דוח חדש חושף: עליה בקריאות ברשתות החברתיות לפגיעה ביהודים

18% מהתכנים האנטישמיים כוללים קריאות לפגיעה פיזית ביהודים, לעומת 4.5% בעבר • פייסבוק אוסרת את השימוש במונח "ציונים" • יוטיוב מובילה בהסרת תכנים פוגעניים
נוחי גולד
י"ב תמוז התשפ"ד / 18.07.2024 15:38

מדוח של התנועה למאבק באנטישמיות ברשת (FOA) וההסתדרות הציונית עולה כי חל גידול מדאיג לא רק במספר האירועים האנטישמיים ברשתות החברתיות – אלא גם באלימותם.

לפי הדוח, שמציג עלייה של 400% בשיח האנטישמי ברשת – 18% מהתכנים האנטישמיים ברשתות כוללים קריאות לפגיעה פיזית ביהודים, בהשוואה ל-4.5% בעבר.

השימוש במונח “ציונים” ככלי להשמצה כלפי יהודים וישראלים הביא את חברת META (פייסבוק) לעדכן את מדיניותה ולאסור במפורש את השימוש במילה זו בפלטפורמות שלה, במטרה להילחם בתופעת האנטישמיות ולעודד שיח מכבד יותר ברשת.

הממצאים מדגישים את המאבק הפיזי וההסברתי של ישראל בימים אלה, ומצביעים על עלייה ניכרת בתמיכה בטרור ובשידול לאלימות נגד יהודים בעקבות אירועי 7 באוקטובר.

נתוני הדוח מצביעים על כך שיוטיוב מובילה בהסרת תכנים אנטישמיים, עם שיעור של 45%, בעוד שרשת טוויטר הסירה רק 6.82% מהתכנים.

עד מאי 2024 נמצאו 21,478 פרופילים ו-33,533 תכנים הקשורים להאשטאג #zionist. מתוך אלו, 12,605 היו פוסטים ו-20,928 תגובות, כאשר 7,790 מהם זוהו כמיוצרים באמצעות בינה מלאכותית.

תומר אלדובי, מנכ”ל התנועה למאבק באנטישמיות ברשת: “האנטישמיות ברשת ממשיכה להתפשט ומציבה אתגר גלובלי בעידן הדיגיטלי. פלטפורמות מקוונות מהוות זירה מרכזית להפצת שנאה ודעות קדומות נגד יהודים, כאשר האנונימיות והנגישות של הרשתות החברתיות מאפשרות הפצה מהירה של תכנים אנטישמיים, כולל תיאוריות קונספירציה, הכחשת שואה ודמוניזציה של ישראל.

“מחקרים מראים כי אנטישמיות מקוונת מובילה לעיתים לאלימות פיזית, מה שמדגיש את הצורך בפעולה דחופה מצד חברות טכנולוגיה, ממשלות וארגונים חברתיים למיגור התופעה .

“הרשתות החברתיות מאגדות הרבה יותר אנשים מכל מדינה בפני עצמה, ולכן יש לראות במדיניות זו אבן דרך מוסרית שעל פיה יש לבסס החלטות גם במציאות החברתית והפוליטית שלנו.”

ראשת המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית, ד”ר רחלי ברץ: “הבסיס של ההתפרצויות האנטישמיות נובע היום מהרשתות החברתיות, כאשר המילה ‘ציוני’ הפכה לאחת הקללות הגרועות ביותר ברשת. כיוון שאנו חיים בעידן דיגיטלי ושם תואר המכוון ליהודי הפך להיות קללה, מובן שנראה את ההשלכות של זה גם ברחוב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות