מה נשאר לחמאס: רקטות ארוכת טווח, 3 גדודים ו-16,000 מחבלים

חיים טוויל
|
י' תמוז התשפ"ד / 16.07.2024 18:03
צה”ל מפרסם נתונים על חיסול המחבלים מתחילת מלחמת ‘חרבות ברזל’: מחצית מהנהגת הזרוע הצבאית של חמאס חוסלה וכ-14,000 מחבלים נפגעו או נלכדו • עד כה צה״ל תקף כ-37,000 מטרות מהאוויר בשטח הרצועה, ויותר מ-25,000 תשתיות טרור ואתרי שיגור

דובר צה”ל פרסם היום (שלישי) נתונים על הלחימה ברצועת עזה לאחר 263 ימי הלחימה.

בין היתר פורסם מספר המחבלים שחוסלו, כמה גדודי חמאס נשארו מתפקדים ברצועת עזה,  ומי חוסל מצמרת ארגון הטרור.

• צה”ל חיסל ועצר כ-14,000 מחבלים מתוך כ-30,000 מחבלי חמאס.

•  בין המחבלים שחוסלו: שישה בדרג מפקדי חטיבות, מעל ל-20 בדרג מפקדי גדודים וכ-150 בדרג מפקדי פלוגות.

•   לחמאס נותרו רקטות ארוכות טווח לת”א ולירושלים, לפחות 3 גדודים שטרם חוסלו ולמעלה ממחצית כוח האדם של חמאס עדיין בחיים.

•  מחצית מהנהגת הזרוע הצבאית של חמאס חוסלה עד שלב זה של המלחמה בסדרת תקיפות וסיכולים..

• עד כה הותקפו כ-37,000 מטרות מהאוויר בשטח הרצועה, ויותר מ-25,000 תשתיות טרור ואתרי שיגור.

•  צה”ל השמיד עשרות אתרי ייצור ומחרטות, תוואים תת קרקעים התקפיים ואסטרטגים של הארגון.

•  רוב גדודי חמאס נפגעו קשות בתמרון הקרקעי ובהמשך בפשיטות שעדיין מתקיימות, אך נגד שלושה גדודים של חמאס צה”ל עדיין לא תמרן ורמת התפקוד בהם נחשבת גבוהה.

•  הגדודים נמצאים בין דרום חאן יונס לרפיח, דיר אל בלח ובנוסיראת. ארבעת הגדודים ברפיח טרם חוסלו אך הפעולות הקרקעיות נגדם בחודשיים האחרונים החלישו מאוד את תפקודם.

צה”ל ממקד כעת מאמץ במבצע האוגדתי ברפיח בגדוד תל אל-סולטאן, האחרון מבין הארבעה שצה”ל מתמרן נגדו. “ברפיח מצאנו בהתחלה רחובות שלמים ששורשרו במטעני חבלה ואז זיהו שזה ממש רבעים ממולכדים”, אמרו בצה”ל, “בכל רפיח נותרו פחות מ-30 אלף עזתים”.

בקרוב צפויה להסתיים הפעולה העצימה של אוגדה 162 ברפיח וגם שם ימשיך המודל של פשיטות חוזרות, לאורך השנים הבאות.

סרטון מתוך מחשב שאותר בבית של מחבל חמאס בשג׳אעיה

פשיטות אלו מניבות לפי צה”ל העמקה דרמטית בפגיעה ביכולות של חמאס:

כך למשל, לפי נתוני הצבא, מתוך 1,235 מחבלים בגדוד החזית של חמאס בשכונת סג’עיה ערב המלחמה, נותרו לאחר התמרון הקרקעי בנובמבר ובדצמבר רק 435 מחבלים.

בחודשים האחרונים שופר הקצב בו מתגלים ומושמדים בסיסי הטרור התת-קרקעיים של חמאס ברצועה: בסיוע רובוטי קדיחה שפותחו עבור הכוחות על ידי מומחים ישראלים מהתעשייה ומהאקדמיה ובסיוע משאיות שאיבה וכלים הנדסיים שהושאלו מעיריות ומגופים אזרחיים, צה”ל מצליח בעת הזו להשמיד קילומטר ממוצע של מנהרה עם 1,000 מוקשים או עם 12 טון אמולסיה ובתוך 10 שעות, בפעולה שיכלה להימשך ימים בתחילת התמרון.

“מי שסופר קילומטרים של מנהרות לא מבין את הסיפור – מדובר במפעלי ייצור אמל”ח ובחמ”לים ובלשכות נוחות של מפקדים ומעברים בין כפרים ומחסנים, הכל מתחת לאדמה. יש לנו עוד עבודה מול צבא טרור שחפר עצמו במשך 20 שנים. אבל יש סימני שבירה משמעותיים כי קשה ולח וחם להיתקע מתחת לאדמה במשך 9 חודשים. סיפור המנהרות הוא בור עם תחתית”, הסבירו בצה”ל, “חמאס חזר לייצר אמל”ח כולת כטב”מי נפץ ולהתבסס מחדש במחסות העקורים וגם שם אנחנו תוקפים תדיר בשיטות שפיתחנו, בפשיטות מדויקות ובציד של חוליות ירי”.

בנוגע לסוגיית ציר פילדלפי אמר בצה”ל: “אנחנו מטפלים במרחב כמערכת, יש תשתיות תת קרקעיות בתוך רפיח שרלבנטיות לפילדלפי מבחינת ההברחות והן מטופלות. המבצע ברפיח לא נגמר – הוא רק משנה צורה”.

באשר לאיזור החיץ שמוקם בצד העזתי של הגבול הבהירו היום בצבא שלא יוותרו על התכנית ההנדסית הגדולה שנמצאת בשלבי ביצוע מתקדמים ורוחבה הוא של ק”מ אחד.

תיעוד של כלב עוקץ מאתר אמצעי לחימה במנהרה

צה״ל מרכז מאמץ באיתור מחבלים אשר מתמקמים ומתבססים באתרים רגישים ברחבי הרצועה, ובהם בתי חולים, בתי ספר ומחסות הומניטריים. אלו מנוצלים באופן ציני על ידי מחבלים אשר מנסים להשתמש בהם כמקומות מסתור ובסיסי טרור. התקיפות כנגד תשתיות אלו מבוצע בהתאם לדין הבינלאומי ותכליתו למנוע שיקום של יכולות ארגוני הטרור.

אגף המודיעין ומערך המודיעין של פיקוד הדרום, מפיקים מודיעין איכותי שמאפשר ותומך את לחימת הכוחות המתמרנים בכל רחבי הרצועה. מודיעין זה מאפשר הוצאה לפועל של שורת מבצעים יזומים ופשיטות ממוקדות נגד תשתיות טרור וריכוזי מחבלים, זאת על בסיס אינדיקציות מודיעיניות מדויקות.

הכוחות בשטח נלחמים במקביל מעל הקרקע ובתת-קרקע.

מערך ההנדסה של פיקוד הדרום ייצר תוכנית פעולה למול מערכת התת-קרקע של חמאס ופועל להמשך מיפויה והשמדתה באופן יסודי.

עד כה כוחות צה״ל השמידו עשרות אתרי ייצור ומחרטות, תוואים תת-קרקעים התקפיים ואסטרטגים של הארגון.