כטב”ם של החות’ים התפוצץ בתל אביב: אדם אחד נהרג ו-10 נפצעו

חרדים 10
|
י"ג תמוז התשפ"ד / 19.07.2024 06:35
פיצוץ עז בצומת הרחובות בן יהודה ושלום עליכם בת”א • 10 פצועים קל מרסיסים וחרדה • תושבים: “שמענו פיצוץ מטורף, כל הבית רעד” • החות’ים: “עשינו שימוש בכטב”ם חדש בשם ‘יפו’ המסוגל לעקוף את מערכות היירוט” • תחקיר ראשוני: הוחלט לא ליירט את הכטב”ם כי לא סווג כמטרה עוינת

כטב”ם התפוצץ הלילה (ליל שישי) בסביבות השעה 03:15, בפינת הרחובות בן יהודה פינת שלום עליכם בתל אביב. הדי הפיצוץ נשמעו באזורים רבים ברחבי גוש דן – בין היתר בראשון לציון, גבעת שמואל, חולון, רמת גן וגבעתיים.

אדם אחד נהרג בפיצוץ ו-10 נפצעו במצב קל. הם פונו לבתי החולים וולפסון ואיכילוב. בין הפצועים: נפגעים מרסיסים והדף ונפגעי חרדה.

כוחות משטרה רבים הגיעו לזירה ובהם חבלנים.

בצה”ל עדכנו כי “מטרה אווירית” חדרה לתחום הארץ, נפלה בתל אביב ולא הפעילה התרעה.

דובר צה”ל מסר: “מבדיקה ראשונית עולה כי הפיצוץ בתל אביב נגרם כתוצאה מנפילה של מטרה אווירית, שלא הפעילה התרעה. הנושא נמצא בתחקור מעמיק. כוחות רבים פועלים כעת במקום. חיל האוויר תגבר את פטרולי המטוסים הפועלים להגנת שמי המדינה. אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף”.

מאוחר יותר עלה בתחקיר ראשוני של צה”ל כי הכטב”ם זוהה על ידי חיל האוויר, אך הוחלט שלא ליירט אותו מאחר והוא לא סווג כעוין. “הכטב”ם שהתפוצץ בתל אביב לא יורט בגלל טעות אנוש”, אומרים בצה”ל.

בחיל האוויר מתחקרים את האירוע החמור ומודים שמדובר “באירוע רע”. בדיעבד, בחיל האוויר אומרים שמערכות הגילוי זיהו את המטרה בחלק מנתיב הטיסה, אולם בגלל טעות אנוש לא הופעלו התראות והמטרה לא יורטה. “מערכות הגילוי זיהו את המטרה והיה צריך להפיל אותה ולהתריע”.

לאחר הודעת צה”ל הודיע דובר החות’ים כי הם מקבלים אחריות לאירוע – והודיעו כי מדובר ב”מבצע צבאי איכותי”. דובר החות’ים כתב ברשת החברתית טוויטר: “בקרוב נחשוף את הפרטים על פעולה מיוחדת שכוונה לתל אביב”.

דובר החות’ים יחיא סריע הגיב מאוחר יותר בהצהרה: “ביצענו פעולה צבאית איכותית בתל אביב – באמצעות כטב”ם חדש בשם ‘יפו’ המסוגל לעקוף את מערכות היירוט של ישראל ולא ניתן לזיהוי באמצעות מכ”מים. הפעולה השיגה את יעדיה בהצלחה”.

הוא הוסיף: “מכריז על אזור יפו כאזור לא בטוח שהווה יעד מרכזי. מתמקד בפגיעה בחזית של האויב הציוני ובהגעה לעומק. יש לנו בנק של מטרות בישראל, כולל מטרות צבאיות וביטחוניות רגישות, ונמשיך לפגוע בהן”.

בצבא ארה”ב הודיעו כי יירטו ארבעה כטב”מים שהיו בדרכם לישראל. בערוץ ‘אל-ערביה’ הסעודי דיווח כי ארצות הברית יירטה טיל בליסטי ושלושה כטב”מים ששיגרו החות’ים לעבר ישראל. בדיווח נאמר כי הכטב”ם הרביעי הצליח להגיע לתל אביב.

 

מצלמת האבטחה קלטה את הזמזום – ואת רגע הפיצוץ 

 

מהמשטרה נמסר: “כוחות משטרה גדולים הגיעו למקום ופועלים לסגירת הזירה וביצוע סריקות לאיתור חפצים חשודים ומפגעים נוספים. מפקד מרחב ירקון, תנ”צ יחיאל בוהדנה קיים הערכת מצב בשטח עם כלל הכוחות. בשלב זה משטרת ישראל וחבלני המשטרה ביחד עם כוחות ההצלה ממשיכים לפעול בזירה

דובר מד”א מסר: “בסריקות בזירת האירוע אותר באחד הבניינים גבר כבן 50 מחוסר הכרה עם פציעות חודרות וללא סימני חיים. מד”א נאלץ לקבוע את מותו”.

פרמדיק מד”א רועי קליין וחובשי מד”א יואל רוזנטל ואשר גריידר, סיפרו: “הגענו במהירות למקום וראינו המולה והרס כתוצאה מפיצוץ. התחלנו לבצע סריקות והגיעו אלינו ארבעה פצועים, שניים מהם נפצעו בבית, גבר כבן 37 ואישה כבת 47, ושניים אחרים – צעירה כבת 25 וגבר כבן 30, נפצעו כשהיו ברחוב. הם היו בהכרה מלאה וסבלו מפציעות מרסיסים בכתף ובגפיים ואחד סבל מפגיעת הדף.

“הענקנו להם טיפול ראשוני ופינינו אותם לבית החולים במצב קל. בהמשך הסריקות באחד המבנים אותר גבר כבן 50 מחוסר הכרה. הוא סבל מפציעות חודרות, ביצענו בדיקות רפואיות והוא היה ללא סימני חיים. בתוך זמן קצר נאלצנו לקבוע את מותו”.

מתנדבים זק”א תל אביב אברהם ברוק ואברומי אגלנדר: “הגענו לזירה עם קבלת הדיווח. עדיין היה עשן ואי וודאות. מיד לאחר פינוי הפצועים סרקנו את האיזורים השונים לשלול נפגעים נוספים, ובאחת הזירות אותר גבר בשנות ה-50 לחייו שנפגע בתוך דירה בבניין אירוח ולצערנו מותו נקבע במקום. בסיוע מתנדבים נוספים אנו דואגים לכבוד המת, ומסייעים לכוחות החבלה והמז״פ שפועלים במקום”.

“כל הבית זז, ראינו אור צהוב על השמיים”

תושב שגר באזור האירוע, סיפר לחדשות 12: “שמענו פיצוץ מטורף, כל הבית רעד, כל השכנים ירדו לרחוב”.

תושבת אחרת סיפרה: “אני רועדת, ראיתי כדור אש באוויר לחצי שנייה. בחיים שלי לא ראיתי דבר כזה”.

הילל שגר ברחוב ארלוזורוב בתל אביב הוסיף: “שמעתי את הרעש. התלבטתי אם מדובר ברעם או במטוס. לא הגיוני שהיה רעם, וגם לא מטוס נוסעים. אחר כך היה פיצוץ. זה היה כטב”ם, ללא ספק”.

תושה אחר סיפר: “הייתי בים עם חבר, ראינו מטוסים עוברים בים, פתאום הגיע כטב”ם לגובה של הבניין פה. אמרתי לכולם, ‘שומעים?’ הוא נכנס בבניין. לא עברה שנייה, ורואים צהוב על השמיים. הוא הגיע מהים, בלי אזעקה ובלי כלום”.

יוחאי אפק, תושב רחוב שלום עליכם בתל אביב, שהפיצוץ התרחש סמוך לביתו: “אני ואשתי התעוררנו מרעש חזק מאוד שהרעיד את הבניין, רעש של משהו כבד מאוד שנופל ופוגע בדברים בדרך. ניסינו להבין מה קורה וראינו מהחלון שהרכב התחיל לעלות באש. ירדנו מהר וניסינו לכבות עם צינור עד שהגיעו מכבי אש. כל השכונה יצאה החוצה.

“היה הרבה הדף שנכנס דרך כל החלונות בבית ואז ראינו שיש נפל ליד הרכב והתחלנו לחשוד. המכולה של פסולת הבנייה מול הבית שלנו גם עלתה באש”.

צילום: Erik Marmor/Flash90, דוברות המשטרה וזק”א ת”א

המתקפה המוצלחת הראשונה של החות׳ים

דורון קדוש, הכתב הצבאי של גל”צ על פיצוץ הכטב”ם בתל אביב:

1. בישראל עדיין לא מאשרים רשמית שהחות׳ים הם אלה שעומדים מאחורי שיגור הכטב״ם לתל אביב, אבל בחיל האוויר יצטרכו עוד לתחקר את המסלול שעשה, וכיצד הצליח לחמוק ממערכות הגילוי והמכ״מים. המרחק בין תל אביב לנמל חודיידה בתימן (אחד ממוקדי הכוח המרכזיים של החות׳ים) הוא 2,100 ק״מ.

מדובר בכישלון של מערכות הגילוי, והוא משמעותי ביותר מאחר שאם לא מגלים את המטרה החשודה, גם לא ניתן בכלל לנסות ליירט אותה. לכן בצה״ל הודיעו גם על ״תחקור מעמיק״, וגם על תגבור פטרולי מטוסים בשמי המדינה.

2. ⁠מתוך כלל הזירות שפועלות נגד מדינת ישראל מאז 7/10 – החות׳ים הם הגורם היחיד שמדינת ישראל לא פעלה נגדו באופן ישיר עד כה. כפי שכבר אמרו הבכירים הישראלים בעבר, תימן זו הזירה היחידה שבה ישראל לא תקפה – וזאת מתוך העדפה לאפשר לקואליציה הבינלאומית, בהובלת ארה״ב ובריטניה, לפעול בתימן, בזמן שישראל עסוקה וממקדת קשב ומאמצים לזירות הקרובות יותר – עזה ולבנון.

רק ביממה האחרונה – פיקוד המרכז האמריקני הודיע על השמדת שני טילי קרקע-אוויר וארבעה מל״טים של החות׳ים. זו פעולה אמריקנית רציפה שנמשכת חודשים ארוכים, גם אם בישראל יש הסבורים שהיא מצומצמת מדי.

3. ⁠עד כה, מתחילת המלחמה, זו המתקפה המוצלחת הראשונה של החות׳ים נגד שטח ישראל (היו להם עוד כמה מתקפות מוצלחות במרחב הימי, אבל לא נגד מטרות ישראליות). הם שיגרו לישראל עשרות רבות של כטב״מים וטילים – אך אף אחד מהם לא פגע במטרה בשטחנו. הרוב המוחלט יורט בהצלחה באזור ים סוף ואילת בידי מערכות ההגנה האווירית עוד לפני שהמטרות חדרו לשטח ישראל, והיו גם כמה שנפלו בשטחים פתוחים ללא נזק או נפגעים (כמו טיל השיוט שהתפוצץ מצפון לאילת לפני חודשים רבים).

המצב הזה היה נוח מבחינת ישראל – כל עוד החות׳ים לא הצליחו לייצר אף מתקפה מוצלחת או להסב נפגעים בצד הישראלי. אבל כעת, כשמתקפה כזו הצליחה לחדור לתל אביב ולהרוג אזרח ישראלי – תעלה מחדש על הפרק שאלת הפעולה הישראלית הישירה נגד החות׳ים, שנמצאים כ-2,000 ק״מ מדרום לישראל – מרחק רב יותר מהמרחק בין טהראן לתל אביב.