דובר צה”ל: הכטב”ם ששוגר מתימן – מתוצרת איראן שעבר שדרוג

חיים טוויל
|
י"ג תמוז התשפ"ד / 19.07.2024 08:58
במערכת הביטחון עדיין בודקים כיצד הצליח הכטב”ם לחדור אל לב תל אביב – מבלי שיורט • “מהממצאים בזירה עולה כי מדובר בכלי טיס מדגם צימג 3 איראני” • בחיל האוויר אומרים: מערכות הגילוי זיהו המטרה בחלק מנתיב הטיסה, אולם בגלל טעות אנוש הוא לא סווג כאיום ולא הופעלו התראות

חיל האוויר בהלם: כטב”ם הצליח לחדור הלילה (ליל שישי) לשטח ישראל, הגיע עד ללב תל אביב לקראת השעה 3:10, פגע בדירה והתפוצץ. כתוצאה  מהפיצוץ שהחריד את כל גוש דן, נהרג אדם בן 50 ונפצעו עוד 10 בני אדם במצב קל.

דובר צה”ל תא”ל דניאל הגרי מסר היום הצהרה לתקשורת וציין כי הכטב”ם ככל הנראה שוגר מתימן. “עדיין מתחקרים לעומק את האירוע. מהממצאים בזירה עולה כי מדובר בכלי טיס מדגם צימג 3 איראני”.

הוא הוסיף: “באותו הזמן הפלנו כלי טיס בלתי מאויש נוסף שניסה לחדור מכיוון מזרח, הפלנו אותו מחוץ לישראל, בודקים את הקשר בין שני האירועים”.

על הזירה הצפונית אמר: “איום הכטב”מים הוא איום יום יומי, אנחנו לומדים את האיום על מנת להתמודד איתו טוב יותר”.

לדבריו, “אנחנו במלחמה רב זירתית, פועלים בהגנה על שמי המדינה כל יום. הזירות הן קרובות ורחוקות. נקיים בימים הקרובים הערכת מצב על מנת לרדת לחקר האירוע להבין מהיכן שוגר האיום ומה התגובות הנדרשות”.

מקור ישראלי אמר לערוץ אל-ערביה הסעודי, כי “בישראל בודקים אם מתקפת הכטב”ם הלילה כוונה לשגרירות האמריקנית. כמו כן מה היה תפקידה של איראן בשיגור הכטב”ם”.

בתיעוד שנראה שהכטב”ם הגיע מכיוון הים אפשר לראות אותו חולף סמוך למבנה השגרירות.

בחיל האוויר מתחקרים, כאמור,  את האירוע החמור ומודים שמדובר ב”אירוע רע”. גורמי ביטחון מגדירים את האירוע כתקלה מבצעית משמעותית, ונערכת בדיקה מעמיקה לבחון מדוע לא יורט הכטב”ם.

לפי תחקיר ראשוני, הכטב”ם זוהה בחלק מנתיב הטיסה במערכות חיל האוויר אך בגלל טעות אנוש, לא הופל ולא סווג כאיום. בחיל האוויר מבינים שחלה טעות בשיקול הדעת – ולוקחים על כך אחריות.

מקור השיגור של כלי הטיס עדיין אינו ברור ובחיל האוויר עדיין לא קבעו שהכטב”ם שוגר מתימן, למרות שהמורדים החות’ים כבר לקחו אחריות.

בגלל שמדובר בכטב”ם גדול מאוד שטס בגובה נמוך ולאורך שעות ארוכות וההערכה היא שהוא הגיע מזירה רחוקה, ככל הנראה מדרום.

הבוקר התקיימה הערכת מצב מיוחדת של הרמטכ”ל עם בכירי צה”ל בה דנו באירוע הכטב”ם. הרמטכ”ל הנחה לאסוף את שברי הכלי כחלק מהחקירה כדי להבין באופן סופי מהיכן הגיע הכלי בוודאות. כמו כן, הנחה לבצע בדיקות נוספות במערכות הבקרה ובאיתור של חיל האוויר. מפקד פיקוד העורף שוחח עם ראש עיריית תל אביב ובפיקוד העורף הוחלט שאין שינוי בהנחיות.

ישראל מפעילה מערך הגנה מקיף הכולל פריסה של מכ”מים סביב גבולות המדינה. בנוסף, קיים שיתוף פעולה עם מדינות שכנות וידידותיות לשיפור יכולות הגילוי והיירוט. חיל האוויר גם מפעיל באופן רציף מטוסי קרב מעל אזור ים סוף ובמזרח המדינה לסיוע בגילוי ויירוט של איומים פוטנציאליים. למרות מאמצים אלה, לא הצליחו במערך ההגנה האווירית ליירט את הכלי.

גורמי ביטחון מעריכים כי איראן עומדת מאחורי האירוע, כמפתחת ויצרנית של הכלי. למרות שייתכן כי הכלי הורכב על ידי גורמים אחרים.

דובר החות’ים יחיא סריע הגיב בהצהרה: “ביצענו פעולה צבאית איכותית בתל אביב – באמצעות כטב”ם חדש בשם ‘יפו’ המסוגל לעקוף את מערכות היירוט של ישראל ולא ניתן לזיהוי באמצעות מכ”מים. הפעולה השיגה את יעדיה בהצלחה”.

הוא הוסיף: “אנחנו מכריזים על אזור יפו כאזור לא בטוח שמהווה יעד מרכזי. נתמקד בפגיעה בחזית של האויב הציוני ובהגעה לעומק. יש לנו בנק של מטרות בישראל, כולל מטרות צבאיות וביטחוניות רגישות, ונמשיך לפגוע בהן”.