טירוף: ביהמ”ש הורה כבר על מימון סנגורים ליותר מ־100 מחבלי נוח’בה

ההחלטה לממן הגנה משפטית למחבלי חמאס על חשבון המדינה מתבססת על חקיקה של הכנסת ביוזמת הממשלה, אחרי 7 באוקטובר • גם צו חדש מותיר את המצב הקיים על כנו
חרדים 10
ט' תמוז התשפ"ד / 14.07.2024 23:44

אחרי שנחשף כי בית המשפט הורה למדינה להעמיד למחבל נוחבה סנגור על חשבון המדינה:  לפי דיווח של נטעאל בנדל ב’ישראל היום’, החלטות דומות ניתנו במקרים של יותר מ־100 מחבלי חמאס – זאת בהתאם להוראת שעה שאושרה על ידי הכנסת אחרי 7 באוקטובר.

בעקבות הפרסום של שלי טפיירו מ’כאן חדשות’, שר המשפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר גינו את החלטת ביהמ”ש, והשר לוין אף הודיע כי משרדו לא יממן סנגורים למחבלים.

אולם עיון בכמה מההחלטות השיפוטיות שהורו למדינה להעמיד למחבלים סנגור במימון ציבורי מגלה, כי השופטים הורו כך בשל הוראת חוק שחוקקה הכנסת, ביוזמת הממשלה, אחרי תחילת מלחמת חרבות ברזל.  הוראת החוק קובעת למעשה כי על בתי המשפט להורות על מינוי סנגור למחבל חמאס על חשבון המדינה.

אחרי פרוץ המלחמה, חוקקה הכנסת הוראת שעה בחוק ההיוועדות החזותית. חקיקת הוראת השעה בוצעה אחרי כעשרה דיונים שהתקיימו לגביה בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, שאישרה את כל סעיפיה.

לפי הוראת השעה, בעקבות החשש הביטחוני בניוד מחבלי חמאס לבתי המשפט, שר המשפטים והשר לביטחון לאומי רשאים להכריז על מצב מיוחד ולפיו עצורים בעבירות טרור וביטחון המדינה יופיעו בפני שופט באמצעות שיחת וידאו ממתקן הכליאה – ולא באולם בית המשפט.

סעיף 15 בחוק קובע: “הדיון יתקיים בנוכחות סנגורו של העצור ואם אינו מיוצג ימנה לו ביהמ”ש סנגור”. כלומר, על חשבון המדינה.

לפי הדיווח ב’ישראל היום’, הסעיף הוקרא במהלך הדיונים בוועדת החוקה, אולם לא התקיים דיון לגביו. אחרי חקיקת הוראת השעה, הוציאו השרים צו המכריז על המצב המיוחד לפיו עצורי חמאס לא יובאו בפני שופט אלא בהיוועדות חזותית. בעקבות זאת, החלו שופטים להורות למדינה למנות ולממן למחבלים סנגורים.

מצב החירום עתיד לפוג בעוד כמה שבועות, ולפני עשרה ימים הוציאו השרים טיוטת צו חדש להערות הציבור, זאת מבלי לשנות דבר בנוגע למימון הייצוג של מחבלי חמאס – כך שמצב זה יוסיף להתקיים.

בחודש מרץ, הניח יו”ר ועדת חוקה, ח”כ שמחה רוטמן, הצעת חוק שפוטרת את הסנגוריה הציבורית מייצוג המחבלים. אולם, מדובר במענה חלקי בלבד לבעיה, משום שלפי החוק על המדינה לממן סניגור פרטי.

במהלך הדיון אמרו חברי הכנסת כי אין זה מוסרי שהמדינה תממן את ייצוג מחבלי חמאס.

נציגי הסנגוריה הציבורית, משרד המשפטים והמשטרה אמרו כי עד אותה העת המחבלים מיוצגים במימון פרטי, או לא מיוצגים כלל, כך שמוטב להמתין עם חקיקה בנושא לטובת “הסדר חקיקה כולל”, שנבנה במשרד המשפטים, אולם לא הושלם עד היום.

ההחלטות השיפוטיות שבידי ‘ישראל היום’ מתוארכות למועד מאוחר לאותו דיון. יצוין,  כי לאותו הדיון לא הוזמן נציג הנהלת בתי המשפט כדי לתת נתונים מטעם הרשות השופטת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות