הרוב רווקים: אלה החרדים שיקבלו את צווי הגיוס • המתווה המלא

בצה"ל הציגו את מתווה גיוס החרדים • 3,000 צווים צפויים להישלח בחלוקה של 1,000 צווים בהפרש של שבועיים • רוב המגויסים החרדים יהיו רווקים, מחזיקי רישיונות נהיגה, סטודנטים באקדמיה או מי שהתברר כי הם מקבלים תלושי שכר • התוכנית המלאה
חיים טוויל
י"ב תמוז התשפ"ד / 18.07.2024 18:57

מתווה  גיוס החרדים: ביום ראשון הקרוב יחל צה”ל בשליחת 1,000 צווים לצעירים חרדים – פעימה ראשונה מתוך שלוש פעימות, שיתרחשו בתוך שישה שבועות, בסיומן יקבלו 3,000 צעירים חרדים זימון ל’צו ראשון’.

על פי התוכנית, בצה״ל מתכוונים במהלך שנת העבודה הקרובה לגייס כ-4800 חרדים לצה״ל – 3000 יותר משנה רגילה.

בצה”יל מעריכים כי סך כל הצווים שיישלחו בשנה הקרובה יהיה בין 6,000 ל-12,000 – במטרה להגיע בסופו של דבר ל-3,000 מגויסים בפועל בשנה זו.

ואלה התבחינים של מקבלי הצווים: 

• רוב המגויסים החרדים יהיו רווקים, מחזיקי רישיונות נהיגה, סטודנטים באקדמיה או מי שהתברר כי הם מקבלים תלושי שכר כעובדים לאורך זמן.

•  50%  מהמזומנים לצו ראשון – צעירים בני 18-21, 40% בני 22-23, ועוד 10% בני 24-26.

•  לשכות הגיוס תיסגרנה לימים שלמים שמיועדים רק לגיוס חרדים.

• הרמטכ”ל הרצי הלוי הנחה להקים לשכת גיוס חרדית ובאכ”א פועלים לעשות זאת.

מכיוון שהצורך הדחוף ביותר הוא בחיילים קרביים, 85% מהחרדים שיקבלו צו ראשון כעת הינם רווקים, ו- 15 אחוזים ממקבלי הצווים יהיו נשואים  – 200 מהם הורים לילדים.

אף שיותר קל לגייס נשואים, בשל העובדה כי אין למועמד לגיוס חשש  בכל הקשור לשידוך, בצה”ל מבינים כי יש צורך למקסם את הפוטנציאל לגיוס קרבי ועל כן חרף האתגר ינסו לגייס בעיקר רווקים.

בצה”ל מציינים גם, כי אומנם חיילים נשואים הינם בעלי עלויות נלוות נוספות, אך עדיין הינם זולים יותר מחייל מילואים. על כל גדוד סדיר חרדי ניתן יהיה לשחרר עשרה גדודי מילואים, כך שהחיסכון כדאי.

בצה״ל מתכוונים להקים לשכת גיוס ייעודית.

בינתיים,  בשלב הראשון יופעלו שלוש לשכות: תל השומר, ירושלים וטבריה. כאשר ביום הזימון של מועמדים חרדים לשכת הגיוס תפעל רק מול המועמדים החרדים. התכנית היא כי בתוך 45 יום בלבד מאז ה’צו ראשון’, הם יתגייסו לצה”ל.

בצו הראשון המועמדים החרדים יפגשו מבחן דפ”ר שונה שהותאם עבורם, וגם מאבחנים פסיכוטכניים גברים בלבד, ולא מאבחנות נשים.

המתגייסים החרדים יופנו למסלולים שונים, שחלקם הולכים ונבנים בימים אלו. בין היתר הם יופנו ליחידות קרביות כדוגמת גדוד נצח יהודה, ישמשו בתפקידי אבטחה בבסיסים ויעברו קורס פרמדיקים לפני גיוס בשיתוף מד”א וישולבו בבסיסים שונים.

בחיל האוויר ישנו תכנון לבנות דת”ק (דיר תת קרקעי למטוסים) שבו ישולבו אך ורק חרדים ובמש”א בוחנים אפשרות להקים מרכז אופטיקה שבו יעבדו רק חרדים.

כיום משרתים רוב החרדים בצה”ל במסלולי הלחימה תחת זרוע היבשה: גדוד “נצח יהודה” בחטיבת כפיר, שתי פלוגות ייעודיות בצנחנים וגבעתי, ופלוגה במשמר הגבול ובחיל האוויר. בצה”ל פועלים בימים אלו להקים חטיבה חרדית חדשה, במטרה לשלש את מספר הלוחמים החרדים.

בזרוע היבשה משרתים היום 1,000 חיילים והיעד של צה”ל הוא 3,000.
בחיל האויר משרתים היום 115 חיילים, היעד: 500;
באמ”ן רוצים לעלות מ-90 חיילים ל-450;
באגף התקשוב רוצים להגיע ל-300 חיילים מ-73;
בחיל הים רוצים לעלות מ-21 חיילים ל-50;
באכ”א רוצים לשלש את המספרים: מ220 ל-600 חיילים;
במשטרה ומג”ב מ-48 ל-200.

היעד של צה”ל: כ-5,000 חיילים חרדים בשנה.

בצבא מודעים היטב לכך שהחשש בקרב חרדים הינו מאובדן הזהות החרדית וחילון, ומבהירים כי המטרה הפוכה – לגייס את המלש”בים ולשמר את זהותם החרדית.

הגיוס הקרוב יהיה מעין פיילוט למה שעתיד לבוא, בשאיפה לדייק ולטייב את הגיוס כך שיתאים.

באם לא יתייצבו מספרים גדולים של צעירים חרדים לצווים, יחולקו בהמשך יותר צווים, כך שלבסוף ייבנה הליך שבמסגרתו כמה שיותר מאלו שמקבלים צווים – יתייצבו לשירות צבאי.

על פי ההערכות בצה”ל, אם יצליחו כעת לגייס 3,000 חרדים, הדבר ייצר פריצת דרך גם להמשך, יפיל חומות ויוציא אנשים ממעגל הנוחות שלהם, כך שבשנה הבאה יוכלו לגייס 5,500.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות