ישראל תקפה מטרות של החות’ים בתימן: עשרות הרוגים ופצועים

מבצע 'יד ארוכה' נגד החות'ים באזור נמל חודיידה • דובר צה"ל: "תקפנו לבד" • דיווחים: כ-20 מטוסי F-35 ו-F-15 תקפו במרחק 1,800 ק"מ 10 מטרות במקביל - ביניהם מתקני זיקוק ותחנת כוח • "עשרות הרוגים ופצועים, נמל חודיידה הושבת" • החות'ים מאיימים: "תהיה תגובה קשה"
חיים טוויל ואריה ריבקינד
י"ד תמוז התשפ"ד / 20.07.2024 20:33

ראשונה תקיפה בתימן: ישראל תקפה אחר הצהרים (שבת) מטרות בעיר חודיידה שבמערב תימן – בשטח שבשליטת ארגון הטרור החות’ים. התקיפה באה אחרי פגיעת הכטב”ם בליל שישי בתל אביב. החות’ים קיבלו אחריות לשיגור הכטב”ם.

יעד התקיפה מרוחק כ-1,800 קילומטרים מישראל, 200 קילומטרים יותר רחוק מטהרן.

יותר משעה לאחר הדיווח בתימן על התקיפה, דובר צה”ל תא”ל דניאל הגרי אישר: “מטוסי קרב של צה”ל תקפו מטרות בשימוש צבאי של שלטון הטרור החות’י במרחב נמל חודיידה שבתימן, בתגובה למאות המתקפות לעבר מדינת ישראל בחודשים האחרונים”. עוד נמסר כי “אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. אם יהיו שינויים – נעדכן”.

בהצהרה שמסר מאוחר יותר הבהיר הגרי: “צה”ל תקף לבדו”. הוא הוסיף: “עיבינו את מערך ההגנה ואנחנו ערוכים בכל הגזרות – אבל זה לא הרמטי”. לדבריו, “אין לנו כוונה לתקוף את העם התימני, אנחנו פועלים מול האיום החות’י”.

מקור תימני איים בתגובה על התגובה הישראלית הכואבת:  “התוקפנות הישראלית בחודיידה – תיענה בתגובה”. מקור בכיר בח’ותים אמר: “הנמל של חיפה יהיה המטרה”. סגן שר התקשורת של החות’ים אמר: “התגובה תהיה קשה”.

דובר החות’ים יחיא סריע הגיב: “נגיב לתוקפנות הבוטה בחודיידה ונפגע במטרות חיוניות ביישות הציונית. אנחנו נערכים למערכה ארוכה מול ישראל עד שתיפסק התוקפנות ויוסר המצור בעזה. אזור תל אביב אינו בטוח”.

 

 

דקות לאחר השעה 18:00 החלו להגיע דיווחים מתימן על שורת תקיפות על מתקנים המשמשים את כוחות החות’ים. פטריות עשן עלו מעל מתקני דלק והמון נצפה נמלט מהאיזורים המותקפים. משרד הבריאות בתימן דיווח על מספר רב של נפגעים, הרוגים ופצועים.

רשת ‘אל ערבייה’ הסעודית דיווחה כי מדובר בתקיפה נרחבת בה השתתפו למעלה מעשרה מטוסים של חיל האוויר הישראלי בסיוע של צבא ארה”ב והצבא האנגלי, שלטענתם סיעו בתדלוק מטוסי חיל האוויר הישראלי.

גורמים צבאיים רשמיים בצבא ארה”ב, פרסמו כי התקיפה בוצעה בידי ישראל –  שתקפה בכוחות עצמה וללא סיוע.

המתקפה הישראלית בתימן פגעה בשורת מתקני נפט ובתי זיקוק, עובדה שיצרה פקקי ענק וכאוס סביב תחנות הדלק בבירת תימן צנעה ובעיר חודיידה בה בוצעו התקיפות, בדרך למילוי דלקים.

8 שנים חלפו מאז הגיעו לישראל מטוסי ה’אדיר’ F35i, הערב רושמת טייסת ה’אדיר’ ציון דרך משמעותי של תקיפה ביעד מרוחק. ישראל שאינה מחזיקה במטוסי ‘מפציצים’ נאלצת לפעול ביצירתיות בכדי לאפשר למטוסי קרב לבצע משימות ביעדים מרוחקים. המטוס החד-מושבי, בו הטייס אחראי גם על התקיפות והטלת החימושים, עמד במשימה.

התקיפה אושרה קודם לכן על ידי הקבינט המדיני. ראש המועצה לביטחון לאומי, צחי הנגבי, זימן בזה אחר זה את שרי הקבינט לישיבה דחופה שהתקיימה פחות משעה לאחר הזימונים.

מטוס קרב בדרך לתחמן. צילום: דוצ

בישיבת הקבינט, הוצגה בפני השרים תוכנית תקיפה על שורת מתקנים אסטרטגיים המשרתים את החות’ים בתימן.

שר הבטחון גלנט אמר: “את האש שבוערת כעת בתימן רואים בכל רחבי המזרח התיכון. החות’ים תקפו אותנו יותר מ-200 פעמים – ותקפנו בפעם הראשונה שבה הם פגעו באזרח ישראלי. אנחנו נעשה את זה בכל מקום שבו הדבר הזה יידרש. לדם של אזרחים ישראלים יש מחיר, הוא לא הפקר, את זה יודעים היום בלבנון, בעזה, בתימן וגם במקומות אחרים, אם יעזו לתקוף אותנו התוצאה תהיה זהה”.

עם צאת השבת, צייץ השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: “בומבה”.

תגובתו מתיישבת במשבצת לאור תגובת העבר שלו לאחר התקיפה באיראן שלאחריה הגיב ב׳דרדלה׳.

מאוחר יותר הגיב בן גביר: “מברך את רה״מ ואת חבריי לקבינט על ההחלטה הנכונה שקיבלנו לתקוף בתימן, ואת צה״ל וחיל האויר על הביצוע המרשים.

״אין שפה אחרת שאויבנו במזרח התיכון מבינים מלבד כוח, והרבה. חודשים ארוכים שאני דורש את ביצוע התגובה הזו. ההבלגה עד כה לא הוכיחה את עצמה – לא בדרום, לא בצפון, ולא באף זירה אחרת. ״הכלה״ ו״מידתיות״ הן תפיסות שגויות מיסודן בכל הנוגע למלחמה בטרור, הלקח מה-7.10 חייב להדהד בכל המזרח התיכון.

״ועכשיו, הגיע הזמן לאמץ מדיניות זהה גם מול החיזבאללה בלבנון. דין מטולה וקרית שמונה כדין תל אביב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות