איזה מתח: צה”ל יזמן אלפי חרדים ל’צו ראשון’ – כבר ביום א’ הקרוב

חרדים 10
|
י' תמוז התשפ"ד / 16.07.2024 15:39
בצה”ל מאמינים כי רק התנעת המהלך תביא למספרים הנדרשים – ולא ניתן להסתמך עוד על מי שרוצה להתגייס מרצון • התוכנית מבוססת על טיוב נתונים שמטרתו להגיע למי שרוצים להתגייס – ולא לומדים • הרב דוד לייבל הפציר אמש בקציני צה”ל: אל תשלחו צווים, נהלו הגיוס בהידברות

צה”ל ישלח לאלפי חרדים ‘צו ראשון’ כבר ביום ראשון הקרוב.

לפי הודעת דובר צה”ל, “ביום א׳ ט״ו בתמוז תשפ״ד יחל הליך של הוצאת צווי זימון לביצוע צו ראשון ולתהליכי מיון והערכה לקראת גיוסי השנתון הקרוב אשר החל ביולי.

“הצווים יצאו כחלק מתוכנית צה״ל לקידום שילוב משרתים מהמגזר החרדי בשורותיו. צה״ל פועל על מנת לגייס לשורותיו מכלל חלקי החברה זאת לאור חובת הגיוס במדינת ישראל, מתוקף היותו צבא העם ולאור הצרכים המבצעיים המוגברים בעת הזו, לנוכח האתגרים הביטחוניים.

“צה״ל ימשיך לפעול בהתאם להחלטת הדרג המדיני ובהתאם לחוק”.

לפי דיווח של הפרשן הצבאי יוסי יהושע באתר ‘וויינט’, הצבא החליט לשלוח את הצווים מכיוון שלטענתו רק התנעת המהלך תביא למספרים הנדרשים, וכי לא ניתן להסתמך רק על מי שירצה להתגייס מרצון.

לפי הדיווח, התוכנית מתבססת על בסיס טיוב נתונים משמעותי שבוצע כדי להגיע לאלו שרוצים להתגייס ולא לומדים בישיבות.

לפי דיווח של איתי בלומנטל ב’כאן חדשות’, הרב דוד לייבל הפציר אמש, בשיחה שקיים בביתו עם האלוף דוד זיני ותת אלוף שי טייב, שלא לשלוח צווי גיוס לבחורי הישיבות, ולנהל את הגיוס בהידברות מול ההנהגה החרדית.

הבכירים השיבו לרב כי הדבר לא בסמכותם וכי יש הוראת בג”ץ בעניין ועל כן, יישלחו צווי גיוס כנראה בתחילת שבוע הבא. יחד עם זאת אמרו, כי צה”ל יקפיד שלא לפגוע במגזר וינסו להתחיל מצווי גיוס למיועדים למסלול שירות בשלב ב’ בחטיבה החרדית.

כפי שדווח הבוקר, בסיום הפגישה שני הקצינים הבכירים הותקפו בידי עשרות קיצונים מהפלג הירושלמי, שהקיפו את רכבם, זרקו חפצים ובקבוקים וקראו לעברם קריאות נאצה בהן “רוצח”. רכבם של הקצינים נחסם למשך דקות ארוכות עד אשר המשטרה הגיעה למקום.

מוקדם יותר היום הגישו התנועה לאיכות השלטון ופורום חומת מגן לישראל עתירה דחופה לבג”ץ, בדרישה להורות למשרד הביטחון ולצה”ל לגייס באופן מיידי את כל 63 אלף תלמידי הישיבות החייבים בגיוס לפי חוק שירות ביטחון.

לדבריהם, העתירה הוגשה בעקבות התעלמות צה”ל מפסיקת בג”ץ, שקבעה כי אין כל בסיס חוקי להימנעות מגיוס החרדים ושעל מערכת הביטחון לפעול בהתאם להוראות חוק שירות ביטחון.

צה”ל כבר הצהיר כי בכוונתו לגייס עד הקיץ הבא 3,000 חרדים בלבד, מעבר ל-1,800 החרדים שמתגייסים ממילא בכל שנה.

במשרד האוצר הזהירו היום בדיון בוועדת חוץ וביטחון מפני כוונת צה”ל להתחיל את גיוס החרדים דווקא מקרב החרדים העובדים.

כדי להימנע מעימות חזיתי עם הישיבות, הוחלט בצה”ל לבחון דרך נתוני תלושי השכר מי לא לומד בישיבה אלא עובד בחלק מהיום, כך שייתכן שתחילת הליך גיוס שלו תהיה קלה יותר.

יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים באוצר, אמר בדיון: “אני מוטרד מהמקום שהצבא הולך אליו, שהוא קושר בין נתוני הביטוח הלאומי של תעסוקה לבין האוכלוסייה שהוא יטרגט לצורך גיוס. זה יסמן את מי שיוצא לעבודה כפוטנציאל גיוס, זו עלולה להיות בכייה לדורות. גם לא נעלה את הגיוס וגם נפגע בתעסוקה”.