אגרת הגודש: התשלום שמפחיד את הנהגים מחוץ לגוש דן יבוטל? 

שרת התחבורה, מירי רגב, מתנגדת ליוזמת האוצר ליוזמה הטלת המס בכניסה לגוש דן • במכתב חריף לשר האוצר היא כותבת כי ההחלטה עלולה לגרום ל”נזקים חמורים לאוכלוסיות מוחלשות וליצור אי שוויון חברתי וכלכלי”
יוני גרין
י"ז תמוז התשפ"ד / 23.07.2024 00:45
משרד האוצר, בהובלת השר בצלאל סמוטריץ’, מקדם תוכנית להטלת ‘אגרת גודש’ בכניסות לגוש דן החל משנת 2026. מנגד, שרת התחבורה מירי רגב מובילה קו נחרץ המתנגד למהלך, משום שהוא עלול להעמיק, לטענתה, פערים חברתיים בעת משבר לאומי.

במכתב חריף ששיגרה  היום (שני) לשר האוצר היא הביעה התנגדות חריפה ליוזמה להטלת אגרת גודש בכניסות לגוש דן, וטוענת כי ההחלטה עלולה לגרום ל”נזקים חמורים לאוכלוסיות מוחלשות וליצור אי שוויון חברתי וכלכלי”.

רגב מדגישה במכתבה את הרגישות של העיתוי: “בימים אלה של מלחמה, משפחות רבות מצויות באי-ודאות כלכלית, תושבי העוטף ויישובי הצפון המפונים מבתיהם מתמודדים עם ריחוק מהבית, ניתוק ממסגרות הלימוד, קושי בהגעה למקומות העבודה וירידה בהכנסות.

“אנו עדים להתגייסות מרשימה של מאות אלפים מכל שכבות העם למערך המילואים. כל זאת למען המטרה החשובה לניצחון במלחמת הקיום שנכפתה עלינו, לא יעלה על הדעת להוסיף מס נוסף על הציבור, מס אשר עיקר הנטל בו ייפול דווקא על אוכלוסיות אלו”.

היא פונה לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ: “אבקשך לשקול מחדש את הטלת מס הגודש ולבחון דרכים חלופיות שיטיבו עם כלל הציבור, תוך השקעת משאבים בשיפור התחבורה הציבורית לטובת כלל אזרחי ישראל. ככל ועמדתך תישאר בעינה, בהתאם לתקנון עבודת הממשלה אבקש לעלות את הנושא לדיון בהרכב הממשלה”.

מנגד, תומכי התוכנית מצביעים על הצלחתן של אגרות גודש במטרופולינים ברחבי העולם. הם טוענים כי מעבר להיבט הכלכלי, האגרה תתרום לשיפור איכות החיים בגוש דן על ידי הפחתת זיהום אוויר ועומסי תנועה.

התוכנית המוצעת מציגה מודל מדורג, עם שלוש טבעות תעריפים ושעות פעילות מוגדרות. התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי נקבע על 37.5 שקלים, עם תעריפים משתנים בהתאם לכיוון הנסיעה ושעת היום. מודל זה מנסה לאזן בין יעילות כלכלית לבין מניעת עומס יתר על נהגים.

בעוד משרד האוצר כבר מקדם מכרז לבניית והפעלת מערכת גביית האגרה, דרישתה של רגב להעלות את הנושא לדיון בממשלה מבטיחה כי הוויכוח טרם הסתיים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות