כתבים צבאיים: ‘גם הלילה הופתעו? עד כמה ישנו על האף? ומה מחר?’

חרדים 10
|
י"ג תמוז התשפ"ד / 19.07.2024 09:20
פרשנים וכתבים צבאים מטיחים ביקורת בצה”ל אחרי התחקור הראשוני על פיצוץ הכטב”ם בלב תל אביב: “עיוורון מוחלט” • פרשן: “הצבא מצא פתרון מושלם לדקות שאחרי הכשלון. ‘לוקחים אחריות’ – זהו תסתמו את הפה לקחנו אחריות, עכשיו לכו תצעקו על ביבי כי הוא לא לקח אחריות”

כתבים צבאיים הטיחו הבוקר (שישי) ביקורת בצה”ל – לאחר התחקור הראשוני ממנו עלה כי הכטב”ם לא יורט בשל טעות אנוש.

הפרשן והכתב הצבאי של אתר וואלה אמיר בוחבוט כתב: “בחיל האוויר הופתעו מהעוצמה ב-7.10. אחרי יותר מתשעה חודשי מלחמה עצימה גם הלילה הופתעו? הנושא הזה חייב להיות מתוחקר לעומק. עד כמה ישנו על האף ולאיזה תרחיש התכוננו? מה יהיה מחר?”.

בוחבוט התמקד גם ביחס של צה”ל לאירוע בתל אביב מול אירועים דומים בצפון: “נקודה נוספת. תשלפו סרגל ערכים ותמדדו את התגובה של צה”ל/חיל האוויר ללילה הקשה הזה ותעשו השוואה לתגובה של צה”ל לצפון הארץ המפונה שעברו התקפות מגוונות על ידי טילים, כטב”מים מכל מיני סוגים, רקטות ורחפנים. כל ס”מ בארץ הזו צריך לקבל את אותו יחס בהגנה צבאית ובתגובה התקשורתית של צה”ל”.

הכתב הצבאי של ynet יואב זיתון הגיב: “אפשר ללמוד מתגובת צה”ל שמדובר בלא פחות מתקלה מבצעית חמורה: לא מהפיצוץ ולא מהנזק ולא מהנפגעים – זה יהיה בריבוע בת”א במלחמה עם חיזבאללה.

“אלא מהעובדה שלא הייתה שום התרעה, שום גילוי של מכ”ם צה”לי על הקרקע, באוויר או בים, שיזהה הכטב”מ העוין ויפעיל אזעקה לתושבים וינסה למנוע פגיעה בנכס אסטרטגי בינ”ל – עשרות מטרים מהקונסוליה האמריקאית בת”א. עיוורון מוחלט בתקופה בה כל המערכות דרוכות והכוננות גבוהה. ונזכיר: לא מדובר בביה”ס באילת או בבית במטולה שצמודים לגבול”.

הפרשן הצבאי של ערוץ 14 נועם אמיר מתח ביקורת: “הצבא מצא פתרון מושלם לדקות שאחרי הכשלון ‘לוקחים אחריות’ – זהו תסתמו את הפה לקחנו אחריות, עכשיו לכו תצעקו על ביבי כי הוא לא לקח אחריות. ואז אחרי שנכשלים רצים לטבלאות ומפוצצים את הכתבים בנתונים. ‘הינה תראו כמה יירטנו אז פספסנו אחד מה קרה??’. מה קרה??? מת הלילה בן אדם בתל אביב זה מה שקרה”.

בהמשך הוא הגיב לאריה אלדד שאמר ברדיו 103 על כך שלפי חיל האוויר הכטב”ם זוהה ולא יורט בשל טעות אנוש: “אותי אישית זה יותר מרגיע. כי לא מדובר בכשל מערכתי של כל המכ”מים ומערכות ההתראה, מישהו זיהה ואמר ‘זה לא מסוכן'”.

אמיר כתב לו: “אריה היקר – המערכת לא מבוססת על אדם אחד ולכן ‘טעות אנוש’ זה לא הסבר, זה תירוץ עלוב. זה כשל מערכתי. בשעה 3:20 התעורר קצין בחיל האוויר משנתו, פתח את הלפטופ והקיש סיסמא 1234 ואז גילה לתדהמתו שאותו כטב״ם טס בפאנן עד לב תל אביב. איך מסבירים כשל כזה? מוצאים ש״ג. אל תיפול בפח חבוב”.