מרן הגר”ד לנדו נגד הממ”ח: “אוי לנו, גורמים רעה גדולה לציבור”

יוסף גרינבוים
|
ג' תמוז התשפ"ד / 09.07.2024 00:44
מרן ראש הישיבה במכתב תקיף נגד המעבר של מוסדות חינוך חסידיים לממ”ח: “מלבד הרעה שגורמים בזה לעצמם ולילדיהם, גורמים הם רעה גדולה לכלל הציבור החרדי, בפרצם פרצה כה גדולה בכרם בית ישראל, אשר אחריתה מי ישורנה • חזרו בכם מכל תכניותיכם לשנות צביון החינוך”

ביום ראשון התקיים כנס זיכרון של  נציגי מפלגת ‘דגל התורה’ לזכרו של מרן הגרי”ג אדלשטיין זצ”ל. בכנס הוקרא מכתבו של יורשו בהנהגה, מרן הגר”ד לנדו.

במכתב מחה ראש הישיבה נגד חצרות חסידיות העומדות לשלב את מוסדות החינוך שלהם בחינוך הממלכתי חרדי, לצד פתיחת בתי ספר חדשים של הממ”ח על ידי גורמים חרדיים נוספים.

מרן הגר”ד לנדו כתב:

“לנציגי הציבור חברי ‘דגל-התורה’ המתכנסים לזכרו וללימוד מדרכי הנהגתו של מורנו ומנהיגנו מרן הגרי”ג אדלשטיין זצ”ל.

כידוע עניין החינוך הטהור של ילדינו הי’ תמיד בבת-עיניהם של רבותינו גדולי הדור זצ”ל ועמדו המה כחומה בצורה לבל יתערב בו זר.

ובזאת הנני לחזק את ידי ראשי המוסדות המשמרים את החינוך בטהרתו ובצביונו כפי המסורה, ועומדים בגבורה מול כל הפיתויים למרות הקשיים הכלכליים המתרבים ומתחדשים, וכן את נציגי הציבור אשר עומדים כל העת לימינם בכדי שיוכלו לשמר את החינוך בטהרתו.

וזכור לכל עמידתו האיתנה על משמר החינוך של מרן הגרי”ג זצ”ל בערוב ימיו, נגד הכוונה להכניס תלמודי תורה תחת התכנית של הממ”ח.

וכעת שמועה רעה שמענו כי יש החפצים לקבל את תכנית משרד החינוך, וחלילה חלילה להכניס מוסדות חינוך תחת הממ”ח.

אוי לנו שכך עלתה בימינו.

וזאת עליהם לדעת, כי מלבד הרעה שגורמים בזה לעצמם ולילדיהם, גורמים הם רעה גדולה לכלל הציבור החרדי, בפרצם פרצה כה גדולה בכרם בית ישראל, אשר אחריתה מי ישורנה.

ועל כן תצא הקריאה לכל הנוטים לתכנית מדאיגה ומחרידה זו, חזרו בכם מכל תכניותיכם לשנות את צביון החינוך, ויד השם לא תקצר.

הכותב ברוב דאגה וחרדה.

דוב לנדו”

בכנס הזיכרון נחשפה בפני המשתתפים הקלטה חריפה של מרן הרב אדלשטיין זצ”ל, המורה לרבנים ולנציגי הציבור כיצד לפעול מול הרפורמה בחינוך החרדי – וקובע נחרצות: “זה כמו להעביר על דת”.

כפי שדווח, מוסדות חסידיים שקיבלו סמל מוסד ויעברו לזרם הממ”ח – ביניהם מוסדות קרלין, מוסדות צאנז, מוסדות ביאלה, מוסדות בעלז, מוסדות ויז’ניץ, מוסדות באיאן, ומוסדות כלל חסידי.

לפי הדיווחים, מוסדות חסידיים אלו, שהיו עד כה מוסדות פטור ללא לימודי ליבה ופיקוח, צפויים להתחיל ללמוד במסגרת הממלכתית-חרדית כבר בתחילת שנת הלימודים הקרובה.

כזכור, לפני הבחירות האחרונות לחם מרן הגרי”ג אדלשטיין זצ”ל נגד כוונת מוסדות בעלזא לאמץ מתווה מיוחד מול משרד החינוך, ו’דגל’ אף איימה בריצה נפרדת.