כיצד מומלץ למשקיעים להתמודד עם קריסת ‘בסדנו’? מומחה מסביר

עו"ד גיא סרוסי, המתמחה בהתמודדות מול תרגילי עוקץ, הונאות פיננסיות והליכי חדלות פירעון מורכבים מעניק הסבר וצעדים לפתרון • זה מה שעל משקיעי חברת ההשקעות החרדית, שנקלעה לאחרונה לחובות, לעשות מיד
עו"ד גיא סרוסי
ח' תמוז התשפ"ד / 14.07.2024 10:13

‘בסדנו’, חברת השקעות חרדית, נקלעה לאחרונה לחובות ובהמשך לחקירת הרשות לניירות ערך, הגישה בקשה להקפאת הליכים.

חברת ‘בסדנו’ יזמות והשקעות בע”מ היא קבוצת השקעות שפועלת במגזר הדתי והחרדי. החברה, הוקמה לפני למעלה מעשור ומשרשרת תחתיה עשרות חברות נוספות.

החברה, אשר פנתה למשקיעים מהקהל הדתי והחרדי, באמצעות ערוצי הפרסום השונים, משכה השקעות ועשתה את הונה, בעיקר סביב ערוצי השקעה בתחומי הנדל”ן וההיי-טק, אותם הציעה ללקוחותיה בארץ ובעולם.

בשנת 2022 עמדו החברה ובעליה במוקד חקירה של הרשות לניירות ערך בחשד שבשלוש השנים שקדמו לחקירה, גייסה החברה מיליוני שקלים שלא כחוק ותוך הצגת מיצגי שווא.

כולנו הצטערנו לשמוע לאחרונה שהחברה נכנסת להקפאת הליכים עקב חובות בסכום מוערך של כ-45 מיליון ש”ח.

מהי משמעות הבקשה להקפאת הליכים?

כאשר חברה נקלעת לקשיים תזרימים, והדבר עלול להגיע לכדי פירוק והליכי חדלות פירעון, ביכולתה להגיש לבית המשפט בקשה להקפאת הליכים, והמשמעות לכך היא שלא ייפתחו נגדה תביעות, בתקופת זמן זו.

התהליך הזה ננקט כדי לבחון אם החברה יכולה להשתקם, במטרה לאפשר תהליך של הבראה כלכלית תוך מניעת קריסתה.

במידה ובית המשפט המחוזי יקבל את בקשת החברה, היא תהנה מהגנה מפני תביעות הנושים על מנת לשקם את עצמה. ככל שבית המשפט ישתכנע כי בהתאם לתוכנית שתוגש לו על ידי החברה, קיים סיכוי סביר להבראתה, לא ייפתחו הליכים חדשים כנגדה ואילו הקיימים יוקפאו.

פרק זמן המוקצה לתהליך הזה עומד על עד תשעה חודשים בהתאם להחלטת בית המשפט.

אם החברה לא תצליח להראות לבית המשפט שיש טעם בשיקומה – היא תלך לפירוק וכל נכסיה ימכרו. בהמשך לכך, יתמנה נאמן שיפעל לאיתור אפיקי מימון להקטנת הבור הכלכלי של החברה ותוצג תכנית עסקית להמשך פעילות החברה.

הדבר הנוסף ואולי החיוני ביותר למשקיעים בשלב זה, הוא גיבושו של הסדר נושים לפירעון חלק מהחובות. לאחר הגשת הצעה, ימנה בית המשפט מנהל הסדר שיאגד את תביעות החוב, יכריע בהן, ויפעל לכנס אספת נושים במטרה לדון ולהצביע על הצעת הסדר לחברה. לבסוף, ככל שההצבעה תעבור את רף הרוב הדרוש בחוק, יוגש ההסדר לאישור בית המשפט.

כיצד על משקיעי ‘בסדנו’ לפעול  בהסדרי נושים ותביעות חוב?

בחובות בסדרי גודל גדולים במיוחד, החזרי החוב הופכים לשדה קרב. בראש ובראשונה בגלל סדרי הנשייה כאשר בין הנושים ישנם נושים מובטחים כמו בנקים המחזיקים בשעבוד נגד נכסי החברה ובעליה, נושים בדין קדימה ועוד.

לאור זאת, הנושים הרגילים, שהשקיעו את מיטב כספם, עלולים להיוותר ללא שום החזר כספי. מסיבה זו, אם השקעתם ב’בסדנו’ – חשוב להקדים תרופה למכה ולהגיש תביעת חוב במהירות.

את התביעה יש להגיש בפרק הזמן שבית המשפט קובע, וככל ולא קבע – בפרק זמן של עד חצי שנה מפרסום ההודעה על צו פתיחה בהליכים ובמקרים חריגים אף לאחר פרק זמן זה.

את הבקשה, יש להגיש באופן מקוון לתיק בית המשפט והמלצתנו היא להסתייע בעורך דין לשם כך, ולצרף אליה את כלל הפרטים הרלוונטיים, לרבות מסמכים ואסמכתאות.

לאחר הגשתה תועבר התביעה לנאמן אשר יעבירה לתגובת החייב. במקרים מסוימים תישלח אליכם דרישה להשלמת פרטים. ההחלטה המנומקת תשלח לחייב והנושה, שלרוב מתקבלת בתוך שלושה חודשים מהגשתה.

במידה והתביעה נדחתה, ביכולתו של הנושה להגיש ערעור לבית משפט שבתחומו מתנהלים ההליכים וזאת בפרק זמן של 45 ימים מקבלת ההודעה על דחיית התביעה.

פנייה לייעוץ משפטי היא שם המשחק

במקרים כמו מקרי ‘בסדנו’, בהם היקף החובות עומד על עשרות מיליוני שקלים, פעולה משפטית מהירה ומדויקת היא מה שעשוי להכריע האם הנושה יקבל חלק מכספו חזרה או שיישאר בלא כלום.

מניסיוני, קבלת ייעוץ מעורכי דין בעלי ניסיון בניהול תביעות חוב הוא קריטי להצלחת ההליך ולהשבה של הסכום המירבי של סכום ההשקעה, תוך גיבוש אסטרטגיה משפטית נכונה.

עורך דין שמתמחה בהליכים מסוג זה ובהגשת תביעות חוב באופן מקצועי ילווה אתכם ידי בדרך להשבת הכספים שהשקעתם.

• הכותב הוא עו”ד גיא סרוסי מומחה לתיקי עוקץ, הונאות פיננסיות והליכי חדלות פירעון מורכבים https://www.sm-lawyers.co.il שותף מייסד משרד עורכי דין גרי, סרוסי, רשף, סמרה ושות’.
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות