נתניהו על הבמה החשובה בעולם: “אני מבטיח לכם, אנחנו ננצח”

ראש הממשלה נאם בפני שני בתי הקונגרס של ארה"ב נאום הסברה רהוט, שסיפר את הסיפור הישראלי בצורה מרגשת • חברי הקונגרס הריעו במחיאות כפיים  53 פעמים •   הנאום שודר בשידור חי בכל רשתות הטלוויזיה הגדולות בארה"ב ובעולם • נתניהו הציג את חזונו ליום שאחרי בעזה
חרדים 10
י"ח תמוז התשפ"ד / 24.07.2024 20:52

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (רביעי) נאום היסטורי בפני שני בתי הקונגרס של ארצות הברית. היה זה הנאום הרביעי שלו בפני הקונגרס מה שהפך אותו למנהיגי הזר שנאם הכי הרבה פעמים בפני הקונגרס.

במהלך הנאום  – שהיה נאום הסברה  רהוט, שסיפר את הסיפור הישראלי בצורה מופלאה – הריעו חברי הקונגרס במחיאות כפיים  53 פעמים.  הנאום שודר בשידור חי בכל רשתות הטלוויזיה הגדולות בארה”ב ובעולם.

עם כניסתו נתניהו התקבל במחיאות כפיים סוערות מצד חברי הקונגרס שנכחו באולם.

נתניהו פתח: “העולם נמצא היום בצומת דרכים היסטורי. איראן מתעמתת עם ישראל, ארה”ב ועם חברותינו הערביות. זה לא מפגש בין ציבילזציות – אלא בין ציביליזציה וברבריות. בין מי שמקדש את החיים, ומי שמקדש את המוות”.

הוא הדגיש: “ארה”ב וישראל צריכות לעמוד יחד. כשאנחנו עומדים יחד אנחנו מנצחים והם מפסידים. באתי להבטיח לכם דבר אחד”, אמר נתניהו לנוכחים, “אנחנו ננצח”.

ראש הממשלה ציין כי נועה ארגמני שחזרה משבי חמאס נמצאת באולם. “135 חטופים שוחררו, אחת מהן נועה ארגמני כאן בקהל, יושבת ליד רעייתי שרה”, אמר והמחוקקים נעמדו ומחאו כפיים סוערות לארגמני.

הוא סיפר כיצד הינחה להוציא לפועל את המבצע לשחרורה עליו פיקד ארנון זמורה הי”ד – לאור בקשתה האחרונה של אימה לראות אותה לפני מותה. “לפני חודשיים אישרתי מבצע חילוץ נועז. הכוחות המיוחדים שלנו, לרבות קצין גיבור ששמו ארנון זמורה שנהרג בקרב, חילץ את נעה ביחד עם שלושה חטופים נוספים. נעה, ואני חושב שזה אחד הדברים המרגשים ביותר, כאשר היא התאחדה שוב עם ליאורה אימה, והמשאלה האחרונה של ליאורה התגשמה. נעה, אנו כל כך שמחים שאת איתנו היום, תודה לך”.

“יש עימנו היום עוד משפחות רבות של חטופים, לרבות אליהו ביבס”, ציין נתניהו. “אליהו ביבס הוא הסבא של שני הבנים הג’ינג’ים המקסימים, הילדים ביבס, הם בסך הכול פעוטות והם נלקחו בשבי יחד עם אימם ועם הבן של אליהו. המשפחה כולה נחטפה ביחד. שני ילדים ג’ינג’ים, כל כך יפים, שנלקחו בשבי”.

נתניהו התייחס לחטופים בעזה והדגיש: “לא אשקוט שכל המשפחות שיקיריהן בעזה יראו אותם שבים הביתה. אני משוכנע שהמאמצים יכולים להצליח, חלק מתנהלים ממש עכשיו. אני מודה לנשיא ביידן על המאמצים שלו בנושא”.

הוא דיבר במלים חמות על הנשיא ביידן. “ברצוני להודות לנשיא ביידן על תמיכתו האדירה בישראל אחרי המתקפה הברוטלית של 7 באוקטובר, הוא קרא לחמאס, ובצדק, ‘רוע טהור’. הוא שלח שתי נושאות מטוסים למזרח התיכון, והוא הגיע לישראל כדי לעמוד לצידנו בשעתנו הקשה ביותר. זהו ביקור שלעולם לא נשכח. הנשיא ביידן ואני מכירים זה את זה מעל ל-40 שנה, ואני רוצה להודות לו על יותר מחצי מאה של חברות של מדינת ישראל, ועל היותו ציוני גאה. הוא אפילו אומר ‘ציוני אירי אמריקני גאה'”.

במהלך נאומו הציג ראש הממשלה ארבעה לוחמים שלחמו ב-7 באוקטובר ובמלחמה בעזה נגד חמאס וסיפר את סיפור הגבורה שלהם. כל אחד מהם זכה למחיאות כפיים סוערות ולתשואות.

“מזה למעלה מתשעה חודשים, החיילים של ישראל מראים אומץ שאינו יודע גבול, אינו יודע גבול. אביחי הוא קצין בחיל הצנחנים, משפחתו עלתה לארץ מאתיופיה. בשעות הבוקר המוקדמות ב-7 באוקטובר הוא שמע את החדשות על מתקפת הטרור של חמאס. הוא לבש מדים, תפס את הנשק שלו, אבל לא היה לו רכב. אז הוא רץ כ-12 ק”מ עד לחזית ליד עזה כדי להגן על בני עמו. שמעתם נכון, הוא רץ כ-12 ק”מ, הגיע לחזית, הרג מחבלים רבים, והציל את חייהם של אנשים רבים. אביחי, כולנו מכבדים את הגבורה היוצאת מן הכלל שלך”.

הוא הוסיף:  “יש ישראלי נוסף שנמצא איתנו היום, הוא עומד ליד אביחי. מדובר ברב-סמל מתקדם, אשרף אל-בחירי. אשרף הוא חייל בדואי מהקהילה המוסלמית ברהט. ב-7 באוקטובר גם הוא הרג מחבלים רבים. ראשית, הוא הגן על חבריו בבסיס, ולאחר מכן יצא להגנת הקהילות השכנות, לרבות הקהילה המותקפת בקיבוץ בארי. בדומה לאשרף, החיילים המוסלמים של צה”ל לחמו לצד חבריהם לנשק: היהודים, הדרוזים, הנוצרים – באומץ לב יוצא מן הכלל.

“גיבור שלישי, סגן אסף סופר, גם הוא נמצא איתנו כאן היום. אסף נלחם כקצין בחיל השריון ונפצע בקרב. הוא נפצע בקרב בעוד הוא מגן על חבריו החיילים. מרימון איבד את ראייתו בעין ימין, התאושש בצורה יוצאת מן הכלל ויחזור לשירות כמפקד יחידת טנקים. שמעתי זה עתה שיש כאן גיבור רביעי, יונתן בן חמו, שאיבד רגל בעזה והמשיך להילחם. ידידיי, אלה הם חיילי ישראל, אינם חוששים, אינם פוחדים ואינם יראים. כפי שכתוב בתנ”ך: ‘עם כלביא יקום’. והם אכן קמו כלביאים, אריות יהודה, לביאי ישראל”.

אחריהם הציג את יחיאל לייטר, שבנו רב-סרן משה ידידיה הי”ד, נפל בעזה. “בלווית בנו אמר יחיאל את המילים הבאות: ‘אם מדינת ישראל לא הייתה מוקמת לאחר השואה, הרי שדימוי הקברים בזיכרון הקולקטיבי שלנו, לא היה זוכר את אותו הילד הקטן שהרים את ידו לעיני הנאצים. אבל בשל הקמתה של מדינת ישראל, ובשל האומץ של אנשים כבני העם היהודי כבר אינם חסרי אונים בפני האויב’. יחיאל, אנא קום כדי שנוכל לכבד את הקורבן שהקריב הבן שלך. אני נשבע בפניך ובפני אנשים שנמצאים איתנו היום, הקורבן שהקריב הבן שלך, לא היה לשווא.

“הוא לא היה לשווא מאחר שבישראל מעולם לא תהיה הבטחה עלומה, תמיד הייתה זו שבועה, ואחרי שבעה באוקטובר – ‘לעולם לא עוד’ – זה היום”.

ראש הממשלה התייחס להפגנות הפרו-פלסטיניות התומכות בחמאס. “הבסת האויב הברוטלי שלנו דורש אומץ ובהירות. בהירות היא אבחנה בין טוב לרע. אבל בצורה תמוהה, הרבה מאוד מפגינים נגד ישראל, אפילו יהודים ניצבים לצד הרשע, לצד חמאס, הם עומדים לצד אנסים ורוצחים, אנשים שנכנסו לקיבוצים, נכנסו לבתים, ההורים שהחביאו את הילדים, את התינוקות, באיזו עליית גג. הם רצחו משפחות, את ההורים, הם מצאו את המחבוא בעליית הגג ואז רצחו את התינוקות. אותם המפגינים שעומדים לצידם – צריכים להתבייש. הם מסרבים לעשות את האבחנה הפשוטה בין אלו שנלחמים במחבלים, לאלו שנלחמים באזרחים”.

הוא לעג למפגינים ואמר: “ראיתי שיש אנשים שמחזיקים שלטים ‘גייז למען עזה’ – הם היו יכולים באותה המידה להחזיק שלטי ‘תרנגולות למען KFC’. איראן משתמשת בהם. הם שרים ‘מהנהר אל הים’, ולא יודעים על איזה נהר ואיזה ים מדובר”. חברת הקונגרס רשידה טליב הניפה שלט מחאה במהלך הדברים עליו נכתב: “אשם בג’נוסייד”.

על סוגיית היום שאחרי בעזה אמר ראש הממשלה: “החזון שלי הוא עזה מפורזת. אנו לא רוצים להתיישב בעזה. אנו צריכים לשמור על האינטרסים הביטחוניים ככדי להבטיח שעזה לא תהווה איום ביטחוני על ישראל. לעזה צריך להיות ממשל אזרחי שינוהל על ידי פלסטינים שלא רוצים בהרס ישראל. זו לא בקשה גדולה, זה דבר בסיסי שעלינו לקבל”.

ראש הממשלה התייחס לתביעות  בהאג: “דעו לכם, כשעלילות הדם נגד ישראל מגיעות מאלו המדברים גבוהה על צדק, כמו התובע בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שהאשים את ישראל בהרעבה בעזה – מדובר בשקר. זו בושה והאשמה מגוחכת. אם חסר אוכל בעזה זה רק כי חמאס גונב אותו. בית הדין הבינלאומי מנסה לכבול את ידינו. ארה”ב תהיה הבאה בתור. הם לא יצליחו אף פעם לכבול את ידינו”.

הוא התייחס בנאומו גם להאשמות של ישראל שלפיהן היא מבצעת רצח עם בעזה. “האשימו את ישראל בהרג מכוון של פלסטינים, על מה הם מדברים? צה”ל מפזר כרוזים, מבצע שיחות טלפון וקורא לפלסטינים לצאת מאזורים מסוכנים, אך באותה העת חמאס עושה הכל כדי לשים אותם במקומות מסוכנים. הם יורים מבתי חולים ובתי ספר”.

נתניהו הדגיש: “זכרו דבר אחד מהנאום הזה, האויבים שלנו הם האויבים שלכם, המאבק שלנו הוא המאבק שלכם והניצחון שלנו יהיה הניצחון שלכם”.

מנכ”ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי ומזכיר הממשלה יוסי פוקס בקונגרס

נתניהו דיבר גם על האנטישמיות והאנטי ישראליות ואמר שאין להשלים איתן ויש להיאבק בהן בכל הכוח.

הוא התייחס למלחמה בעזה ולעיכוב משלוחי הנשק ואמר: “תנו לנו את היכולות יותר מהר – ונסיים את זה יותר מהר. המלחמה יכולה להסתיים מחר אם חמאס ייכנע ויחזיר את כל החטופים. אם לא – ישראל תילחם עד שתשמיד יכולות חמאס ותשיב את כל החטופים הביתה”.

על היום שאחרי אמר: “אנחנו צריכים להבטיח שרצועת עזה לא תהווה איום על ישראל. בעתיד הנראה לעין אנחנו צריכים לשלוט ברצועה ולאחר מכן היא צריכה להיות תחת משטר אזרחי שנשלט על ידי פלסטינים שלא רוצים להשמיד את ישראל”.

הוא הזכיר את ההתנקשות בנשיא טראמפ ואמר שמדובר באיום על הדמוקרטיה האמריקנית. “אין מקום לאלימות בדמוקרטיה”. בנוסף הודה לנשיא לשעבר על ההכרה בירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות האמריקנית אליה ועל הסכמי אברהם.

הנאום של נתניהו מגיע אחרי חודשים של לחצים, זאת לאחר שיו”ר הסנאט צ’אק שומר הדמוקרטי, שמתנגד לנתניהו, סרב להצטרף להזמנה. ראש הממשלה צפוי לקרוא לחיזוק התמיכה הדו מפלגתית האמריקאית בישראל.

זמן קצר לפני הנאום, ולאחר שהגיע לקונגרס, נפגש נתניהו עם יו”ר בית הנבחרים, הרפובליקני מייק ג’ונסון. “אנחנו מאוחדים במשימתו להשבת החטופים”, אמר ג’ונסון, בהצהרה שקיים לאחר הפגישה.

מול גבעת הקפיטול  צפויות הפגנות של מפגינים פרו-פלסטינים שונאי ישראל ואנשי שמאל, וכוחות הבטחון האמריקנים ריכזו כוחות גדולים שיאבטחו את האירוע.

עשרות חברי קונגרס דמוקרטים – אנשי שמאל – החליטו להיעדר מהנאום, בין היתר בשל המלחמה בעזה.

מי שעוד תיעדר מהאירוע היא סגנית הנשיא קמלה האריס, שהייתה אמורה להנחות את הנאום, וזאת בשל “אילוצי לו”ז”.

מלבד קרובי החטופים ומשפחות הנופלים שמלווים את ראש הממשלה בנסיעתו לוושינגטון תהיה נוכחת במקום גם נועה ארגמני שחולצה במבצע ‘ארנון’ משבי החמאס.

גורם מדיני הבהיר מספר שעות לפני תחילת הנאום כי אחת ממטרות הפגישה הצפויה של נתניהו עם נשיא ארה”ב ג’ו ביידן היא קידום מתווה ההסכם עם חמאס ולכן, המשלחת הישראלית תצא לשיחות בקטר רק לאחר פגישת המנהיגים.

יעקב כ”ץ, עמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי ומומחה לארה”ב, אמר לערוץ 14: “אין ספק שנראה הרבה מחיאות כפיים, או מה שנקרא באנגלית ‘סטנדינג אוביישן’, במהלך הנאום. מהצד השני אנחנו גם הולכים לראות חברי קונגרס מהצד הדמוקרטי שלא יגיעו וישאירו כיסאות ריקים או שיצאו בהפגנתיות עם תחילת הנאום מהאולם. זה מראה לנו עד כמה הקונגרס מחולק היום על הנושא הישראלי וכמה נתניהו מעורר אמוציות לשמאל ולימין בארצות הברית”.

לדברי כ”ץ אין ספק שהקונגרס זו הבמה הכי חשובה בעולם: “אם אתה מקבל הזמנה לנאום בפני כל חברי הקונגרס והסנאט ואמורה להיות שם סגנית הנשיא, שלא תהיה מסיבות שהן תמוהות באיזשהו מקום, שכן בדרך כלל סגן הנשיא מפקח על נאום או אירוע חגיגי כמו נאום חגיגי של מנהיג זר שמדבר בקונגרס. אבל זה בהחלט במה ראויה ולכן ראש הממשלה עשה נכון שהוא הלך לנאום שם. מצד שני אל לנו לחשוב שהנאום הזה הולך לשנות מדיניות בארצות הברית. יש להם צרות הרבה יותר גדולות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות