הרבנים והפוליטיקאים סופדים לרב דרעי: “הפריח את השממה הרוחנית”

הרב יהודה דרעי, רבה הראשי של באר שבע במשך 27 שנה וחבר מועצת הרבנות הראשית, נפטר לאחר מחלה קשה • רבנים וראשי המערכת הפוליטית סופדים לו - ומשגרים ניחומים לאחיו, יו"ר ש"ס
אריה ריבקינד ויוסף גרינבוים
ג' תמוז התשפ"ד / 09.07.2024 16:16

הראשון לציון הרב יצחק יוסף ספד: “תורה תורה חגרי שק, גלה כבוד מישראל עם הסתלקותו של הגאון הגדול דיינא דנחית לעומקא דדינא, פה מפיק מרגליות, אציל הנפש והמידות ראש אבות בתי הדין בעיר אבות, רבה של באר שבע וחבר מועצת הרבנות הראשית, מחותני היקר הגאון רבי יהודה דרעי זצ”ל אשר הקים עולה של תורה בעיר באר שבע וכיתת רגליו לזיכוי הרבים בנועם דבריו ובמתק שפתיו.

הרביץ תורה בכל אתר ואתר בארץ ובעולם, העמיד הדת על תילה שומר משמרת הקודש, וי לארעא דישראל דחסרא גברא רבה. עולם הרבנות איבד את אחד מטובי מנהיגיו בדמי ימיו בשיא אונו וכוחו, מי יתן לנו תמורתו וחליפתו. הרופא לשבורי לב ירפא לב משפחתו הרוממה בניו וחתניו הרבנים הגאונים שליט”א הממשיכים בדרכו ומרביצים תורה בכל אתר ואתר, ויהי רצון שיקויים בנו מה שנאמר ובילע המוות לנצח ומחה ה׳ אלוקים דמעה מעל כל פנים וחרפת עמו יסיר מעל כל הארץ”.

הרב הראשי, הגאון רבי דוד לאו: “בכאב גדול התבשרתי על פטירתו בטרם עת של הגאון הרב יהודה דרעי זצ״ל. פטירתו מותירה חלל עצום בעולם הרבנות והדיינות, אותו עמל ובנה במשך שנים רבות במסירות עצומה לתורה ויראת שמים, בירושלים ולאחר מכן בבאר שבע עיר האבות, ומשם יצאה הבשורה לארץ ולתפוצות.

הגר”י דרעי זצ״ל עמל ויגע במשך שנים ארוכות למצוא מזור לתיקי עגונות קשים, ולתת מענה לתיקי דיינות סבוכים. יחד עם כל בית ישראל, ומשפחתו הדגולה, אנו מבכים על הסתלקותו והחלל העצום שהותיר אחריו”.

מ”מ נשיא בית הדין הגדול הגאון רבי אליעזר איגרא: “תורה תורה חגרי שק.  הגאון רבי יהודה. ידידי היקר, גדול בתורה ומרביצה ברבים, גברא רבא דנחית לעומקא דדינא, אוהב התורה ומאהיב אותה על כל.

במשך שנים ארוכות כיהנו יחד בבית הדין בבאר שבע בהיותך ראש אבות בתי הדין, הכרתי את אישיותך הדגולה ואת דמותך המיוחדת ומסירותך, הכל למען תורתנו הקדושה. שנים גם ישבנו יחדיו בועדת המבחנים לדיינות, שם נתגלתה בקיאותך המופלאה בכל חלקי השו”ע. הקמת עולם תורה שלם בעיר באר שבע שמצמיח פירות ופירי פירות לעד ולעולמי עולמים.

זכית יחד עם הרבנית להקים בית מפואר של תורה, בית של חסד, בנים ובנות נכדים ונכדות ממשיכי דרכך בתורה ויראת שמים. בימים האחרונים שפכנו ליבנו והתפללנו עליך בבתי הדין בכל הארץ. אך לצערנו נגזרה הגזירה ונצחו אראלים את המצוקים.

אנו משתתפים בכאבם ובצערם של הרבנית הילדים והנכדים, האח הרב אריה דרעי וכל המשפחה. ‘ומחה ה’ אלוקים דמעה מעל כל פנים'”.

זקן חברי בית הדין הגדול, הגאון רבי מיכאל עמוס: “‘ווי לארעא דישראל דחסרא גברא רבה’.  יחד עם האבל הכבד בכל בתי ישראל, פטירתו של עמיתנו ברבנות הגאון האמיתי רבי יהודה דרעי זצוק”ל היא אבידה גדולה לרבנות הראשית לישראל למערכת בתי הדין ולכל עם ישראל.

זכינו ללמוד יחד בכולל במשך חמש שנים, איזה עמל התורה, איזה מסירות לתורה, איזה עיון בתורה, הפסדנו אדם גדול בתורה ביראת שמים ובמדות טובות. מי יתן לנו חליפתו, מי יתן לנו תמורתו”.

נשיא המדינה יצחק הרצוג: “קיבלתי בצער ובכאב את ההודעה על מותו של הרב יהודה דרעי זצ”ל, רבה הראשי של באר שבע וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל. הרב דרעי היה מורה הלכה אהוב וקול חשוב בעולמן של תורה והלכה, כפי שבא לידי ביטוי בפסיקותיו החשובות וספריו הרבים שזיכו אותו בפרס ירושלים לספרות תורנית.

“תנחומיי העמוקים לעיר באר שבע, למוקיריו, לתלמידיו ובמיוחד למשפחתו – בהם אחיו, חה”כ הרב אריה דרעי. יהי זכרו ברוך”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: אני שולח תנחומים עמוקים לרב אריה דרעי ולמשפחתו על פטירת אחיו, הרב יהודה דרעי ז”ל. הרב יהודה היה גדול בתורה ובמעשה, איש צדקה וחסד שזכה לאהבה והערכה רבה מכל מי שהכיר אותו. פטירתו היא אבדה גדולה לעולם התורה, לתושבי באר שבע ולעם ישראל כולו. יהי זכרו ברוך.

שר הרווחה יעקב מרגי: “וכָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל יִבְכּוּ אֶת הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרַף ה’.  בצער רב וביגון כאב קיבלתי את הבשורה המרה על הסתלקותו לגנזי מרומים של הגאון הגדול רבי יהודה דרעי זצ”ל, רבה הראשי של באר שבע וחבר מועצת הרבנות הראשית.

רבי יהודה זצ”ל, היה במשך שנים רבות הדמות הרוחנית וההלכתית של העיר באר שבע, בה כיהן גם כראש אבות בתי הדין. הוא היה גדול בתורה ומגדולי הפוסקים והדיינים בדורנו.

רבי יהודה זצ”ל, הפריח את השממה הרוחנית בעיר באר שבע וזכה לקרב לבבות של אלפי אנשים ולהעמיד תלמידים הרבה. זכיתי להכירו מקרוב ולעבוד עימו כיו”ר המועצה הדתית בבאר שבע, יחד פעלנו לחיזוק שירותי הדת בעיר. אני שולח תנחומים לאחיו יו”ר תנועת ש”ס הרב אריה דרעי, לבניו ולאחיו הרבנים הגאונים ולמשפחתו הענפה”.

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש: “ברוך דיין האמת. עם פטירתו של הגאון רבי יהודה דרעי זצ”ל איבד עולם הרבנות את אחד מחשובי הרבנים, שזכה לקיים את אוהלה של תורה בבאר שבע ולהפיץ אהבת ה’ לרבבות עמך ישראל. תנחומים למשפחה הנכבדה, לתלמידיו ולתושבי העיר באר שבע שאיבדו את מורה דרכם ועמוד התורה של העיר”.

יו״ר יהדות התורה, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף: ״קיבלתי בצער רב את ההודעה על הסתלקותו לגנזי מרומים של הרב הגאון רבי יהודה דרעי זצוק״ל, אב״ד ורבה הראשי של באר שבע. עם ישראל איבד היום צדיק וחסיד אשר מסר נפש לקירוב עם ישראל לאביהם שבשמים. הגר״י דרעי מתלמידי החכמים והמתמידים שבדור וזכה להשאיר אחריו דור ישרים מבורך״.

השר יואב בן צור: “יחד עם כל בית ישראל מבכה מרה את פטירתו של הגאון הגדול, חבר מועצת הרבנות הראשית, המרא דאתרא בעיר באר שבע הרב יהודה דרעי זצוק”ל.

כל ימי חייו הרב זצ”ל, התייגע באש התורה בהתמדה עצומה, הפריח את השממה הרוחנית בנגב, קירב רבבות לאבינו שבשמיים וזכה להעמיד דור ישרים מבורך.

בלב כואב, שולח תנחומים למשפחתו הכבודה, לבניו ואחיו הגאונים ובראשם יו”ר התנועה הרב אריה דרעי.”

השר חיים ביטון: “בלב נשבר ונדכה, בצער רב ויגון קודר אנו מבכים מרה את הסתלקותו בסערה השמימה של הגאון הגדול רב וראב”ד העיר באר שבע הרב הגאון יהודה דרעי זצוק”ל, חבר מועצת הרבנות הראשית ואחיו של יו”ר התנועה הקדושה הרב אריה דרעי שליט”א.

הרב הרבה חיילים לאורייתא, העמיד דורות של תלמידי חכמים לתורה ולתעודה והפריח את השממה הרוחנית בעיר באר שבע במשך עשרות בשנים.”

השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי: “בצער כבד ובכאב עמוק קיבלתי את הבשורה המרה על הסתלקותו של הגאון הגדול, רבי יהודה דרעי זצ”ל – רבה של באר שבע וחבר מועצת הרבנות הראשית.

הרב דרעי זצ”ל היה מגדולי מורי ההוראה בדורנו, פוסק הלכה מובהק ומנהיג רוחני דגול. הקים עולה של תורה בעיר באר שבע והפך אותה למרכז תורני משגשג. בחכמתו הרבה ובמאור פניו, ידע הרב לקרב לבבות ולהנגיש את התורה לכל שכבות העם. פסקיו ההלכתיים היו לשם דבר, והוא נודע בגישתו המאזנת והמתחשבת.

עולם הרבנות והתורה איבד היום אחד ממנהיגיו הבולטים. יהי זכרו ברוך ותהא נשמתו צרורה בצרור החיים. אני שולח תנחומים למשפחתו הרוממה ולאחיו הגדול יו”ר התנועה הרב אריה דרעי שליט”א, בעל הנחמות הוא ירפא שברונכם ובדברי תורתו תמצאו נחמתכם”.

שר הפנים משה ארבל: “קיבלתי בצער עמוק ובדמע את הבשורה הקשה והמרה על פטירת הגאון הגדול ראש אבות בתי הדין והרב הראשי לבאר שבע רבי יהודה דרעי זצ״ל.

עם ישראל איבד היום אדם גדול בתורה ובאהבת הבריות. פסקי הדין הרבים שלו שעסקו בהתרת ממזרים ופסולי החיתון הינם אבן יסוד בפסקי בתי הדין הרבניים אשר העידו על ליבו הרחום ואהבתו לכל אדם ותפיסתו ההלכתית שראתה עדיפות בכח ההיתר ואשר נשא על ליבו את דמעת העשוקים שאין להם מנחם”.

שר הבריאות אוריאל בוסו: “מורנו, אהובנו, יקירנו, מאור עינינו, רבי יהודה דרעי איננו, ואנה אנו באים. הרב יהודה זצ”ל היה מעיין מתגבר, ואישיותו השמחה והעליזה הקרינה על כולם מהודה ומשמחת החיים שלה.

כרבה הראשי של העיר באר שבע ידע הרב לקבל כל אחד עם ענייניו במאור פנים, שמחה ובטוב לבב ולכבדו. בפרט חיבב מאוד את תושבי הנגב, תלמידיו ואברכי הכוללים, תוך הקפדה על סדרי לימוד קבועים, על-מנת לגדל תלמידי חכמים פוסקי הלכות. הרב חולל את מהפכת הכשרות בעיר באר שבע והקים עולה של תורה בבירת הנגב. אבידה גדולה מאוד לעם ישראל.

תנחומים מעומק הלב ליו”ר תנועת ש”ס הרב אריה דרעי ולכל בני המשפחה. תפילתנו שנמשיך בדרכיו, בהליכותיו, ונפשו בטוב תלין. בעד משפחתו, תלמידיו ונוחלי הארץ יעתיר ברחמים”.

יו”ר דגל התורה, ח”כ משה גפני: “בצער רב וביגון התקבלה הידיעה המרה על פטירתו של רבה של באר שבע הגאון רבי יהודה דרעי זצ”ל. אני משתתף בצערה הגדול של משפחת דרעי הנכבדה ושל יו”ר תנועת ש”ס הרב אריה דרעי שליט”א. המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ומן השמיים תנוחמו”.

סגן שר החקלאות וביטחון המזון ח”כ משה אבוטבול: “בכי תמרורים על לכתו, של מורנו הגאון הגדול רב ואב”ד מקודש באר שבע הרב יהודה דרעי זצוק”ל. אשר מסר נפשו למעלה מיובל שנים רבות למען לומדי התורה. בירושלים, בבית שמש, ובבאר שבע.

זכיתי לפני כ-30 לשמש אותו כמנהל במוסדותיו המפוארים בירושלים, שם ראיתי את כוחו הגדול בזיכוי הרבים, בדרשות ובשיעורים, ובספריו התורניים. וגם בעת ששימש כראש כולל בעירנו בית שמש להכשרת דיינים ורבנים. אוי מי יתן לנו תמורתו, במשפחתו המפוארת ובמעשיו הכבירים ננוחם אמן”.

סגן יו”ר הכנסת, ח”כ ארז מלול: “אבידה גדולה פטירתו של הגאון הגדול, רבי יהודה דרעי זצ”ל, רבה של באר שבע וחבר מועצת הרבנות הראשית.

הרב דרעי זצ”ל היה מגדולי הרבנים בדורנו, איש אשכולות ומנהיג רוחני דגול. זכיתי להיות מתלמידיו. השפעתו ניכרה בכל רחבי הארץ, והוא היה לשם דבר בעולם התורה וההלכה.

פועלו של הרב דרעי למען כלל ישראל היה מעורר השראה. הוא היה איש של שלום ואחדות, וידע לגשר בין כל חלקי העם. חכמתו, צניעותו ומידותיו התרומיות היו מופת לרבים. עם ישראל כולו את תרומתו העצומה של הרב דרעי לחיזוק הזהות היהודית ולשמירה על המסורת בישראל. הוא היה קול של תבונה והכלה, והשכיל לקרב רחוקים בדרכי נועם.

עולם התורה והרבנות איבד היום אחד ממנהיגיו הבולטים. יהי זכרו ברוך ותהא נשמתו צרורה בצרור החיים. תנחומי לאחיו יו”ר תנועת ש”ס הרב אריה דרעי שליט”א ולאחיו הגאונים ולכל בני המשפחה. מי ייתן ולא תדעו עוד צער, ובבניין ירושלים ננוחם”.

סגן יו״ר הכנסת, ח״כ משה רוט: “בצער רב קיבלתי את הידיעה הכואבת, על פטירתו של הגאון הגדול רבי יהודה דרעי זצ”ל רבה הראשי של באר שבע וחבר מועצת הרבנות הראשית. הרב דרעי פעל עשרות שנים להפריח את היהדות בבירת הנגב ובסביבתה וקירב רבים לאבינו שבשמים מתוך אהבה, סבלנות, מתינות וחתירה לאמת.

תנחומי הכנים למשפחתו הנכבדה, לרעייתו הרבנית שעמדה לימינו בעבודת הקודש כל השנים, לאחיו ח”כ הרב אריה דרעי – יו”ר תנועת ש”ס המעטירה והרה”ג ניסים דרעי – רבה של שכונת בית וגן, חבר נשיאות מפעל הש”ס וראש כולל ‘ראש פינה’ בירושלים ולכלל תושבי באר שבע. מי יתן שבזכות תורתו ומעשיו הגדולים, נזכה במהרה לתשועת עולמים”.

יו”ר ועדת הבריאות, ח”כ יוני משריקי:  “לב ישראל דואב עם הסתלקותו של הגאון הגדול, רבי יהודה דרעי זצ”ל, רבה של באר שבע וחבר מועצת הרבנות הראשית.

הרב דרעי זצ”ל היה דמות מופת של מנהיגות רבנית בת זמננו. הוא ידע לשלב בין עולם ההלכה המסורתי לבין אתגרי המציאות המודרנית, תוך שמירה על כבוד התורה וערכיה. זכה ובימים האחרונים הודפסו ויצאו לאור ספרים רבים שחיבר וכתב. פטירתו היא אבדה גדולה לעולם התורה ולעם ישראל כולו. יהי זכרו ברוך.

תנחומים לרעייתו ולבניו ולאחיו הגדול יו”ר התנועה הקדושה הרב אריה דרעי שליט”א ולכל בני המשפחה”.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: “בצער רב קיבלתי את הבשורה המרה על פטירתו של רבה של באר שבע וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל הגאון הרב יהודה דרעי זצ”ל. הרב דרעי חולל מהפך תורני בנגב, הרביץ תורה לרבבות, וקירב לב ישראל לאביהם שבשמיים. אני שולח את תנחומיי מעומק הלב למשפחה הדגולה, לרעיה, לילדים, לאחיו יו”ר תנועת ש”ס הרב אריה דרעי, ולכל תושבי באר שבע. יהי זכרו ברוך”.

שר המשפטים יריב לוין ספד: “אני משתתף בצערו של יו”ר ש”ס, ידידי הרב אריה דרעי על פטירתו בטרם עת של אחיו, הרב יהודה דרעי. אני יודע עד כמה הייתה חשובה מנהיגותו הרוחנית של הרב יהודה, ועד כמה הקשר ביניהם היה מיוחד והדוק. אני מאמין שכתביו ומורשתו שהותיר אחריו הרב יהודה יהיה בהם ולו מידה של נחמה על האובדן הגדול. אני שולח תנחומים מעומק לבי למשפחתו של הרב יהודה. יהי זכרו ברוך”.

יו”ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: “קיבלתי בצער עמוק את הידיעה על פטירתו של רבה של באר שבע הרב יהודה דרעי זצ”ל. תנחומים מעומק הלב לידידי יו”ר ש”ס הרב אריה דרעי ולכל המשפחה. הרב יהודה דרעי, תלמיד חכם, פוסק, ואב בית דין של עיר ואם בישראל. גדלותו בתורה, מעורבותו עם הבריות, זכויותיו והחיבור שלו לציבור יעמדו לו ולכל ישראל. ומחה ה׳ דמעה מעל כל פנים”.

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף: “בצער רב וביגון עמוק קיבלתי את הידיעה על פטירתו של הגאון רבי יהודה דרעי זצ”ל, רבה הראשי של באר שבע וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל.

הרב דרעי היה עמוד התורה והחכמה, מנהיג רוחני נואם בחסד, אהוב, מוערץ, ודמות משפיעה ומשמעותית בעולם היהדות. תרומתו לחברה הישראלית בכלל ולקהילת העיר באר שבע בפרט עצומה, הן בתחום הרוחני והן בתחום החברתי. הרב דרעי היה מורה דרך עבור רבים, פעל ללא לאות למען חיזוק הדת והמסורת, תוך שהוא מקרב יהודים מכל קצוות הקשת הישראלית. שולח תנחומים ליו”ר מפלגת שס הרב אריה דרעי ולכל בני המשפחה. פטירתו של הרב דרעי היא אבידה גדולה לעולם התורה, למשפחתו, לתלמידיו ולעם ישראל כולו. יהי זכרו ברוך”.

שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק ספדה: “יחד עם רבבות עם ישראל, מבכה את הסתלקותו של הרב יהודה דרעי זצ”ל, הרב הראשי לבאר שבע, תלמיד חכם גדול ואוהב ישראל אמתי, ידיד חברון בלב ובנפש. תנחומים מעומק הלב לאחיו ח”כ אריה דרעי, ולכל משפחתו הענפה. יהי זכרו הטוב ברוך”.

יו״ר הימין הממלכתי, ח״כ גדעון סער: “משתתף בצערו של יו״ר ש״ס ח״כ אריה דרעי על פטירת אחיו, הרב יהודה דרעי. ‏הרב יהודה דרעי היה תלמיד חכם, רב העיר באר שבע וחבר מועצת הרבנות הראשית. ‏תנחומי למשפחתו. ‏יהי זכרו ברוך”.

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ: ״אני מבקש לשלוח תנחומים מעומק הלב לחברי הרב אריה דרעי ולמשפחה כולה, על מותו של הרב יהודה דרעי זצ”ל. רבה הראשי של באר שבע וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, שאת רוב שנותיו הקדיש ללמידה וללימוד התורה ולשמירה על היהדות ומסורת ישראל.
יהי זיכרו ברוך.״

ח״כ מתן כהנא, המחנה הממלכתי: “‘ניצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש’. ‏משתתף בצער משפחת דרעי ובצערו של יו״ר ש״ס הרב אריה דרעי עם הסתלקותו של הרב הגאון יהודה דרעי לישיבה של מעלה.

‏זכיתי לפגוש את הרב דרעי בעת שכיהנתי כשר לשירותי דת. זכיתי לפגוש רב גדול ומאיר פנים שזכה להגדיל תורה ולהאדירה בעיר באר שבע.‏ ברוך דיין האמת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות