אב שכול רותח על התחקיר: פשע כלפי הלוחמים, דורות יגדלו על שקר

אריה כהן, אביו של סרן שילה כהן הי"דמיחידת שלדג שנפל בקרב בבארי, שוחח עם בן כספית וינון מגל בעקבות התחקיר של צה"ל שמטיל אחריות על היחידה שלחמה בקרב בבארי: "בין מה שהוצג לנו למה שמהודהד בתקשורת - שמים וארץ. זה להכפיש את האנשים שהיו בתוך התופת"
חרדים 10
י' תמוז התשפ"ד / 16.07.2024 12:02

אחרי הביקורת הציבורית על תחקיר צה”ל על מחדלי  ה-7 באוקטובר בקיבוץ בארי: אריה כהן, אביב של סרן שילה כהן הי”ד, מפקד צוות בשלדג שנפל בלחימה בבארי, שוחח היוםן (שני) עם בן כספית וינון מגל ברדיו 103fm.

מחזיקים בתעודת עו”ס? זו הסיבה שכדאי לכם למלאות הטופס הזה

על נסיבות נפילתו של בנו אמר כהן: “שילה לוחם שלדג נפל עם צוות של סיירת מטכ”ל אחרי שהוא נלחם איתם כל היום. הוא כמו חייל פשוט שעשה כל מה שביקשו ממנו. הוא חבר לסוואנה של סיירת מטכ”ל. הצוות לא היה אורגני אבל באילוצי הזמן והמקום, הוא נהיה אורגני. שילה היה לוחם מטכ”ל לכל דבר רק עם דרגות של חיל האוויר”.

אריה סיפר: “שילה נכנס איתם למפלסים בחלק הדרומי של הקיבוץ. נגמר, הלכו לצומת סעד ולפאתי עלומים. בסוף קיבלו הנחייה ללכת לבארי. הם התחילו לטהר בתים בבארי. בבית השלישי נהרג לוחם מטכ”ל ושילה נפצע ואמר: ממשיכים.

“בבית הרביעי היו מחבלים. שילה אמר ללוחם לרדת למטה והוא עלה לזיג להחליף אותו. הייתה מכת אש כבדה מאוד כלפי לוחם מטכ”ל מקביל בפינה השנייה, וגם שילה קיבל מכת אש.

“החבר’ה של ‘עוקץ’, שהתנהלו בגבורה, יצרו בתוך בארי בית בטוח, ופינו אליו אזרחים. הם באו לעזור לחלץ את הפצועים, ובסוף סיפר לנו הלוחם של ‘עוקץ’ שבקושי היה אפשר לדבר עם שילה. הוא נורה ברגליים ומת כנראה מאיבוד דם. שילה עשה לעצמו חוסם עורקים, אבל זה לא היה מספיק כדי לעצור את הדימום”.

על התחקירים המקבילים של היחידות הלוחמות אמר כהן: “ישבנו בבית, והציגו לנו תחקיר רוחב עם המון יושרה. ומה שמשתקף מהתחקיר שאנחנו קיבלנו לעומת מה שמהודהד בתקשורת, זה שמים וארץ”.

הוא הבהיר: “התחקיר שלנו מראה שהייתה רק חתירה למגע וחבירה, לעומת מה שלכאורה מהודהד. המילה שלדג היא שם קוד, כי בשעות האלה מי שעבד בבארי הם שלדג, מטכ”ל, עוקץ, וחלק מ־890. זה להכפיש את האנשים שהיו בתוך התופת”.

האב השכול הדגיש: “זאת המציאות שהייתה – רק חתירה למגע, איך אנחנו מוציאים את המחבלים? במה שלכאורה מהודהד – שלדג הוא בעצם שם קוד להשמיץ את מי שהיה שם עד לשעה 16:00-17:00. דווקא להדהד משהו שהוא לא נכון. השארנו שם דם. זה מפח נפש ללוחמים.

“כל יחידה עושה תחקיר. וכשאתה רואה את הפער בין התחקיר של השטח לבין מה שמהדהדים זה זועק לשמיים. יש פיקוד ושליטה כמו פעם”.

האב הוסיף: “זה כמו הסיפור על המורה כשמגיעה רק חצי כיתה. היא צועקת עליהם ומענישה את מי שהגיע. עם כל הצער, יש פה מעשה גבורה שהעם היהודי יכול להמשיך דורות לחנך עליו.

“המציאות הוכיחה שהם לא נבהלו ולא פחדו. הצוות הראשון שנכנס, זה אך טבעי שתיגמר לו התחמושת. הוא טכנית נסוג כדי להתחמש ולהיכנס שוב. איך אפשר להדהד דבר שלא היה? זה פשע כלפי הלוחמים, שיגדל דורות על שקר.

“עם כל הכאב, אנחנו מודים לקב”ה שככה זה היה, שבגבורה ולמען עם ישראל והשכנים שלנו מבארי ומפלסים, הוא החליט שהוא רוצה להמשיך למען עם ישראל בגבורה, וזה מה שהוא עשה. אי אפשר לסדר את סדר היום שלא תואם את המציאות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות