רשימת חטופים חיים וציר פילדלפי: זו ההצעה שישראל העבירה לחמאס

חרדים 10
|
כ"ג תמוז התשפ"ד / 29.07.2024 11:27
העיתון הלבנוני ‘אל-אח’באר’, המקורב לחמאס, מדווח כי ההצעה המתוקנת שישראל העבירה כוללת ארבעה תנאים מרכזיים לעסקת חטופים • אלה הדרישות

לשכת ראש הממשלה הודיעה אמש כי ראש המוסד דדי ברנע שב מפגישתו עם ראש ה-CIA, ראש ממשלת קטאר וראש המודיעין המצרי ברומא. בפגישה דנו הצדדים במסמך ההבהרות שהועבר מישראל על העסקה. “בימים הקרובים יימשך המשא ומתן אודות הסוגיות המרכזיות”, נכתב בהודעה.

העיתון הלבנוני אל-אח’באר, המקורב לחמאס,  מדווח הבוקר (שני) כי ישראל דורשת בהצעה החדשה שהעבירה לחמאס – שצה”ל ימשיך לשלוט בציר פילדלפי.

כמו כן ישראל דורשת ערבויות שיאפשרו לה לחדש את המלחמה בעזה, לאחר השלב הראשון של העסקה – אם הצדדים לא יצליחו לעבור לשלב הבא.

ברשימת הדרישות הישראליות קיימת גם דרישה לפיה מחבלים לא יוכלו לנוע מדרום הרצועה לצפונה.

דרישה משמעותית נוספת: ישראל דורשת לקבל מראש את  רשימת שמות החטופים החיים שמיועדים להשתחרר מהשבי.

באל-אח’באר דווח, כי המצרים והקטארים העריכו בסבירות גבוהה כי חמאס לא יקבל את ההצעה הישראלית החדשה שהוגשה.

ההבהרות שישראל דורשת:

•  ערבויות שיאפשרו  לחדש את המלחמה, אם לא יעברו לשלב ב’

• מנגנון לבדיקת חמושים מדרום לצפון הרצועה

• שהות של כוחות צה״ל בציר פילדלפי

• קבלה מראש של רשימת החטופים החיים שישוחררו

עוד דווח, כי בפגישות ברומא נידונה בפירוט הדרישה לנסיגה ישראלית מציר פילדלפי בשלב הראשון של העסקה. לדברי מקורות יודעי דבר, “הדבר הותנה בהתקנה מהירה ויעילה של חיישנים למעקב וניטור לאורך רצועת הגבול שבין רצועת עזה לשטח מצרים”.

לדברי גורם מצרי ששוחח עם אל-אח’באר, “קהיר ביקשה להתחיל בנסיגה הדרגתית, בהתבסס על כך שישראל לא תגלה שום מנהרות חודרות בגבול שבין רצועת עזה לסיני, מאז השליטה הישראלית על הציר במאי האחרון”.

לפי הדיווח, ישראל הציגה את הרעיון של הקמת מנגנון בין-לאומי למניעת חזרתם של מחבלים חמושים לצפון רצועת עזה. לדברי הגורם, ישראל ביקשה גם “מיצוב מחדש” של כוחותיה ברצועת עזה, ולא רק ברצועת הגבול – מה שיאפשר לה להגיע במהירות לכל מקום בתוך עזה, בכל מקרה של אירוע פתאומי.

ההצעה החדשה עודכנה אחרי לחץ גדול של האמריקנים, שפעלו במטרה לייצר מסמך הבהרות שיאפשר התקדמות במשא ומתן.

בכיר חמאס אוסאמה חמדאן רמז שלשום כי הארגון אינו מעוניין כעת בעסקה.

“אין שום עסקה אם יש המשך נוכחות ישראלית בשטח עזה. המתווכות הציעו הצעות רציניות שעונות על הדרישות הבסיסיות של העם הפלסטיני והסכמנו להן – אבל ישראל לא רוצה להפסיק את התוקפנות שלה. היא מנסה ללחוץ על ההתנגדות באמצעות הסלמה בפעולות הצבאיות שלה. לא נקבל אף נוכחות של כוחות ישראליים בשטח הרצועה”.