מדד יולי של JPPI: ירידה דרמטית באמון של הציבור בצמרת צה”ל

שמונה מכל עשרה אנשי ימין מביעים אי-אמון בפיקוד הבכיר • רוב הציבור מודאג מאוד מהמצב הביטחוני • 49% מהיהודים סבורים שיש לגייס את החרדים  "בכל דרך, כולל כפייה" •  למרות התמיכה הרחבה בגיוס חרדים: רק 12% מהיהודים תומכים בהפגנות נגד 'הפטור' 
יוני גרין
י' תמוז התשפ"ד / 16.07.2024 17:40

המכון למדיניות העם היהודי – JPPI מפרסם היום (שלישי) את מדד החברה הישראלית לחודש יולי 2024 – ומהנתונים עולה כי חלה ירידה דרמטית  באמון הציבור בפיקוד הבכיר של צה”ל, לצד דאגה גוברת מהמצב הביטחוני.

לראשונה מאז פרוץ המלחמה, רוב הציבור (55%) מביע אי-אמון בצמרת הבכירה של צה”ל. הירידה חדה במיוחד בקרב תומכי הימין, כאשר שמונה מכל עשרה מביעים אי-אמון בפיקוד הבכיר. לעומתם בקרב יהודים שמגדירים עצמם ‘מרכז’ לשניים מכל שלושה יש אמון גבוה או גבוה מאוד בפיקוד הבכיר של צה״ל.

במקביל, האמון בממשלה ובראש הממשלה ממשיך להיות נמוך מאוד: רק 26% מביעים אמון בממשלה לעומת 73% שציינו שרמת האמון שלהם בממשלה נמוכה או די נמוכה. רמת האמון בראש הממשלה, בנימין נתניהו, נותרה נמוכה לאורך כל חודשי המשבר, ונותרה כך גם בחודש יולי. 27% מהנשאלים אמרו כי רמת האמון שלהם בבנימין נתניהו נותרה גבוהה או די גבוהה, לעומת 71% שאמרו שרמת האמון שלהם נמוכה מאד או די נמוכה.

באשר לשאלת גיוס החרדים – רוב משמעותי בציבור היהודי (63%) תומך בהחלטת בג”ץ המחייבת גיוס צעירים חרדים לצה”ל, לעומת 31% המתנגדים להחלטה.

התמיכה גבוהה במיוחד בקרב חילונים (82%) ומסורתיים (62%), אך יורדת משמעותית בקרב הדתיים (38%) והחרדים (12%).

עוד עולה מהנתונים, כי  49% מהיהודים סבורים שיש לתקן את המצב הלא שוויוני “בכל דרך, כולל כפייה”, בעוד 31% תומכים בתיקון המצב “בדרכי שכנוע ובהדרגה”. רק 11% סבורים שיש לשמור על המצב הקיים.

בקרב הציבור החרדי, ישנה התנגדות חריפה לגיוס לצה”ל. 82% מהחרדים מתנגדים להחלטת בג”ץ המחייבת גיוס צעירים חרדים, ורק 12% תומכים בה. כמו כן, 48% מהחרדים סבורים שהמצב הנוכחי של פטור מגיוס לבחורי ישיבות הוא “המצב הרצוי וצריך לשמור על ההסדר הזה למען לימוד התורה”. רק 10% מהחרדים תומכים בתיקון המצב בכל דרך, כולל כפייה.

מעניין לציין כי למרות התמיכה הרחבה בגיוס חרדים, רק 12% מהיהודים תומכים בהפגנות נגד פטור הגיוס לחרדים, כאשר 48% מתנגדים להפגנות אלו וחושבים שהן מוגזמות.

המדד מצא עוד, כי 86% מהישראלים מודאגים מאוד או די מודאגים מהמצב הביטחוני של ישראל.

הדאגה גבוהה במיוחד בקרב מצביעי המרכז והשמאל, אך גם בימין ניכרת דאגה משמעותית. בקרב הערבים, שיעור המודאגים מאוד או די מודאגים גבוה אף יותר ועומד על 90%. רק 14% מכלל הציבור אינם מודאגים מהמצב הביטחוני.

במקביל, 73% מהציבור מביעים דאגה גם מהמצב הכלכלי של ישראל, כאשר 37% מודאגים מאוד ו-36% די מודאגים.

מנתוני מדד חודש יולי עולה שרוב בקרב מצביעי הימין (54%) תומך בשליטה אזרחית וביטחונית מלאה של ישראל ברצועה. מנגד, בקרב כלל היהודים הרוב אינם מעוניינים בשליטה אזרחית ישראלית בעזה לאחר סיום המלחמה. 35% מהיהודים תומכים בשלטון אזרחי של גורמים פלסטינים ומדינות ערביות בעזה עם אחריות ביטחונית של ישראל.

באשר להתמודדות מול החיזבאללה בגבול הצפון, חלה ירידה קלה בשיעור התומכים בתקיפה ישראלית בלבנון: מ-62% במרץ ל-56% ביולי בקרב הציבור היהודי. מתוכם, 35% תומכים בתקיפה מיידית, ו-21% תומכים בתקיפה לאחר סיום המבצע בעזה.

במקביל, חלה עלייה קטנה בתמיכה בהסדר מדיני, מ-34% ל-37%. בקרב הערבים, 67% תומכים בהסדרה מדינית.

הפערים בולטים בין מצביעי המפלגות השונות: 45% מבוחרי הליכוד ו-60% מבוחרי ש”ס והציונות הדתית תומכים בתקיפה מיידית, בעוד רוב מצביעי המרכז והשמאל מעדיפים פתרון מדיני.

רוב הציבור (56%) תומך בהפגנות נגד הממשלה. מתוך התומכים, 42% תומכים בהפגנות כפי שהן, ו-14% נוספים תומכים בהן באופן עקרוני אך חושבים שהן ״מוגזמות״.

התמיכה בהפגנות גבוהה במיוחד בקרב הערבים (73%) ובקרב מצביעי מרכז-שמאל, כאשר 92% ממצביעי השמאל תומכים בהן. לעומת זאת, 77% ממצביעי הימין מתנגדים להפגנות. כמחצית מהציבור (47%) דיווחו כי נאלצו לעמוד בפקק תנועה משמעותי בגלל הפגנה נגד הממשלה, אך מעניין לציין שחוויה זו לא השפיעה באופן משמעותי על עמדתם כלפי ההפגנות.

ומה באשר למנהיגים בארה”ב?

מדד יולי מצא כי: רוב מקרב בעלי העמדה בציבור הישראלי מעדיפים את דונלד טראמפ על פני ג’ו ביידן כנשיא ארה”ב הבא. בקרב היהודים, 51% מעדיפים את טראמפ, לעומת 35% שמעדיפים את ביידן, כאשר 14% אמרו שאין להם עמדה.

התמיכה בטראמפ בולטת במיוחד בקרב מצביעי הקואליציה: 82% מבוחרי הליכוד, 94% מבוחרי ש”ס, 89% מבוחרי יהדות התורה, ו-87% מבוחרי הציונות הדתית מעדיפים את טראמפ.

לעומת זאת, בקרב הערבים, רק 23% תומכים בטראמפ, 13% בביידן, ולרוב (64%) אין העדפה.

מעניין לציין כי רק 34% מהיהודים סבורים שביידן תומך בישראל באותה מידה כמו בתחילת המלחמה, ירידה מ-47% בפברואר. עם זאת, 52% מהערבים סבורים שתמיכת ביידן בישראל נותרה איתנה.

פרופ’ ידידיה שטרן, נשיא המכון למדיניות העם היהודי: “הממצאים מצביעים על משבר אמון עמוק בין הציבור להנהגה הביטחונית והמדינית. זהו אתגר משמעותי בכל עת, אך קל וחומר בזמן מלחמה. נדרש חידוש האמון בין ההנהגה לבין הציבור, שישפר את החוסן הלאומי מול האתגרים שבדרך. הדרך המרכזית לכך היא עריכת בחירות כלליות..”

סקר המכון למדיניות העם היהודי לחודש יולי נערך בקרב מדגם מייצג של 816 משיבים (616 יהודים ו-200 ערבים).

 

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות