גורמים במצרים: “המו”מ לעסקה הוקפא עד שישראל תוכיח רצינות”

הגורמים המצרים טוענים כי התנהגות המשלחת הישראלית למו"מ חושפת סכסוך פנימי: "במקום לאשר את התנאים שנידונו, הם חזרו לפתע עם תיקונים או תנאים חדשים המסכנים את השיחות" גורמים שעוסקים במומ: חמאס עשוי להפסיק את המו"מ באופן זמני, אך זה לא יפוצץ את הסיכויים
חרדים 10
ח' תמוז התשפ"ד / 14.07.2024 00:04

שני גורמים מצרים אמרו הערב (שבת) לסוכנות הידיעות רויטרס כי המשא ומתן לעסקת חטופים  הוקפא “עד שבישראל יוכיחו שהם רציניים”.

לדברי אותם גורמים, הדבר קרה אחרי שלושה ימים של משא ומתן אינטנסיבי שלא הוביל לתוצאה. הגורמים האשימו את ישראל בהיעדר כוונה אמיתית להגיע להסכם, ואמרו כי התנהגות הגורמים הישראלים בפגישות חושפת “סכסוך פנימי”.

לדברי הגורמים המצרים, המשלחת הישראלית הייתה אמורה לתת אישור לכמה תנאים שנידונו, אך לפתע שבו עם תיקונים או הציבו תנאים חדשים שסיכנו את השיחות. לדבריהם, “הסתירות, העיכוב בתגובה והצגת תנאים חדשים העומדים בניגוד למה שסוכם קודם לכן הם סימנים לכך שהצד הישראלי ראה בשיחות אמצעי פורמלי להשפעה על דעת הקהל”.

עם זאת, מקור אמר לערוץ הקטארי אל-ערבי כי עצירת המו”מ הגיעה לבקשת חמאס אחרי התקיפה לחיסול דף במואסי.

ב’כאן חדשות’ פורסם מוקדם יותר הערב כי ראש המוסד דדי ברנע צפוי לצאת במהלך השבוע לקטר להמשך שיחות המשא ומתן לעסקה לשחרור חטופים, וכי הפגישות בקטר נקבעו עוד טרם ניסיון ההתנקשות במוחמד דף בח’אן יונס.

מקור מצרי בכיר אמר הערב לערוץ אל-קהארה המצרי: “ההנהגה הישראלית מנסה להכיל את דעת הקהל באמצעות משיכת זמן בשיחות כלפי חוץ, במטרה להרחיק את דעת הקהל הישראלית מהגעה לעסקה, וכדי למנוע את קריסת הקואליציה”.

לדבריו, “מצרים קוראת לישראל שלא להכשיל את המשא ומתן לרגיעה ברצועת עזה המתנהל כעת, באמצעות דרישות חדשות הנוגדות את מה שהוסכם עליו”.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, בכירים ישראלים הודו כי ניסיון החיסול ישהה את המגעים לשחרור החטופים בטווח הזמן הקרוב. עם זאת, הגורמים העריכו כי החיסול יביא ללחץ על חמאס בטווח הזמן הרחוק אשר יוביל את חמאס להסכים לעסקה.

לפי דיווח בחדשות 12, ראש המוסד דדי ברנע אמר בקבינט ביום חמישי האחרון כי צריך להגביר את הלחץ הצבאי על חמאס. כך, שבנושא לא הייתה לו התנגדות לתזמון החיסול, או כפי שאמרה דמות בכירה בממשלה: “הזדמנות מודיעינית ומבצעית נדירה לחיסול דף היא לא נושא למשא ומתן יותר”.

בכיר הזרוע המדינית של חמאס חליל אל-חיה הכחיש את חיסולו של דף, והתייחס אף הוא להקפאת המגעים לעסקת חטופים. “כל האפשרויות פתוחות בפנינו, ולא ניתן לנתניהו את מה שהוא רוצה. לא נגלוש למה שנתניהו רוצה ומתכנן. אנחנו מחכים שהמתווכים יחזרו אלינו עם תגובה, לאחר שהצגנו גישה ברורה. ההתנהגות של נתניהו היא התנהגות של אדם במשבר שנדחק לפינה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות