ביקורת על ‘החגיגות’ של שבתאי: מוגזם, הוא היה צריך לפרוש בשקט

המפכ"ל היוצא נפרד בטקס מיוחד: "משאיר למחליפי משימה קשה מאוד - מניעת חדירתם של עמדות ומניעים פוליטיים" • ראש הממשלה והשר לביטחון לאומי נעדרו מהטקס • הנשיא הרצוג: "קורא לנבחרי הציבור - שימו את המשטרה מחוץ לפוליטיקה"
חיים טוויל
ט' תמוז התשפ"ד / 14.07.2024 21:17

המפכ”ל קובי שבתאי נשא הערב (ראשון) דברים בטקס הפרידה הרשמי מהמשטרה במכללה לשוטרים בבית שמש, ממנו נעדרו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר – שלא הוזמן, וראש הממשלה בנימין נתניהו..

בדברים שנשא תקף המפכ”ל  – שנושא באחריות אישית למותם של 45 איש באסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה – את מה שכינה ‘הניסיון להכניס פוליטיקה אל שורות המשטרה’.

המפכ”ל היוצא, ש’התהפך’ על השר בן גביר רק לאחר שהוחלט שלא להאריך את כהונתו –  אמר: “למול התקפות מבית ומבחוץ תידרשו לעמוד איתן, לשמור על ערכי המשטרה, להוביל אותה להשגת מטרותיה בחוכמה ובאמונה, ולוודא שהארגון ממשיך לפעול בצורה המיטבית והמקצועית ביותר”.

הוא הוסיף “אני פונה אליכם קציני משטרת ישראל ומפקדיה, מכם עד השוטר בקצה, ואני אומר לכם, גם לנשיא המדינה, לראש הממשלה והשר אסור להפוך את המשטרה לפוליטית – כי בדרך זאת נאבד את הלגיטימציה הציבורית ותאבד זכות קיומנו. זכרו כי נשבענו אמונים למדינה, והמחויבות שלנו היא למדינת ישראל ולעם ישראל ולא לגורם כזה או אחר”.

הוא פנה אל נבחרי הציבור ואמר: “אנחנו גוף מקצועי שתפקידו לשמור על רווחת האזרח ובטחונו האישי. אל תפגעו במשטרה והשאירו אותה מחוץ לשיח הפוליטי. השיח הזה מחליש את הארגון ועתיד לפגוע ביכולותיו לממש את ייעודו”.

לדבריו, “תקופת כהונתי התאפיינה במתח גדול בהקשרים אלו, בוודאי עבורי, כמי שמוביל את משטרת ישראל. גם מול פוליטיקאים שניסו להשפיע ולנווט על פי עמדותיהם. מרבית המאבקים הללו התנהלו מאחורי הקלעים, וחייבו אותי לעשות מאמצים כבירים, כדי למנוע את זליגת הכוחות הפוליטיים לתוך המשטרה, ורק חלקם הקטן הגיע לידיעת הציבור”.

הוא הוסיף: “אני מסיים את תפקידי בתחושה לא קלה. ההתמודדות כנגד פוליטיזציה של המשטרה והסטתה מהדרך המקצועית נמצאת בעיצומה. אני משאיר למחליפי משימה קשה מאוד והתמודדות יומיומית לשמירה על מקצועיותה של המשטרה ומניעת חדירתם של עמדות ומניעים פוליטיים”.

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר בטקס: “אנחנו בעיצומה של תקופה מאתגרת ומורכבת, שמטילה עליכם ועל כל השוטרים והשוטרות אחריות עצומה. חשוב לי להבהיר ולהדגיש: המשטרה לא שייכת ולא תהיה שייכת לאיש. המשטרה לא שייכת לצד פוליטי כזה או אחר”.

לדבריו, “המשטרה חייבת להיות שייכת לכולנו. אנחנו האזרחים חייבים להיות השותפים שלה והיא צריכה להיות שותפה של כולנו – במאמצים לשמירה על חברה דמוקרטית מתפקדת הפועלת על בסיס שלטון החוק.

“אני קורא ומבקש מכלל נבחרי הציבור – שימו את המשטרה מחוץ לפוליטיקה. דרישתו וציפיותיו של הציבור הישראלי חייבות לעמוד לנגד עינינו. משטרה ממלכתית – הפועלת תחת מוראו של הדין, ושלו בלבד – היא עיקרון קריטי שאסור לנו להתפשר עליו”.

אבישי גרינתייג, הכתב לענייני משפט של כאן חדשות’, מתח ביקורת על ‘חגיגת הפרישה’ של שבתאי:

“קצת מוגזמת חגיגת הפרישה עם אין ספור אח״מים שהגיעו לכבודו של המפכ״ל קובי שבתאי. לא רק בגלל שאנחנו בעיצומה של מלחמה, ולא רק בגלל שהפשיעה בתקופתו זינקה פלאים (אין בר דעת שיכול לטעון שהשר הממונה הוא האשם היחידי), לא רק בגלל שהמפכ״ל נכשל טוטאלית ב’שומר החומות’, לא רק בגלל אירועים מביכים כמו אירוע דקירת ניצב עם סכין בטעות, אלא בראש ובראשונה כי ועדת חקירה ממלכתית המליצה לסיים את כהונתו על רקע כשלונו ומצאה (גם) אותו אשם במחדל באסון מירון, האסון האזרחי הגדול בתולדות ישראל.

“אז מינימום הצניעות מכל הסיבות הללו, ובמיוחד לאור המלצת ועדת החקירה הממלכתית, זה לפרוש בשקט בלי חגיגות ובלי טקס רב רושם. אבל כשאין מודעות עצמית וכשאין ביקורת של ממש (כי ממש בדקה ה-90 הוא עבר למחנה נגד בן גביר) – זה מה שאנחנו מקבלים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות