תחקיר אירוע בני הערובה בבית של פסי כהן: תא”ל ברק חירם נוקה

חיים טוויל
|
ה' תמוז התשפ"ד / 11.07.2024 19:45
צוות התחקור התייחס לקשיים איתם התמודדו הלוחמים בבארי עד להטלת הפיקוד על תא”ל ברק חירם – שהוביל ל”היפוך הקערה והביא להשגת שליטה מחודשת ביישוב” • על תקרית ירי פגז על ביתה של פסי כהן הי”ד, בו שהו בני ערובה, נקבע: “בתוך המבנה לא נפגעו אזרחים מירי פגזי הטנק”

תחקיר הקרב על קיבוץ בארי ב-7 באוקטובר: צה”ל פרסם היום (חמישי) גם את ממצאי התחקיר על אירוע בני הערובה בביתה של תושבת הקיבוץ פסי כהן, בו נהרגו 13 בני ערובה הי”ד.

מהתחקיר עולה, כי לא ניתן לקבוע כי בני ערובה נהרגו מרסס של פגזים שנורו על ידי כוח צה”ל, משום שגופותיהם נשרפו.

בנוסף, עולה כי מפקדי הכוח לא ידעו כי שישה מבני הערובה נמצאו בחצר הבית וכי מרבית בני הערובה שנהרגו – נרצחו על ידי המחבלים שהחזיקו אותם.

צוות תחקור הקרבות בקיבוץ בארי ציין במסקנות שפורסמו, כי ההחלטה למנות בשטח בשבעה באוקטובר את תא”ל ברק חירם למפקד הגזרה, הגבירה את אפקטיביות הלחימה מול המחבלים.

הצוות תיאר קושי של הלוחמים לגבש תמונת מצב בשעות הראשונות של בוקר השבעה באוקטובר, בשל היעדר פיקוד ושליטה וחוסר תיאום וסדר בין הכוחות והיחידות השונות, מה שגרם למספר אירועים בהם כוחות ביטחון הצטברו בכניסה לקיבוץ ולא נכנסו ללחימה מיידית.

בתחקיר נכתב, כי החלטת המטה הכללי ופיקוד הדרום להטיל על תא”ל ברק חירם את הפיקוד על הגזרה ולאחר מכן על בארי הייתה רבת משמעות בהגברת האפקטיביות המבצעית מול האויב, מענה לתושבים, ויצרה בהירות בתמונת המצב ופיקוד נכון של הכוחות הלוחמים.

“ניתן לציין”, נכתב בתחקיר, “כי זה רגע ‘היפוך הקערה’ שהביא להשגת שליטה מחודשת ביישוב”.

לצד שגיאות מבצעיות וטעויות בהפעלת הכוח, צוות התחקור ציין כי הלחימה בבארי כללה שורה של מעשי גבורה ואומץ עילאי מצד הכוחות הלוחמים, המפקדים וכוחות הביטחון שלחמו בקיבוץ, והביאו להצלת תושבים רבים.

בנוגע לאירוע בני הערובה בביתה של פסי כהן הי”ד –  הצוות מצא כי באירוע פעלו הכוחות בציר פיקוד ושליטה סדור, אשר כלל פיקוד מחפ”ק ייעודי של ימ”מ, שב”כ וצה”ל, ותוך קבלת ליווי מודיעיני ואווירי בזמן אמת.

מהתחקיר עולה, כי אל מול הנסיבות המורכבות והקשות ששררו, המפקדים והכוחות שפעלו באירוע קיבלו החלטות מקצועיות ואחראיות, כאשר הם ממצים עד תום את מאמצי המשא ומתן.

צילום: דוצ

בתשעה חודשים האחרונים נמתחה ביקורת על התנהלותו של חירם בזירה והחלטתו לירות פגז לעבר הבית. תחקיר צה”ל קובע: “ירי הטנק לעבר סביבת הבית בוצע באופן מקצועי, בהחלטה משותפת של המפקדים מכלל הארגונים, לאחר חשיבה והערכת מצב ועל מנת להפעיל לחץ על המחבלים ולהציל את בני הערובה.

“לאחר שנשמעו קולות ירי משטח הבית ושהמחבלים הודיעו על כוונתם להתאבד ולהרוג את בני הערובה, הכוחות קיבלו החלטה לפרוץ אליו על מנת לנסות ולהציל את בני הערובה, וביצעו פעולת לחימה בתנאים קשים”.

צוות התחקור  קבע, כי מהמידע שנבחן עד כה ולמיטב הבנת חברי הצוות, בתוך המבנה לא נפגעו אזרחים מירי פגזי הטנק. זאת למעט מקרה נקודתי מחוץ למבנה בו נפגעו שני אזרחים מרסיסים.

הצוות ציין כי מסתמן שמרבית בני הערובה נרצחו על ידי המחבלים וכי נדרש להמשיך ולבצע בדיקות נוספות ולבחון ממצאים נוספים ככל שניתן.

באשר לתפקוד המפקדים הבכירים שהיו בנקודה, צוות התחקור מצא כי אלו פעלו בתיאום ובמקצועיות אל מול מציאות קשה ומורכבת.

הרמטכ”ל קבע כי מדובר באירוע ייחודי במאפייניו, שכלל אירוע בני ערובה באזור לחימה. “באירועים מסוג זה על המפקד בשטח לקבל החלטות קשות שמטרתן להציל כמה שיותר אזרחים. מהתחקיר עולה כי ערך זה הנחה את קבלת ההחלטות של המפקדים בשטח באירוע זה. שיקול הדעת וניהול האירוע על ידי כוחות הביטחון שנכחו בו בוצע באופן מקצועי וערכי, תוך שימוש נכון באמצעים שעמדו לרשות הכוחות ובהם ניהול משא ומתן, מודיעין ושימוש בטנק כאמצעי אחרון ליצירת לחץ על המחבלים”.