מועצת יש”ע ושרים: התגובה להאג? החלת ריבונות על יו”ש

בית הדין בהאג הכריז כי מדיניות ההתנחלויות מפירה את החוק הבין-לאומי • "ישראל עדיין כוח כובש בעזה, למרות ההתנתקות" • יו"ר מועצת יש"ע: ההחלטה נועדה לקרב מחבלי חמאס למיטות ילדינו ונשותינו במרכז הארץ" • השגריר דני דנון: 'בית הדין' הוא קרקס פוליטי, מעוזם של תומכי חמאס
אריה ריבקינד
י"ג תמוז התשפ"ד / 19.07.2024 17:16

בית הדין הבינלאומי “לצדק” בהאג פרסם היום (שישי) את חוות דעתו על “הכיבוש הישראלי בטריטוריה הפלסטינית” – ולפי בית הדין בהאג: “מדיניות ההתנחלויות מפירה את החוק הבין-לאומי”, והיא אינה חוקית.

מדובר בפעם הראשונה שבית הדין מפרסם עמדה משפטית העוסקת בשליטה הישראלית ביהודה, שומרון ומזרח ירושלים.

“העברת אוכלוסייה אזרחית לתוך שטח כבוש היא הפרת החוק הבין-לאומי”, נכתב בהחלטה. “מוענקים תמריצים כלכליים מובהקים למעבר לשטחים. הייתה מדיניות להכשרת מאחזים, והיא מנוגדת לסעיף 49 לאמנת ג’נבה הרביעית. המהלכים מטיבים לאוכלוסייה הכובשת, ובאים על חשבון האוכלוסייה הנכבשת”.

עוד קבע בין הדין: “מדיניות ההתנחלויות של ישראל, הביאה לעלייה באלימות. אלימות המתנחלים נגד הפלסטינים וכשלונה של ישראל למנוע ולהעניש אותם – יוצרות סביבה קשה לפלסטיניים. מדובר בהפרת מחוייבותיה של ישראל”.

נשיא בית הדין, השופט סלאם, אמר במהלך הקראת ההחלטה: “ישראל יצרה שר נוסף במשרד הבטחון – סמוטריץ’ – האחראי לניהול השטח. ההבדל בין סיפוח בפועל ובחוק נהיה דק מאוד. ישראל הטילה את מרותה על השטחים באופן שמהווה סיפוח למעשה”.

השופט סלאם, הבהיר כי חוות הדעת שגובשה לא מתייחסת למעשיה של ישראל בשטחים לאחר 7 באוקטובר, אלא רק לתקופה שקדמה לה. עוד הסביר: “השטח הפלסטיני הכבוש נחשב יחידה גיאוגרפית אחת מבחינת החוק הבין-לאומי, שיש לשמורה. לכן, כל התייחסות תהיה לשטח כולו. לגבי ירושלים – בית הדין רואה את בקשת העצרת ככזו המוגבלת למזרח ירושלים”.

בהתייחסו לרצועת עזה, אמר: “לאחר 1967 ישראל החזיקה את עזה תחת שליטתה. ב-2004 הודיעה על נסיגת כוחות ופינוי תושבים, מה שהושלם ב-2005. לדעת בית הדין, הסוגיה בכיבוש היא היכולת להטיל מרות על שטח – וישראל ממשיכה לשלוט באוויר ובמים חרף הנסיגה, מה שהתעצם באוקטובר 2023. שליטה האפקטיבית של ישראל על עזה לא נחלשה, חרף נסיגת הכוחות”.

את חוות הדעת ביקשה העצרת הכללית של האו”ם במהלך שיזמה וקידמה הרשות הפלסטינית.

חוות הדעת אינה מחייבת, אך היא עלולה להביא לצעדים מעשיים של מדינות, דוגמת עיצומים. כמו כן, יש חשש הדבר ישפיע על בית הדין הבינלאומי הפלילי, שדן בימים אלה בסוגיית מעצרי הבכירים הישראלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדברים: העם היהודי אינו כובש בארצו – לא בבירתנו הנצחית ירושלים ולא בנחלת אבותינו ביהודה ושומרון. שום החלטה שקרית בהאג לא תעוות אמת היסטורית זאת וכך גם לא ניתן לערער על חוקיות ההתיישבות הישראלית בכל שטחי מולדתנו.

השר הצלאל סמוטריץ’ צייץ בתגובה: “התשובה להאג – ריבונות עכשיו”.

ראש המועצה האזורית בנימין ויו”ר מועצת יש”ע, ישראל גנץ הגיב: “אנו קוראים לראש הממשלה להביא ללא דיחוי החלטת ממשלה שתחיל ריבונות על שטחי יהודה ושומרון. חוות הדעת של בית הדין הבינלאומי לצדק ראויה לכל גינוי והוקעה מכל מדינות העולם”.

הוא הוסיף: “זו החלטה מנוגדת לצדק, מנוגדת לתנ”ך, למוסר ולמשפט בינלאומי. ההחלטה הזו נועדה לקרב את מחבלי חמאס למיטות ילדינו ונשותינו במרכז הארץ ולחסל את מדינת ישראל. רק הרכב שופטים צבוע, שבראשו עומד שופט לבנוני – מדינה המצויה בעימות מול ישראל יכול לגלות עיוורון משפטי והיסטורי כזה”.

גנץ הוסיף: “הכותל המערבי, מערת המכפלה, ירושלים וכל יהודה, שומרון, בנימין ובקעת הירדן הם נחלת אבותינו. שום חוות דעת לא תמחוק את האמת ההיסטורית ולא תערער את הקשר העמוק בין עם ישראל לארצו.

“התשובה הנדרשת היא הטלת עיצומים נגד הרש”פ וראשיה שיזמו את הדיון, וכן החלת ריבונות ישראלית. אנו קוראים לראש הממשלה להביא ללא דיחוי החלטת ממשלה שתחיל ריבונות על שטחי יהודה ושומרון”.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב: “ההחלטה של בית הדין הבינלאומי בהאג מוכיחה בפעם המי יודע כמה – מדובר בארגון אנטישמי ופוליטי מובהק. אנחנו לא נקבל מהם הטפות מוסר, הגיע הזמן למשילות וריבונות. וכפי שלמדנו בפרשת השבוע, הן עם לבדד ישכון ובגוים לא יתחשב”.

יוסי דגן, ראש מועצת שומרון: “יהודה ושומרון הם ערש ההיסטוריה היהודית. יהודי לא יכול להיות כובש ביהודה. התנ”ך שהוא הקושאן גם של הנוצרים ושל המוסלמים מעיד כאלף עדים כי זוהי נחלת אבותינו. בהאג התקבלה החלטה חד צדדית ואנטישמית. אחרי שנים בהם מדינת ישראל נמנעה מלהחיל ריבונות כדי לקבל החלטות בהדברות. אני קורא לממשלת ישראל – להגיב בעמידה לאומית גאה, בהחלטה חד צדדית בדיוק כפי שנעשה בהאג: להחיל עכשיו ריבונות ביהודה ושומרון כתגובה להחלטה האנטישמית והמגוחכת הזו – הגיעה השעה”.

השגריר באו”ם דני דנון: “ההחלטה של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שמנסה לשלול את זכותנו על אדמות אבותינו בארץ ישראל – היא אמנם מצערת, אך צפויה. לצערי, ‘בית הדין’ הזה, הפך מזמן לקרקס פוליטי והוא היום מעוזם של תומכי חמאס. מדינת ישראל לא תוותר לעולם על זכותה ההיסטורית על הארץ שלנו. זהו יסוד הקיום שלנו כאן. ומי שמעקם את האף – אז יהיה לו אף עקום”.

יו”ר ועדת החוץ והביטחון ומי שהוביל את החוק לביטול ההתנתקות בשטחי יהודה ושומרון, ח”כ יולי אדלשטיין: “מדובר בהחלטה הזויה ובזויה נוספת של בית הדין בהאג, שנחטף בידי איסלמיסטים ותומכיהם, והפך מבית דין לצדק לבית דין לחיזוק ועידוד טרור. מדינת ישראל אינה מדינה כובשת. לא היתה ולא תהיה. למדינת ישראל יש זכות חוקית מלאה על שטחיה הן מכוח החוק הבינלאומי שהפך לבדיחה בחסות בית הדין בהאג והן ברמה ההיסטורית – תנ”כית. שבת שלום לכל בית ישראל ההיסטורי והצודק – בכל שטחי מדינת ישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות