלום שמאפשרת לו להימנע מקנס במקרה של אי תיקוף. אנחנו רואים פה התעלמות מוחלטת של חברות התחבורה הציבורית לגבי ההוראות של אי מתן קנסות לכל מי שיש בידו כרטיס תקופתי לנסיעה באוטובוס.

“לגבי הרכבת – הוסדר מפורש בחקיקה קנסות על אי תיקוף, גם משרד התחבורה ב-2018 הביא לשולחן הכנסת הצעה שמסמיכה מתן קנסות על אי תיקוף, אך ההצעה לא אושרה.

“אני ממליץ לחברות התחבורה להיזהר מלתן קנסות בגין אי תיקוף ומזכיר שהן נמצאות תחת הליך של תביעה ייצוגית לגבי מתן קנסות שלא כדין”.

פינדרוס הוסיף: “כמובן שחובה לתקף את הכרטיס בכל נסיעה, אבל על פניו אין סמכות בחוק הקיים לתת קנסות במקרה של אי תיקוף של מנוי תקופתי.

“מדינת ישראל מפסידה מאות מיליוני שקלים על אי תשלום של גנבים בתחבורה הציבורית, ובמקביל הפקחים הולכים ובודקים קהלים שנוח להם לעשות עליהם בדיקה ולאו דווקא את מי שגונבים נסיעות במכוון. צריך להגן על האזרחים שנוסעים בתחבורה הציבורית, זה התפקיד שלי כנבחר ציבור”.

עו”ד עופר לוי ממשרד התחבורה: “החוק מתייחס לחובת התיקוף של נוסעים בתחבורה הציבורית גם כאשר הם מחזיקים בידיהם מנוי תקופתי או כאשר הם מבצעים נסיעת מעבר. כדי שפקח יוכל לבצע את עבודתו צריך לתת לו את הסמכויות המתאימות לכך”.

שחר בר, אגף התקציבים במשרד האוצר: “למשרד התחבורה אין שום יתרון בהפעלת בקרים. חברת התחבורה יודעת יותר טוב היכן צריך להציב פיקוח והיכן לא. ניתן לבחון אפשרות של העברת הפיקוח למשרד התחבורה, אבל אנחנו טרם קיבלנו בקשה לכך”.

עמיחי לוי, משרד התחבורה: “אנחנו נדון בבקשה להוצאת מערך הפיקוח ולהעביר אותו אל משרד התחבורה. מדובר בנושא מורכב, אין לנו הצעה אופרטיבית. אנחנו נפנה למשרד האוצר ונענה על כל השאלות שעומדות על הפרק ונבחן את האפשרות של הוצאת הפיקוח למשרד התחבורה. במסגרת הבנות עם חברות התחבורה, שכר המפקחים יהיה מנותק מכמות הדוחות שמחולקים. היחסים בין חברת התחבורה לפקחים נמצאים תחת יחסי עובד ומעביד ואין למשרד התחבורה יכולת שליטה על כך”.

ח”כ משה רוט: “אלפי אזרחים נפגעים כתוצאה מיחס לא ראוי של פקחים בתחבורה הציבורית. הנהלים לפקחים צריכים להיות ברורים וגלויים”.

יו”ר הוועדה ח”כ פינדרוס סיכם את הדיון: “הוועדה לפניות הציבור תפנה לוועדה לביקורת המדינה כדי שהיא תדון גם בנושא של פקחים בתחבורה הציבורית. אני לא מתכוון להרפות מנושא הפקחים. מבקש ממשרד התחבורה להכין הצעה רצינית שתועבר למשרד האוצר לגבי העברת הפקחים להיות עובדים תחת משרד התחבורה בהעסקה ישירה. כרגע הפקחים בתחבורה הציבורית עובדים ללא פיקוח עליהם והמצב הזה הוא לא תקין”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות