אחרי תקיפת החות’ים: “נערכים לעימות של חודשים קדימה”

במערכת הביטחון לקחו בחשבון את האפשרות שהחות'ים יסלימו את תקיפותיהם כשיצאו למבצע - שתוכנן כבר לפני חודשים • "המבצע משמש מסר דרמטי וחשוב ונסראללה וחמינאי צריכים לדעת את המחיר. ישראל עשתה את מה שאחרים לא עשו, החות'ים לא האמינו שתהיה תקיפה כה רחבה"
יוני גרין
ט"ו תמוז התשפ"ד / 21.07.2024 10:29

אזעקה על ירי טילים הופעלה הבוקר (ראשון) באילת, קיבוץ אילות ובאזור התעשיה השחורת: מערכות ההגנה האוויריות הופעלו ובוצע ירוט לעבר מטרה.

לוחמי ההגנה האווירית ירטו את המטרה – טיל קרקע-קרקע שעשה את דרכו מתימן – בעזרת מערכת “חץ 3”. הטיל לא חצה לשטח הארץ. האזעקות הופעלו בעקבות החשש לנפילת שברי יירוט.

מדובר בתגובה ראשונה מתימן לאחר התקיפה הישראלית בנמל חודיידה שבתימן.

ברשת ב’ דווח היום, כי בישראל נערכים לאפשרות שהתקיפה בתימן במסגרת מבצע ‘יד ארוכה’ תוביל לתגובה וירי נוסף לעבר ישראל.

מערכות ההגנה של ישראל פרוסות והכוננות מוגברת.

אחרי התקיפה האווירית הישראלית בנמל בחודיידה בתימן, משרד הבריאות התימני הודיע על מותם של שלושה בני אדם, ופציעתם של לפחות 87 באירוע.

גורם ביטחוני אמר ל’כאן חדשות’: “אנחנו לא מכירים מספיק את החות’ים, אבל לוקחים בחשבון שיהיה לזה המשך ואפילו עימות לחודשים קדימה, לחות’ים יש יכולת טילית וגם כטב”מים. הם יכולים לירות כמה סוגי טילים וכטב”מים בעת ובעונה אחת שיכולים לגרום נזק”.

אם החות’ים יגיבו, ישראל תצטרך לפעול שוב.

בצה”ל אומרים: “זה ארגון  מתפתח שאיראן מציידת אותו, מבצע ‘יד ארוכה’ לא פותר את כל הבעיות”. בצה”ל מדגישים שהכול נילקח בחשבון לפני קבלת ההחלטה על המבצע. “יש מחיר גם בלא להגיב, המבצע משמש מסר דרמטי וחשוב ונסראללה וחמינאי צריכים לדעת את המחיר. החות’ים ירו במשך תשעה חודשים יותר ממאתיים פריטים, איראן מפעילה את השלוחים שלה בכל הגזרות כדי להתיש את ישראל דרכם”.

כל עוד החות’ים פגעו בספינות לא ישראליות בים ואזרחים ישראלים לא נפגעו, ישראל לא נדרשה להגיב. אחרי שתקיפת הכטב”ם בלב תל אביב הסתיימה בהרוג, התגובה הייתה מתבקשת. ישראל עשתה את מה שאחרים לא עשו, החות’ים לא האמינו שתהיה תקיפה רחבה כל כך משום שהאמריקנים, הסעודים והאמירתים ביצעו תקיפות טקטיות, נקודתיות, על בסיסי מלחמה ולא על תשתיות ברמה המקצועית.

בישראל אומרים כי זו תקיפה ראשונה בסדר גודל כזה – וזה מסר לביירות וטהראן ולכל האזור שאלה המחירים שישלמו על פגיעה בישראל. מה שחיל האוויר עשה בנמל חודיידה אפשר לעשות גם במקומות אחרים.

בתקיפה השתתפו מספר גבוה של מטוסים בכמה מבנים, כולל מטוסי תקיפה, ליווי, פיקוד אווירי ומטוסי תדלוק.

זו הייתה פעולה ישראלית ללא שותפים ממדינות אחרות,  עם תיאום אווירי עם מדינות באזור כדי למנוע התנגשויות באוויר, אך לא היה תיאום על המטרות שהותקפו.

חיל האויר תקף תשתיות בנמל, עגורנים גדולים, כעשרים מיכלי דלק ענקיים שחלקם עדיין בוערים.

ההתמקדות הייתה ביכולת לפרוק סחורות ובצוברים של הדלק בנמל. הנזק שנגרם הוא גדול, הנמל מושבת ברובו. לא במקרה בחודיידה יש תורים בתחנות הדלק מחשש למחסור בדלק. ישראל פגעה  בצינור החמצן בהיבט הצבאי בנמל שדרכו החות’ים מכניסים את כל הנשק שהם מקבלים מאיראן. בנוסף, הנמל הוא גם מקור גביית המיסים שלהם.

המבצע והתכנון הבסיסי שלו הוכן כבר לפני כמה חודשים, והוכנו גם יכולות נוספות. התיכנון הסופי, הסינכרון בין הזירות, קבוצת הפקודות – החל לאחר הירי לעבר תל אביב, כשלושים ושש שעות לפני המבצע.

“החות’ים”, אומרים בצה”ל, “פגעו בסחר העולמי, גרמו להפסדים של מיליארדי דולרים והתגובה של המדינות הייתה פגיעה במחסני אמל”ח ובמשגרים. אנחנו פגענו בתשתית אזרחית וצבאית”.

ואיך מגיבים בתקשורת הערבית? 

התקיפה הישראלית מסוקרת היום בהרחבה  בעיתונות הערבית.

בעיתון הסעודי ‘ערב ניוז’ שיוצא לאור בשפה האנגלית, נכתב: “החות’ים התחייבו להגיב” וציטטו את איומיהם. בכתבה הוסיפו: “הטלוויזיה החות’ית אל-מסרה דיווחה כי מטוסים ישראלים פגעו בתחנת כוח ובמאגר דלק, והרגו ופצעו כמה בני אדם. תמונות שהסתובבו ברשתות החברתיות הראו כדור אש עצום וערפל סמיך מיתמר מהמטרות”.

בעיתון א-שרק אל-אווסט שיוצא לאור בלונדון, כתבו: “ישראל פתחה אתמול בשורה של תקיפות בנמל חודידה בתימן שבשליטת החות’ים, והן גרמו להרוגים ולפצועים, כך לפי כלי תקשורת המזוהים עם הקבוצה הנתמכת בידי איראן. נראה כי התקיפות היו בתגובה למתקפת הכטב”ם החות’י לעבר תל אביב ביום שישי”.

בשער של עיתון אל-מסירה התימני שמזוהה עם החות’ים, מתנוססת תמונה של נמל חודידה עולה בלהבות. “התוקפנות הישראלית לא תרתיע אותנו מתמיכתנו בפלסטין ולא תעבור ללא תגובה”, נכתב באחת הכותרות. בין היתר, ציטטו את האיום ששיגר דובר החות’ים יחיא סריע אתמול: “היערכו למלחמה ארוכה עם האויב”.

בעיתון של סולטנות עומאן בחרו בשער בצירוף המילים “תוקפנות ברברית”. שם ציטטו את האיום של החות’ים שאמרו: “לא נהסס לפגוע ביעדים חיוניים של ישראל”.

בעיתון אל-אנבאא’ הכוויתי נכתב: “ישראל הרחיבה את מעגל המלחמה שהיא מנהלת ברצועת עזה זה כ-10 חודשים, ופגעה אתמול בעיר חודידה התימנית בשורה של תקיפות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות