נתניהו: עד מתי? ‘עד לניצחון גם אם זה ייקח זמן, אנחנו לא מתעייפים’

חרדים 10
|
ה' תמוז התשפ"ד / 11.07.2024 18:44
נתניהו הציג 4 עקרונות ההכרחיים עליהם הוא מתעקש במשא ומתן עם חמאס • גלנט הכריז: “יש להקים ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את כולנו מקבלי ההחלטות ואנשי הביצוע, את הממשלה, הצבא וגופי הביטחון” • הרמטכ”ל: “מדוע שלא יהיו כאן בעתיד על הרחבה ובקהל קצינים חרדים?”

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא היום (חמישי) דברים בטקס סיום קורס קצינים בבה”ד 1 – והתייחס לאתגרי המלחמה בעזה.

נתניהו הצהיר: “אנחנו נחושים להשלים את הניצחון, ומחויבים לכל מטרות המלחמה. שואלים אותי עד מתי תמשך המלחמה, כך אני עונה: ‘עד לניצחון גם אם זה ייקח זמן, אנחנו לא מתעייפים'”.

הוא התייחס לגיבוש העסקה לשחרור החטופים מול חמאס. “120 אחינו ואחיותינו, שמוחזקים בשבי החמאס, עומדים כל הזמן לנגד עינינו. יש לנו חובה מוסרית להשיב את כולם לישראל – את החיים והחללים כאחד. זוהי משימה קדושה. החזרנו עד כה 135 חטופים – בזכות השילוב בין לחץ צבאי ולחץ מדיני והעמידה האיתנה על עקרונותינו.

“בלי הלחץ הצבאי, לא היה לנו המודיעין ההכרחי למבצעים שביצענו. בלי הלחץ הצבאי והעמידה האיתנה על דרישותינו, לא היינו יכולים להגיע לשחרור הראשון – ורק עם הלחץ הזה והעמידה הזאת נגיע לשחרור השני.

“לא עמימות והססנות הביאו את ההישגים שלנו עד היום, והם לא יביאו את ההישגים בהמשך. רק בהירות ונחישות יביאו את שחרור חטופינו והשגת שאר מטרותינו במלחמה. אני רוצה להדגיש, אני מחויב למתווה לשחרור חטופינו, אבל מרצחי החמאס עדיין ממשיכים לדבוק בדרישות שסותרות את המתווה ושמסכנות את ביטחון ישראל”.

הוא הציג ארבעה עקרונות במסגרת המשא ומתן לעסקת החטופים עם חמאס: שליטה בציר פילדלפי, חזרה למלחמה אחרי העסקה, טיהור צפון הרצועה ממחבלים וכמה שיותר חטופים שישוחררו בשלב הראשון של העסקה.

“אלה הם עקרונות ברזל שלנו. אני בטוח שאם נעמוד עליהם נשיג עסקה שגם תשחרר את חטופינו וגם תבטיח שנמשיך להילחם עד השלמת כל יעדינו. הדרך לשחרר את חטופינו היא להמשיך ללחוץ על החמאס בכל הכוח”.

שר הביטחון יואב גלנט קרא בנאומו בטקס, כשנתניהו לצידו,  להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועי ה-7 באוקטובר. “אנו נדרשים לתחקיר ברמה הלאומית תחקיר שיבהיר את העובדות, יאפשר את הסקת המסקנות, ויביא להטמעת לקחים נכונים. לתחקיר ברמה הלאומית יש שם – ועדת חקירה ממלכתית.

“ועדת החקירה הזו צריכה להיות אובייקטיבית, היא צריכה לבדוק את כולנו, מקבלי ההחלטות ואנשי הביצוע, את הממשלה, את הצבא ואת גופי הביטחון בממשלה הזו, ובממשלות בעשור האחרון שהוביל לאירועי ה-7 באוקטובר. היא צריכה לבדוק אותי, שר הביטחון, היא צריכה לבדוק את ראש הממשלה, את הרמטכ”ל וראש השב”כ, את צה”ל, ואת הגופים הלאומיים הכפופים לממשלה”.

הרמטכ”ל הרצי הלוי אמר באירוע: “אנחנו במלחמה ארוכה ומכרעת על זכותנו לחיות בביטחון בארצנו. מהלכה ותוצאותיה, בכל החזיתות, ישפיעו על קיומנו כאן לדורות”.

הוא פנה למסיימי הקורס ואמר: “ממחר, אתם תפקדו על חיילים בחזית הלחימה, ואתם, תקבעו את התוצאות בקצה, ותשפיעו על המערכה כולה. משימת כולנו בעת הזאת היא להוביל. בהתמדה, בנחישות ובאורך רוח, עד להשגת מטרות המלחמה כולן.

“אנו זוכרים היטב מדוע יצאנו למלחמה הזאת, ומה מוטל על הכף. נמשיך לחתור להכרעת האויב, נפגע בפעילי חמאס ומפקדיו ונהרוג אותם, ונשמיד את תשתיות הארגון. נפעל ולא נשקוט עד להשבת החטופות והחטופים משבי האויב ונדאג לחזרתם הבטוחה של תושבי הדרום והצפון לבתיהם. היום אתם מקבלים עליכם את עול הפיקוד ואת משא האחריות למשימה ולאנשים. הפקודים שלכם, יישאו אליכם עיניים. הם יבקשו אצלכם תשובות לכל השאלות. ואתם, תחנכו אותם, תהוו מקור הכוח והרוח, ותשמשו להם דוגמה”.

הוא התייחס לתחקיר שהוצג לתושבי בארי על מחדלי ה-7 באוקטובר. “הבוקר הצגנו לקהילת בארי את התחקיר שערכנו על הלחימה בקיבוץ בשבעה ובשמונה באוקטובר. התחקיר הוא אבן יסוד במעשה הפיקודי. בצורה נוקבת, המבקשת למידה ושיפור, תחת קורת האמת, פעלנו עם כל השותפים לארוע, כדי להבין לפרטים ולעומק מה היה ומה עלינו ללמוד כדי שלא ישנה בעתיד.

“על כולנו ללמוד מגבורת אנשי בארי, כיתת הכוננות ואזרחים נוספים, שהגנו בגופם על משפחותיהם ועל אנשי הקיבוץ במשך שעות ארוכות, ש בהן אנחנו לא הגענו להגן להם. נחישותם מנעה אסון גדול עוד יותר. לימדו מהמפקדים והלוחמים בכוחות שהגיעו לקיבוץ. רבים מהם לחמו בגבורה במחיר דמים יקר, גבורה שהיא מופת”.

הלוי הצהיר: “נעמוד על הטעויות שנעשו בקרב, כך נלמד ונבטיח שמחר נהיה טובים יותר. אנחנו מעריכים מאוד את כל מי שלחם, ויודעים שב מציאות קשה קורות גם טעויות. קבלו עליכם גם אתם את האחריות שלנו לבנות מחדש את הנגב המערבי בביטחון, עם תושבי המקום. שילובו של צה”ל ותושבי האזור ובנייתו לשגשוג, זהו הניצחון האמיתי שלאחר המעשה הצבאי”.

הרמטכ”ל התייחס בסיום דבריו גם לצורך בגיוס חרדים לצה”ל. “יש חזון בנגב. הוא חבל ארץ נושא עבר ועתיד. חזון פועם של מימוש ותקווה. יש כאן כרמים, הם לא היו כאן כשאני הייתי צוער, יש כאן מיזמי אנרגיה שלא היו כאן עד לפני כמה שנים, יש כאן אקדמיה וֶתעשייה מתפתחת שלא היו כאן בעבר. אז מדוע אם כן, שלא יהיו כאן בעתיד על הרחבה ובקהל בינינו קצינים חרדים?

“נדע לקבל אותם, נדע לכבד את אמונתם. הם יתרמו לביטחון המדינה ולביטחונם, הם ירגישו משמעותיים יותר בזכות זה. אני בטוח בכך”.