מהן הפרעות קשב וריכוז וכיצד מאבחנים אותן?

הפרעות קשב וריכוז, הידועות בכינוי ADHD, הן מצב המשפיע על אנשים בכל הגילאים. ללא טיפול מתאים, הפרעות קשב וריכוז יכולות להקשות על למידה בבית הספר, על תפקוד במקום העבודה ועל השתלבות במסגרות חברתיות • למרות זאת, רבים עם  הפרעות קשב וריכוז מנהלים חיים מצליחים ומספקים, כאשר הם מקבלים את התמיכה והכלים הנכונים • בכתבה זו נפרט מהן הפרעות קשב וריכוז, וכיצד ניתן לאבחן אותן, כדי להבטיח את הטיפול והתמיכה המתאימים ביותר
תוכן שיווקי בשיתוף בטיפולנט
כ"ב תמוז התשפ"ד / 28.07.2024 15:13
מה זה ADHD?

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-התפתחותית, כלומר היא קשורה באופן שבו המוח מתפתח ומתפקד, והיא בדרך כלל תופיע כבר בתקופת הילדות. הפרעות קשב וריכוז מאופיינות בדפוס מתמשך של חוסר תשומת לב, היפראקטיביות ואימפולסיביות אשר מפריעים לחיי היומיום. בהתאם לכך, אנשים עם ADHD עשויים:

• להתקשות לשים לב לפרטים.
• לאבד חפצים ולשכוח משימות.
• להתקשות להתמקד ולהימנע מהסחות דעת.
• להתקשות לשבת בנחת או להישאר בשקט.
• לפעול באימפולסיביות מבלי לחשוב עד הסוף על ההשלכות.

חשוב לזכור כי תסמינים אלו יכולים להשתנות מאוד מאדם לאדם. למשל, אנשים מסוימים עשויים להתקשות יותר בשמירה על קשב ובהתמודדות עם הסחות דעת, בעוד שאחרים עשויים להיות יותר היפראקטיביים ולהתאפיין בקופצניות ובקושי לשבת במקום.

אבחון קשב וריכוז

אבחון קשב וריכוז אינו תהליך פשוט כמו ביצוע בדיקת דם. במקום זאת, האבחון כרוך בהערכה מקיפה על ידי פסיכיאטר, נוירולוג או פסיכולוג אשר עבר הכשרה ייעודית. בעוד אנשי חינוך יכולים לעיתים קרובות לזהות חשד להפרעות קשב וריכוז, אבחנה רשמית דורשת תהליך אבחון מסודר מטעם איש מקצוע בעל הכשרה מתאימה. אבחון קשב וריכוז יכלול בדרך כלל:

1. הערכה ראשונית: בשלב הראשון, יישאלו שאלות על הסימפטומים של האדם, על ההיסטוריה הרפואית שלו, ועל האופן בו תסמינים אלו משפיעים על חיי היומיום שלו.

2. איסוף מידע: על מנת לקבל תמונה מלאה יותר, בייחוד כאשר מדובר באבחון ילדים, ראיונות עם ההורים והמורים יכולים לספק תובנות חשובות. ראיונות אלו יכולים לסייע להבין כיצד התסמינים מופיעים במסגרות השונות בחייו של המאובחן, כמו בבית ובבית הספר.

3. שאלונים ומטלות נוירו קוגניטיביות: ניתן להשתמש בשאלונים ובמטלות ייעודיות (כמו מבחן MOXO או TOVA) שיסייעו בזיהוי נכון של האבחנה. כלים אלו עוזרים להעריך את חומרת התסמינים ואת תדירותם. בנוסף, לאחר שכבר ניתנת אבחנה של הפרעת קשב וריכוז, מבחנים אלו יכולים לסייע גם בהתאמת הטיפול התרופתי ומינונו.

קבלת אבחנה של הפרעת קשב וריכוז יכולה להיות הקלה, מכיוון שהיא מספקת הסבר להתנהגויות ואתגרים מסוימים שהאדם מתמודד עמם. כמו כן, האבחון פותח את הדלת לאפשרויות טיפול ותמיכה:

1. טיפול תרופתי: הטיפול הנפוץ ביותר להפרעות קשב וריכוז הוא טיפול תרופתי אשר מחייב מרשם רופא. תרופות כמו ריטלין וקונצרטה יכולות לסייע בהפחתת הסימפטומים ולשפר את יכולות הריכוז והקשב.

2. טיפול פסיכולוגי: הפרעות קשב וריכוז יכולות לעורר קשיים רגשיים כמו חרדה, דימוי עצמי נמוך וביקורת עצמית נוקשה. כאשר קיימת אבחנה של הפרעת קשב וריכוז, קל יותר להתאים את תכני הטיפול אל האתגרים הייחודיים שעשויים להתלוות להתמודדות עם ההפרעה. הטיפול יוכל לסייע להתמודדות עם האתגרים הרגשיים, כמו גם עם אתגרים חברתיים, ולסייע ברכישת מיומנויות חברתיות, כישורי התארגנות, ועוד.

3. התאמות בבית הספר ובאוניברסיטה: במרבית המוסדות החינוכיים כבר התגבשה ההבנה כי אנשים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז זקוקים להתאמות מסוימות שיסייעו להם לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם למרות האתגרים הנלווים ל-ADHD. אבחון רשמי יכול לסייע בקבלת התאמות אלו.

לסיכום, אבחון קשב וריכוז הוא הצעד הראשון לקראת התמודדות יעילה עם ההפרעה. אם אתם או מישהו שאתם מכירים מתמודדים עם סימפטומים שמזכירים הפרעת קשב וריכוז, כמו קושי להתרכז או נטייה לפעלתנות יתר, כדאי לשקול לפנות לאבחון. עם הכלים והתמיכה הנכונים, ניתן להשיג הקלה משמעותית.

למידע נוסף על הפרעות קשב, היכנסו לאתר בטיפולנט, פורטל המציע מגוון שירותים פסיכולוגים וטיפול נפשי במקום אחד, אינדקס לאנשי מקצוע, מרכז מידע ולקסיקון למונחים מתחום בריאות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות