דרעי בוטו על בן גביר • השר: חבל שבאוסלו הוא לא שם וטו

אריה ריבקינד
|
י"ח תמוז התשפ"ד / 24.07.2024 11:47
גורמים ב’עוצמה יהודית’ תדרכו על התקדמות במגעים לתמיכה בהצעת חוק הרבנים, בתמורה להקמת ‘הפורום להתייעצות ועדכון’ לניהול המלחמה בהשתתפות בן גביר • אלא שאז יו”ר הקואליציה הודיע כי הצעת החוק של ש”ס תעלה רק ביום א’ – והקמת הפורום נדחתה • הסיבה: דרעי לא מוכן

ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את הקמת ‘הפורום להתייעצות ועדכון’ לניהול המלחמה בהשתתפות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

לפי גורם בקואליציה, “הוחלט לדחות את ההקמה כדי לא לייצר מבוכה בזמן הביקור המדיני בוושינגטון”.

יו”ר הקואליציה אופיר כץ הודיע הבוקר (רביעי), כי החליט לדחות את הצעת החוק של ש”ס ליום ראשון.

כץ כתב: “החלטתי לדחות את הצעת חוק המועצות הדתיות ליום ראשון. לא אסכן חוקים חשובים לאזרחי ישראל ולביטחון ישראל שאמורים לעבור פה היום. כמו כן, הביקור של ראש הממשלה בארה”ב הוא בעל חשיבות מכרעת ואסור לתת לשום דבר להפריע לו”.

דחיית הצעת החוק של ש”ס מגיעה לאחר שבן גביר הודיע ביממה האחרונה כי יסכים להצביע בעד, בתמורה להקמת ‘הפורום להתייעצות ועדכון’.

אלא שלפי דיווח באתר Ynet,  יו”ר ש”ס אריה דרעי מסרב שבן גביר יהיה חבר בפורום ביטחוני בעל סמכות ומשמעות – גם במחיר שחוק הרבנים ייתקע.

השר בן גביר הגיב על הדיווח הזה בחשבון הטוויטר שלו: “חבל שבאוסלו הוא לא שם וטו”.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, הדחייה בהקמת ‘הפורום’ הגיעה לאחר ששר המשפטים יריב לוין וגורמים נוספים בלשכתו, תיווכו בין נתניהו לבן גביר – בזמן שראש הממשלה שוהה בוושינגטון. בקואליציה זעמו על התנהלות השר בן גביר בזמן שנתניהו מקיים ביקור מדיני בארצות הברית, שכן לטענתם השר מאיים לשבש את כל סדר היום והחקיקה.

לצד הדרישה של בן גביר להקמת הפורום, גם שמו של השר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הוזכר כמי שישתתפו בו.

‘הפורום להתייעצות ועדכון’ אמור לעסוק בניהול המלחמה – כדי שבתמורה בן גביר  יסכים לתמוך בחוק המועצות הדתיות של ש”ס.

בלשכת נתניהו הגיבו אמש לדיווחים על הקמת הפורום והבהירו כי מטרתו היא להתייעצויות ולא לקבלת החלטות: “מדובר באפשרות ליצירת פורום התייעצות ועדכון שלא יחליף את הגופים הקיימים ולא ייקח את סמכויותיהם”.

גורמים בעוצמה יהודית ציינו הבוקר כי ישנה התקדמות במשא ומתן בין הסיעה לבין הליכוד “ובמידה והמו”מ יצלח – עוצמה יהודית תצביע בעד חוק הרבנים של ש”ס”. “ישנה התקדמות חיובית במגעים בינינו לבין הליכוד לטובת הכנסת השר בן גביר לפורום המצומצם.

“מסתמנת היענות לדרישת השר בן גביר לכך שהפורום יהיה שותף בהתוויית מדיניות וקביעת עקרונות אסטרטגיים בנוגע למלחמה. אנו מברכים על כך שמסתמן כי ראש הממשלה לא מתכוון להיכנע לקמפיין הדה-לגיטימציה המכוער של לפיד וגנץ נגד השר בן גביר – ויש לקוות שכך יישארו פני הדברים”.

הגורמים הדגישו: “המשא ומתן מוסיף להתקיים, אך ההסכם הסופי בין הצדדים טרם סוכם. ככל והמו”מ אכן יצלח בסופו של דבר ונגיע להסכמות – נצביע בעד חוק הרבנים”.

שר החינוך יואב קיש הגיב להודעת הגורמים: “שיטת הסחטנות הפוליטית לא מתאימה כלל ועיקר לתקופת מלחמה. מי שפועל כך לא מבין את גודל השעה, את החשיבות באחדות ברגעים אלה ומנותק מהאתגרים שעומדים בפני ישראל. איתמר, תתעשת”.

בתחילת החודש נאלצה הקואליציה למשוך את חוק הרבנים לאחר שלא השיגה רוב בשל התנגדותה של עוצמה יהודית. בש”ס תקפו אז את בן גביר: “ש”ס רואה בחומרה רבה את התנהלותו המופקרת של השר בן גביר, בהפרה שיטתית ובוטה של המחויבות הקואליציונית והצבעה נגד חוקים המאושרים בוועדת השרים”.