השר ארבל: רוצים לייצר חרדי חדש? תאפשרו לימודים אקדמיים בהפרדה

אריה ריבקינד
|
ד' תמוז התשפ"ד / 10.07.2024 13:28
שר הפנים בכנס השנתי של מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן: “כשהחברה הליברלית שאינה דתית תבין כי ערך השמירה על התורה והמורשת היהודית הוא ערך לאומי ויש להגן עליו – יהיה קל יותר להתכנס לוויכוח האמיתי על סוגיית מי כן בר גיוס ומי לא”

שר הפנים משה ארבל השתתף היום (רביעי) בכנס השנתי של מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן – והתייחס ללימוד התורה, גיוס חרדים, ולימודים בהפרדה באקדמיה.

“אזרחי ישראל אינם כלי ליצירת תמ”ג ותל”ג – מעבר לחשיבות הכלכלית, לחברה הישראלית יש גם ערך רוחני משמעותי ואסור לנו להתעלם מהיבט זה כאשר אנו דנים בנושא לומדי תורה”, אמר השר מש”ס.

הוא התייחס ללימודים בהפרדה באקדמיה: “הביקורת כלפי לימודים אקדמיים חרדיים בהפרדה צריכה להיעשות מתוך הבנה של המצב ושל הסיבות שמניעות  את החרדים. חשוב לזכור את עתירת שדולת הנשים והנחיית בג”ץ – כיום, לא ניתן ללמוד תארים מתקדמים במסלולים ייעודיים לציבור החרדי בהפרדה. המאבק הזה שנגד לימודים אקדמיים חרדיים בהפרדה, עלול להוביל לרגרסיה.

“אם ברצוננו למנוע את ניתוק החרדים מהחברה הישראלית, עלינו לאפשר להם ללמוד תואר ראשון בהפרדה. אם אנחנו רוצים לייצר חרדי חדש ורוצים שהחרדים יישארו חרדים בתעסוקה – אז הצורך מתחיל מתואר ראשון והמציאות יוצרת מניעה להתחיל תואר ראשון. אני עשיתי תואר שני ושלישי בקמפוס מעורב וחייבים להבין את אלה שלא מוכנים. יש לאפשר לחרדים להמשיך בכך ללמוד בהפרדה. זה לא המדרון החלקלק שיוביל אותנו חלילה וחס למדינה חשוכה”.

על גיוס החרדים אמר השר: “הדבר הראשון שצה”ל צריך לעשות זה לגייס את כל מי שבר גיוס. כיפה שחורה לא פותרת גיוס בצה”ל – אלה פעולות בסיסיות שבמדינת חוק חייבים לקרות. יחד עם זאת, חשוב להבין את החשיבות של חבורת הלומדים, בטח בקרב החברה הליברלית שאינה דתית. שתבין כי ערך השמירה על התורה והמורשת היהודית הוא ערך לאומי, ויש להגן עליו. ביום שזה יקרה, יהיה קל יותר להתכנס לוויכוח האמיתי על סוגיית מי כן בר גיוס ומי לא”.