פוקס: פשיעה לאומנית הרימה ראש • נוער הגבעות: לך ואל תחזור

אלוף פיקוד המרכז בנאום הפרידה: "הפשיעה הלאומנית הרימה ראש. ההנהגה הרוחנית והמקומית מורתעת ולא מוצאת לצאת נגד תופעה זו בגלוי. זו אינה יהדות בעיניי, זה אימוץ דרכי האויב והליכה בחוקותיו" • נוער הגבעות: "נקווה שמחליפך ישכיל לתקן הנזקים שגרמת" • רגבים: שרוי בקונספציה
אריה ריבקינד וחיים טוויל
ב' תמוז התשפ"ד / 08.07.2024 19:00

במפקדת פיקוד המרכז התקיים אחר הצהריים (שני) טקס החלפת מפקד פיקוד המרכז, בהשתתפות הרמטכ”ל הרצי הלוי.

האלוף יהודה פוקס מסיים את תפקידו לאחר שבחודש אפריל הודיע לרמטכ”ל על כוונתו לפרוש מצה”ל.

פוקס אמר בטקס: “את ההתרגשות היום עוטפים גם רגשות כשלון ובושה על שלא עמדנו במשימת חיינו ולא מילאנו את חלקנו הברור בחוזה הבלתי כתוב בין צה”ל לחברה הישראלית. כקצין, ובעיקר כמפקד אוגדת עזה בעברי, אני נושא עמי צער וכאב חד ועמוק. רגשות אלה צובעים את סיום תפקידי והם ילוו אותי כל החיים. כל חיי ממש”.

הוא הוסיף: “בשלש השנים האחרונות נערכנו בפיקוד למצבי חירום ולשינוי מצב היסוד. תוכנית אלו אמורות לאפשר לצה”ל להתמודד גם עם שינויים משמעותיים. לפחות עד לעת זו, הצלחנו לשמור על הזירה שלא תהפוך לזירה עיקרית ולא תסיט את כוחות צהל ותשומת הלב מהדרום, הצפון וממטרות המלחמה”.

פוקס המשיך: “עשיתי ככל שביכולתי להגן על תושבי מדינת ישראל ותושבי האזור, התייחסתי בכובד ראש לכל אבן ובקבוק שהושלכו, וראיתי את עצמי אחראי לכל פצוע או פצועה בגוף או בנפש כל אחת ואחד שנפל צרב אותי. תחקרנו, למדנו והפקנו לקחים. לא תמיד הצלחתי. לעיתים נכשלתי. אשא איתי את מחיר הדמים לעד.

“לצערי הרב, בחודשים האחרונים כמו גם בשבוע האחרון, הפשיעה הלאומנית הרימה ראש, ובחסות המלחמה, ויצר הנקמה, זרעה פורען ופחד בתושבים פלסטינים שלא היוו כל איום. לדאבוני, ההנהגה המקומית וההנהגה הרוחנית ברובה, לא ראתה כמונו את האיום. היא מורתעת ולא מוצאת את הכוחות לצאת בגלוי ולפעול לאור ערכי היהדות שהיא מחנכת את ילדיה לאורם”.

הוא הדגיש: “גם אם הפורעים הינם מיעוט, הרי שהשותקים נוכח פשעיהם, אינם מוציאים אותם ואת מעשיהם מן הכלל ומכניסים בכך את הביקורת כלפי כולם. זו איננה יהדות בעיני. לפחות לא זו עליה גדלתי אני בבית אבי ואמי. זו אינה דרכה של תורה. מדובר על אימוץ דרכי האויב והליכה בחוקותיו. זו היתה אחריותי לפעול. וגם כאן למרבה הצער, לא תמיד הצלחתי”.

הוא לא נסוג מהקונספציה שקרסה ב-7 לאוקטובר – וציין: “יכולתו של פיקוד מרכז לעמוד במשימותיו, להגן על מדינת ישראל ותושבי הגזרה, תלויה גם בקיומה של רשות פלסטינית מתפקדת וחזקה, בעלת מנגנוני ביטחון אפקטיביים השומרים על החוק והסדר. זוהי נקודת המוצא של מפקד הפיקוד והיא נשענת על החלטת ממשלה. על אף אתגרי הביטחון, והם רבים, ערעור יזום, של המציאות הביטחונית בזירה זו, בתקופה זו, מסכן את ביטחונה של מדינת ישראל”.

לדבריו, “הדאגה לחייהם של אזרחים פלסטיניים עובדים, יצרניים, המנהלים את חייהם בכבוד, איננה רק אחריותו של מפקד פיקוד המרכז מכוח חוק, והיא איננה רק ערך מוסרי, היא גם משרתת את האינטרס הביטחוני של מדינת ישראל”.

לטענתו, “זריעת פחד בקרב אזרחי המדינה בצל אירועי השבעה באוקטובר, היא טעות מסוכנת. החברה הישראלית והחברה הפלסטינית מעורבות בגזרה, נוסעים ונעים על אותם כבישים. וחיים האחד לצד השני. על אף האתגר העצום בתקופה זו, עלינו למצוא את הדרך הנכונה לקיים בה חיים ולהבטיח אזרחות חפצת חיים”.

פוקס פנה לרמטכ”ל: “אני בוש ונכלם כמפקד אבל קודם כל כאזרח מההתקפות הפרועות שאתה חווה. זו שיטה שיש מי שאימץ אותה גם כאן – דברים איומים נאמרים, ואז מגיעה התנצלות רפה או חיזוק וחיבוק, עד להתקפה הפרועה וחסרת האחריות הבאה”.

פעיל ההתיישבות אלישע ירד מנוער הגבעות הגיב לפוקס בחשבון הטוויטר שלו: “נאום שלם של פוקס בלי מילה על גדודי הטרור שהוקמו בתקופתו והחזירו את יהודה ושומרון לימי טרום חומת מגן, על שבעת הלוחמים שנפלו בשנתיים האחרונות בערים הערביות – מספר שיא בלתי נתפס, על הירי הבלתי פוסק לעבר יישובי השרון והגלבוע ועל הגזרה שמשאיר אחריו ונמצאת רגע לפני רתיחה.

“לך. לך ואל תחזור. נקווה שמחליפך ישכיל לתקן את הנזקים שגרמת לפני שהם יתפוצצו לנו בפרצוף”.

ח״כ לימור סון הר מלך הגיבה על נאום “הפורעים”: “דבריו של האלוף פוקס בטקס פרישתו מצה”ל מדאיגים ומסוכנים. זהו נאום התהליכים של יאיר גולן על סטרואידים – ניתוק מוחלט מהמציאות בשטח והפניית אצבע מאשימה לכיוון הלא נכון.

“בעוד שהאלוף פוקס מתמקד ב’פשיעה לאומנית’ ו’פורעים יהודים’, הוא מתעלם לחלוטין מהסכנה האמיתית – הטרור הפלסטיני המתגבר. הקונספציה השגויה הזו שולטת ביהודה ושומרון ומסכנת את ביטחוננו.

“לאחרונה ספגתי ביקורת מעיתונאים המזוהים עם הימין על עמדותיי התקיפות. אך אני עומדת מאחורי דבריי – אנחנו בסכנה אמיתית כל עוד מפקדי צה”ל ממשיכים להתעלם מהאיום האמיתי ולהתמקד ב’סכנת ההקצנה’ בקרב המתיישבים. נערי הגבעות, אותם האלוף פוקס מכנה ‘פורעים’, הם אלה העומדים על משמר ארצנו. הם אלה המגינים על אדמות המולדת מפני השתלטות ערבית בלתי חוקית. במקום להאשים אותם, על צה”ל להתמקד באיום האמיתי – הטרור הפלסטיני”.

בו הר מלך הדגישה: “במיוחד מטרידה אמירתו של פוקס ש’יכולת הפיקוד לעמוד במשימות תלויה גם בקיום רשות פלסטינית חזקה’. זוהי אמירה מנותקת ומסוכנת. הרשות הפלסטינית מעודדת ומממנת טרור, וההבדל בינה לבין חמאס הוא רק ביכולת. אם הרשות הפלסטינית תוכל לעשות לנו אותו דבר כמו חמאס – היא תעשה זאת ללא היסוס.

“אני מקווה שהאלוף בלוט, מחליפו של פוקס, יבין שהסכנה האמיתית מגיעה מהערבים ולא מהמתיישבים היהודים. עליו לשנות את הקונספציה השגויה ולהתמקד באיום האמיתי על ביטחון אזרחי ישראל.

“הגיע הזמן שמפקדי צה”ל יפסיקו להתנצל ולהצטדק. עליהם להבין שתפקידם הוא להגן על אזרחי ישראל מפני אויבינו, ולא לרדוף את המתיישבים הנאמנים או לחזק את הרשות הפלסטינית. רק כך נוכל להבטיח את ביטחוננו ולשמור על ריבונותנו ביהודה ושומרון ובכל רחבי מדינת ישראל”.

תנועת רגבים הגיבה לדברי האלוף פוקס: “אנחנו משתדלים לכבד אנשי צבא וביטחון, אך האלוף בדימוס פוקס שוגה באופן חמור מאוד בהבנת המציאות ודבריו המנותקים על הרש”פ מעידים כאלף עדים שאלוף פיקוד מרכז עדיין שרוי בקונספציה איומה.

“בדבריו נחשף למעשה, כי תפיסת הבטחון שלו נשענת על הרשות הפלסטינית; אותו גוף המממן, התומך והמייצר טרור מדי יום באופן גלוי כפי שעלה במחקר “שוטרים ביום, מחבלים בלילה” שפרסמנו לאחרונה. עם הפרידה מהאלוף, ראוי שניפרד גם מתפיסות מעוותות אלו”.

במקום פוקס מונה האלוף אבי בלוט, בן ה-49, בוגר מכינת עלי, ששימש כמפקד אוגדת איו”ש, וכמזכיר הצבאי של ראש הממשלה עד להקמת ממשלת בנט-לפיד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות