אלוף במיל’: הדרוזים מצפים למכה קשה, לראות אותנו חזקים

חרדים 10
|
כ"ב תמוז התשפ"ד / 28.07.2024 17:31
אלוף (מיל’) גרשון הכהן על המשמעות הביטחונית של הטבח במג’דל שמס: “דם יהודי מתקרר מהר. על המוקד צריך להכות • “מדובר בדרוזים שהם בברית איתנו, הרגישות מחייבת אותנו פי כמה. אחרת נאבד אותם” • “צריכים לומר לאמריקנים: ‘החישובים שלכם לא בתמונה שלנו, קרה משהו נורא'”

הטבח במג’דל שמס: אלוף (מיל’) גרשון הכהן שוחח היום (ראשון) עם יואב מינץ בתוכנית ‘קפאין’ ברדיו צפון 104.5fm על המשמעות הביטחונית והצבאית של הירי הקטלני על היישוב הדרוזי.

“קודם כל קובעת התוצאה הנוראה. חיזבאללה יכולים להגיד מה שהם רוצים, שלא התכוונו. בסוף, התוצאה קובעת”, אמר הכהן. “בדיוק כמו כפר כנא בענבי זעם, שישראל לא התכוונה לפגוע באזרחים ולא משנה מה הכוונה. הם פגעו בילדים במשחק. התוצאה היא קשה בכל הכפרים הדרוזים בגולן, כי היו שם ילדים מכל הכפרים. ישראל לא יכולה לא להגיב בצורה קשה ולא יכולה להמשיך להכיל את העניין”.

האלוף במיל’ הוסיף: “לא במקרה חיזבאללה אמר: ‘זה לא אני’. זה מזכיר מאוד את ההתנהגות של ערפאת, כמו באירוע ה’דולפינריום’, שם היו 20 הרוגים, ב-1 ביוני 2001. זאת הייתה יכולה להיות נקודת תפנית למלחמה נגד ערפאת ואז רץ אליו שר החוץ הגרמני וערפאת התנצל בעברית ונגמרה היכולת לעשות משהו”.

לדברי הכהן, “דם יהודי מתקרר מהר. על המוקד צריך להכות. יש רגעים שבהם מדינה ריבונית ואנשים שרוצים שיתחשבו בהם – צריך להיזהר מהם, זה מעל החישובים. מה יעשו אני לא יודע. זה לא אירוע שיכול להסתיים בהמשך הרגיל בפינג-פונג, מכאן לשם ומשם לכאן. היה ברור שמשהו כזה עלול לקרות וזה בגלל הסטטיסטיקה. אחרי שיורים במישהו חשוב אצל חיזבאללה, אחרי שהם יורים 200 רקטות הם – פוגעים במטרה שלא נוכל שלא להגיב.

“מדובר באנשי הגולן הדרוזים, שהם בברית איתנו, והרגישות של העניין הזה מחייבת אותנו פי כמה. לא יכול להיות שכאילו ביחס אליהם אנחנו בטבלת מחירים אחרת, אחרת נאבד אותם. הם מצפים למכה קשה. לראות אותנו חזקים, אחרת הם לא יהיו איתנו בברית. התמונה לא פשוטה”.

לגבי האפשרויות לתגובה של מערכת הביטחון של ישראל, אמר הכהן: “לא נעשה כאן דיון מטכ”ל. זה דיון מאוד מבצעי, אבל האפשרויות פתוחות מכל הכיוונים. החל מפגיעה בתשתיות של מדינת לבנון. המשוואה של שיווי המשקל בתוך לבנון, מאוד רגישה, יש מספיק כוחות אופוזיציה. יש מספיק נכסים חשובים שאפשר לפגוע בתוך לבנון, צבאיים ופחות צבאיים”.

לאחר שבסוף השבוע יורט כטב”מ שהיה בדרכו למים הכלכליים של ישראל, הכהן נשאל האם בתי הזיקוק בחיפה, נמל חיפה והכור בדימונה גם עלולים להוות מטרה עבור חיזבאללה – ואמר: “בוודאי. לא יכול להיות שאנחנו ניזהר בנכסי לבנון והם מבחינתם יכולים לפגוע בהכל. הם חייבים להבין שיגיע הרגע שמדינת ישראל לא תוכל יותר להכיל ותפגע בהם קשה”.

הוא הוסיף: “גם האמריקנים חוסמים עד עכשיו שלא תהיה הסלמה מצד ישראל. יש להם רצון לרסן את כל מוקדי ההתלקחות האפשריים בצפון. לכן, עשרות אלפי תושבים לא נמצאים בבתים שלהם. בשביל האמריקנים זה עניין קטן, בשבילנו זאת מהות. אנחנו צריכים לומר לאמריקנים: ‘החישובים שלכם לא בתמונה שלנו, קרה פה משהו נורא'”.

לגבי משמעות התזמון של התגובה, אמר האלוף במיל’: “זה חייב להיות מהר, אחרת הלגיטימציה תשתנה, המציאות תשתנה, מי יזכור שכך היה. הדברים חייבים להיות מיידים, בוודאי במציאות כל כך מדממת עם תוצאה כל כך קשה”.