צבי יחזקאלי: “בטוח שהמודיעין יודע באיזה איזור נמצא סינוואר”

הפרשן לענייני ערבים של i24NEWS שוחח עם ניסים משעל וטל שלו ב-103FM וטען כי להערכתו חמאס "לא כל כך במשא ומתן" • "למה הנהגת חמאס חו"ל חסינה בפני מה שמוחמד דף ויחיא סינואר לא? אנחנו מכאיבים לאוכלוסייה ולמחבלים, אבל למה לא מכאיבים להם?"
חרדים 10
י"ב תמוז התשפ"ד / 18.07.2024 11:10

צבי יחזקאלי, פרשן I24news לענייני ערבים, התייחס הבוקר (חמישי), בראיון לרדיו 103FM, למגעים לעסקת חטופים ולשאלת מיקומו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר.

“יש לנו את החטופים, ואנו לא רואים את חמאס כרגע מתגמש. לדעתי חמאס לא כל כך במשא ומתן כרגע. זה מתקיים כאשר הנהגת חמאס בחו”ל מקבלים איזושהי עסקה מהשטח, מעבירים אותה למתווכים, וזה לוקח לפעמים אחת לכמה חודשים. אני לא יודע אם מוחמד ויחיא סינוואר בכלל בתקשורת איתם”.

הוא הוסיף:  “אם המודיעין שלנו לא יודע עד השלב הזה איפה סינוואר נמצא, זו קונספציה יותר חמורה מה־7 באוקטובר. אני בטוח שיודעים באיזה איזור הוא נמצא – מה שכן אתה לא יכול לפעול בגלל שהוא מקיף את עצמו עם חטופים”.

יחזראלי ביקש להזכיר כי אין לחמאס הנהגה מסודרת באמת: “כשאנחנו אומרים הנהגה, אנחנו חושבים על פורום שמתכנס. זה אדם אחד, וההחלטה היא רק בידו. עד שסינוואר לא ייתן את האו קיי זה לא יקרה. סיקרתי לפחות ארבעה סבבים כושלים. האזרחים שלהם באסון, ואתם אומרים לא? כי עדיין לא מספיק כואב לכם. ישראל לא מצאה את קו ההתאמה בין הלחץ לבין עסקת החטופים. איזה קלפים יהיו לנו ביד כשהם ידרשו עוד ועוד דברים תמורת חטופים וגופות. החטופים יישארו בידיהם?”

לדבריו, “סינוואר רואה הכול, והוא לקח את זה בחשבון. אם היית נכנס לחדר התדריכים של סינוואר לפני ה-7 באוקטובר, הוא לא ידע שזה יקרה? הוא ידע שזה יקרה. המשחק הוא על זמן. הוא יודע שיש לו חטופים, ואתה תצטרך את זה. לאט לאט הבנו שהקו המקביל של החזרת החטופים הוא יותר כואב לנו וקשה לנו”.

“כל השכונה מסתכלת”

לאחר מכן הסביר כיצד מתנהל מו”מ במזרח התיכון: “יש כלל שאומר – בכל משא ומתן במזרח התיכון כל נקודה שהגעת אליה במשא ומתן, תהיה נקודה טובה יותר בהמשך, אלא אם כן הנקודה הבאה תהיה על מצוק. סינוואר לא שם. אם היית נכנס לתת קרקע, יכול להיות שהיית רואה שבירה”.

יחזקאלי ביקר את אופן השימוש בכוח הצבאי: “כל הניהול הצבאי היה יכול להיות אחרת. כוח האש הוא עבודה עצומה של מאות קילומטרים בתת קרקע, והיה אפשר לעשות אותו בצורה מסיבית יותר. ציר פילדלפי – אתה חייב להיות שם. יצאנו משם ב-2005 וראינו מה חמאס עשה שם, ולכן עד שלא נפגע בהם, זה לא יקרה.

“למה הנהגת חמאס חו”ל חסינה בפני מה שמוחמד דף ויחיא סינואר לא? אנחנו מכאיבים לאוכלוסייה ולמחבלים, אבל למה לא מכאיבים להם? נסראללה בצפון מסתכל עלינו. הוא שומע את האיומים ורואה שאנחנו לא עושים כלום. כל השכונה מסתכלת”.

“עסקה שמסיימת המלחמה”

הפרשן הסביר את הבעייתיות בעיניו בכל הנוגע לעסקה המתרקמת: “העסקה הנוכחית היא עסקת ביניים שמביאה לסוף המלחמה, ומבחינתי היא עסקה רעה.

“אין לך שום ערובה שכשאתה תיתן מה שתיתן, הם יקבלו את הפסקת המלחמה ותיכנס למנגנון שיוציא לך חטופים. אם היה תלוי בי, הייתי בוחן את האופציה הצבאית ונותן ללחץ לתת את אותותיו. ישראל עדיין לא ניצלה את כל היכולות שלה ללחוץ על חמאס כדי שיתקפל. תראו מה קרה לפצצה חודרת בונקר אחד בחיסול של דף. עסקה היא מצב של אין ברירה, אנחנו יכולים עדיין לעשות הרבה דברים על לנקודה הזאת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות