‘אעשה הכול כדי לנצח את טראמפ’: קמלה האריס כבר דוהרת למועמדות

עם פרישתו של הנשיא ביידן מהמרוץ לנשיאות - קמלה האריס בת ה-60, סגניתו המכהנת, היא מי שכנראה תהיה המועמדת החדשה מטעם המפלגה הדמוקרטית • ביידן כבר הודיע על תמיכתו בהאריס, שנשואה ליהודי, אבל שמות נוספים עלו באחרונה כמועמדים פוטנציאלים להתמודד
חרדים 10
ט"ז תמוז התשפ"ד / 22.07.2024 00:09

סגנית נשיא ארצות הברית, קמלה האריס, פרסמה הערב (ראשון) הצהרה – לאחר הודעתו של  הנשיא ג’ו ביידן על פרישתו מהמרוץ לנשיאות – והודתה לו על התמיכה שלו בה.

“לכבוד הוא לי לקבל את תמיכתו של הנשיא, ואני מתכוונת להרוויח את המועמדות הזו לנשיאות ולזכות בה. במהלך השנה האחרונה סיירתי ברחבי ארצנו ושוחחתי עם אמריקנים על הבחירה הברורה שניצבת בפנינו בבחירות הקריטיות הללו, וכך אמשיך לעשות בימים ובשבועות הקרובים.

“אעשה כל שביכולתי כדי לאחד את המפלגה הדמוקרטית – ולאחד את המדינה שלנו – כדי לנצח את דונלד טראמפ ואת סדר היום הקיצוני שלו. יש לנו 107 ימים עד לבחירות. יחד נילחם, ויחד ננצח”.

לפי הדיווחים בארה”ב, המועמדת הטבעית להחליף את ביידן היא סגנית הנשיא קמלה האריס, הן מכוח תפקידה כסגנית נשיאה והן מכוון שהיא היחידה שיכולה להשתמש בסכום התרומות שצבר הקמפיין של ביידן עד כה.

זמן קצר לאחר הודעת הנשיא, הנשיא לשעבר ביל קלינטון ורעייתו הילרי, שכיהנה כמזכירת המדינה והייתה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ב-2016, הביעו תמיכה בהאריס, לצד שורה של חברי קונגרס דמוקרטים שכבר הכריזו שהם תומכים בה – ובקמפיין המשותף של הנשיא וסגניתו הודיעו כי בתוך שעה מהכרזת ביידן גויסו לקמפיין חמישה מיליון דולרים.

עם זאת, על פי הסקרים האחרונים שפורסמו בתקשורת האמריקנית, מועמד הרפובליקנים טראפ – מנצח את קמלה אם השניים יתמודדו האחד מול השנייה.

דקות לאחר שביידן פרסם את מכתב הפרישה שלו – טראמפ לעג לו ולהאריס:  “הוא היה הנשיא הגרוע ביותר בהיסטוריה”, אמר ל-CNN. “יהיה הרבה יותר קל לנצח את האריס מאשר אותו”.

אז מיהי קמלה האריס?

עם פרישתו של ג’ו ביידן מהמרוץ, האריס היא הראשונה שמכריזה על עצמה כמחליפה. אם האמריקנים יתנו בה אמון ב-5 בנובמבר, היא תקבע עוד תקדים בהיסטוריה האמריקנית, כאשר תהיה הנשיאה הראשונה בהיסטוריה של ארה”ב.

היא נולדה לפני 60 שנה באוקלנד שבקליפורניה, לזוג מהגרים – שיאמלה גופלן, שהיגרה מהודו בגיל 19 והפכה לחוקרת סרטן; ודונלד האריס, שעזב את ג’מייקה, הגיע לארה”ב  והפך לפרופסור לכלכלה.

בגיל שבע הוריה נפרדו.

שני הוריה היו פעילים בתנועת האפרו-אמריקנים לזכויות האזרח, ומחויבותם לתיקון חברתי השפיעה על הקריירה של קמלה עצמה. לאחר שהשלימה שני תארים אקדמיים – תואר ראשון במדעי המדינה, תואר שני במשפטים – גויסה לפרקליטות בקליפורניה והתקדמה במעלה הדרגות מסגנית תובעת אזורית בסן פרנסיסקו ועד לבחירתה בנובמבר 2010 לתובעת הכללית של המדינה.

במהלך הקריירה שלה, עוררה סערה מקומית בסן פרנסיסקו כאשר סירבה לדרוש עונש מוות עבור רוצח של שוטר בעיר ב-2004, אולם תחת כהונתה גדל שיעור ההרשעות בעיר ממחצית התיקים עד לשני שלישים מהם.

ב-2016 נבחרה האריס לסנאט מטעם קליפורניה וב-2018 אף הכריזה על כוונתה לרוץ לנשיאות, אך השעתה את הקמפיין בגלל מחסור במימון. שנה אחרי נבחרה על ידי ביידן כמספר 2 שלו ויחד הובילו לניצחון דמוקרטי במרוץ לבית הלבן ב-2020.

כסגנית נשיאה עסקה האריס בזכויות נשים, בהגבלת הנשק, במאבק באפליה ובסוגיות סביבתיות. אף שלא בלטה בכל הנוגע למדיניות החוץ, ביקרה האריס ב-19 מדינות ונועדה עם יותר מ-150 מנהיגים. האריס אפשרה לממשל חיבור טוב יותר לקבוצות אוכלוסייה קריטיות עבור הדמוקרטים שמולן נתקל ביידן בקשיים, ובהן דמוקרטים צעירים שנוטים גם להיות פרוגרסיביים יותר.

אף שלא חרגה מגישת הממשל ביחס למלחמה בעזה ולמצב ההומניטרי ברצועה, הטון שלה היה חריף יותר מזה של ביידן. “על ממשלת ישראל לעשות יותר כדי להגביר את זרם הסיוע”, אמרה בחודש מארס. היא סיפרה על “ילדים שמתים מרעב” ואנשים “שנאלצים לאכול עלים”, וקראה להפסקת אש מיידית. באותו חודש סירבה לשלול שיהיו “השלכות” אם ישראל תפלוש לרפיח.

האריס נשואה לדאג אמהוף, עורך דין יהודי וקול בולט בממשל נגד האנטישמיות, ואימצה את שני ילדיו, קול ואלה. היא פרסמה שלושה ספרים: ב-2009 ספר על תפקיד התובע ויעדיו, וב-2019 ספר ילדים בשם ‘גיבורי על בכל מקום’ ו’האמיתות המקובלות עלינו: מסע אמריקני’.

מועמדים נוספים

• מושל קליפורניה גווין ניוסם: בכלי התקשורת בארה”ב התייחסו לניוסם כאחד המועמדים בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להחליף את ביידן. ניוסם מושל על המדינה המאוכלסת ביותר בארה”ב, הוא תמך בנשיא ביידן לאורך כל כהונתו והוא ידוע בעמדות שמאל מוצקות. המושל ספג ביקורת רבה על משבר חסרי הבית במדינה שלו, נושא עימו הוא ייאלץ להתעמת במקרה ויזכה להזדמנות להתמודד לנשיאות.

• מושלת מישיגן גרטשן וויטמר: וויטמר זכתה בשתי כהונות כמושלת מישיגן, מדינה מתנדנדת בעלת חשיבות מכרעת בבחירות האמריקניות, מה שמחזק את מועמדותה הפוטנציאלית. וויטמר הוזכרה בכלי התקשורת האמריקנים פוליטיקו ו-NBC כמועמדת בולטת שעשויה להחליף את ביידן.

• מושל אילנוי ג’יי. בי. פריצקר: בעברו היה פריצקר איש עסקים, ובבעלות משפחתו רשת מלונות היוקר “הייאט”. הוא ידוע בעמדותיו הליברליות בנוגע להפלות, זכויות להט”ב, רישיון נשק והגירה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות