לוין על אי מינוי נשיא לעליון: זה עניין פוליטי מובהק שאינו שפיט

השר יריב לוין הגיש את תגובתו לעתירה הדורשת לבחור נשיא לבית המשפט העליון - ומתח ביקורת: ההחלטה על כינוס הוועדה למיוני שופטים היא בלעדית לשר, וכל שינוי יהווה 'רפורמה משפטית' הלכה למעשה • "כך לא בונים איזון, כך לא קבע המחוקק וכך לא מונו שופטים בישראל"
חרדים 10
ח' תמוז התשפ"ד / 14.07.2024 14:48

שר המשפטים יריב לוין הגיש היום (ראשון) את תצהיר התשובה לבג”ץ על העתירות הדורשות לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ולמנות נשיא קבוע לבית המשפט העליון – ותקף את עצם הגשת העתירות..

בתשובתו, דוחה השר לוין את טענות העותרים וטוען כי אין מקום להתערבות שיפוטית בהליך בחירת נשיא בית המשפט העליון.

בתצהיר טוען שר המשפטים כי סוגיית בחירת נשיא בית המשפט העליון היא סוגיה מורכבת הנתונה למחלוקת ציבורית עמוקה, וכי התערבות שיפוטית בעניין זה תהווה פגיעה קשה בעקרון הפרדת הרשויות.

השר מדגיש כי הוועדה לבחירת שופטים היא הגוף המוסמך לבחור את נשיא בית המשפט העליון, וכי אין מקום להתערבות בית המשפט בהחלטותיה.

בתצהיר התשובה נטען כי העיכוב בבחירת נשיא קבוע לבית המשפט העליון נובע מחילוקי דעות מהותיים בין חברי הוועדה לבחירת שופטים בנוגע לאופן הבחירה ולזהות המועמד הראוי. לוין מציין כי הוא פועל לגיבוש הסכמות רחבות בנושא, וכי הדבר דורש זמן ומשא ומתן מורכב.

שר המשפטים טוען בתשובתו שסמכות כינוס הוועדה היא בלעדית לשר, וכי כל שינוי או נסיגה בה מהווה הלכה ולמעשה רפורמה משפטית. לדבריו, מהלך שישלול את סמכותו  יהיה בבחינת שינוי מן היסוד של האיזון הנהוג בשיטת בחירת השופטים הנוהגת בישראל יותר מ-70 שנה.

“מדובר בעניין פוליטי מובהק שאינו שפיט”, טען השר בתצהירו, “והתערבות בית המשפט בו תהווה חריגה קיצונית מסמכותו”.

לוין הדגיש בתצהיר כי בג”ץ פועל בניגוד עניינים עת הוא שמרשה לעצמו לדון בעתירה בה השופטים הדנים מעורבים באופן אישי. “כך לא בונים איזון, כך לא קבע המחוקק וכך לא מונו שופטים בישראל”.

השר דחה את הטענה כי הוא פועל משיקולים זרים או בחוסר סמכות, וטוען כי כל פעולותיו נעשות בהתאם לסמכויותיו על פי חוק ומתוך ראייה רחבה של טובת מערכת המשפט והציבור.

לוין הדגיש כי הוא מחויב לשמירה על עצמאות הרשות השופטת ועל איכות השופטים הנבחרים לבית המשפט העליון.

בתגובה לטענות בדבר הפגיעה בתפקוד בית המשפט העליון, טען השר כי ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון ממלא את התפקיד באופן מלא ומקצועי, וכי אין פגיעה בעבודת בית המשפט.

עם זאת, הוא ציין כאמור, כי הוא פועל לקידום בחירת נשיא קבוע בהקדם האפשרי, תוך שמירה על ההליך הראוי והמוסכם.

בג”ץ  הוציא כנגד השר צו על תנאי ולבוא ולנמק מדוע לא יכנס את הועדה לבחירת שופטים למינוי נשיא קבוע לבית המשפט בעליון.

דיון בעתירה צפוי להתקיים ביום חמישי הקרוב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות