מרן הגרי”ג אדלשטיין זצ”ל: “זה רפורמע, זה כמו להעביר על דת”

לקראת קרע עם אגו"י? בכנס זיכרון של נציגי 'דגל' לזכר הרב אדלשטיין זצ"ל נחשפה הקלטה בה הביע התנגדות חריפה לרפורמה בחינוך החסידי: "לא שותפים איתכם, אין לנו קשר איתכם" • על בנט-לפיד: "רואים שגם בממשלת שמאל לא הפסדנו כלום, היה שמאל ולא הפסדנו כלום, יש השגחה"
יוסף גרינבוים
ב' תמוז התשפ"ד / 07.07.2024 21:43

האם המעבר של מוסדות חצרות חסידיות לממ”ח יוביל לקרע בין אגודת ישראל ל’דגל’? בכנס הזיכרון של נציגי ‘דגל’ לזכרו של מרן הגרי”ג אדלשטיין זצ”ל נחשפה בפני המשתתפים הקלטה חריפה של מרן ראש הישיבה, המורה לרבנים ולנציגי הציבור כיצד לפעול מול הרפורמה בחינוך החרדי: “זה כמו להעביר על דת”.

הדברים מתפרסמים בעקבות המהלך של מוסדות חסידיים שקיבלו סמל מוסד ויעברו לזרם הממ”ח – ביניהם  מוסדות קרלין, מוסדות צאנז, מוסדות ביאלה, מוסדות בעלז, מוסדות ויז’ניץ, מוסדות באיאן, ומוסדות כלל חסידי.

לפי הדיווחים, מוסדות חסידיים אלו, שהיו עד כה מוסדות פטור ללא לימודי ליבה ופיקוח, צפויים להתחיל ללמוד במסגרת הממלכתית-חרדית כבר בתחילת שנת הלימודים הקרובה.

כזכור, לפני הבחירות האחרונות לחם מרן הגרי”ג אדלשטיין זצ”ל נגד כוונת מוסדות בעלזא לאמץ מתווה מיוחד מול משרד החינוך, ו’דגל’ אף איימה בריצה נפרדת.

ביום שני, ט’ אלול תשפ”ב, בשעת בוקר עלו לבית מרן הגרי”ג אדלשטיין הגאון רבי מאיר קסלר, חבר הכנסת משה גפני, וחברי המו”מ – לקבלת הוראותיו והדרכותיו לקראת פגישת משא ומתן עם נציגי אגודת ישראל.

הרקע לשיחה: הסכמת חלק מנציגי אגודת ישראל להוסיף לימודי חול בתלמודי התורה, בעוד מרן זצ”ל התנגד לכך נחרצות, ואף הורה בעקבות כך לנציגי דגל התורה להיערך לריצה נפרדת לכנסת. בהתקרב מועד סגירת הרשימות נקבעה פגישת משא ומתן ראשונה בין נציגי התנועות.

פתח מרן (המילים הראשונות חסרות בהקלטה): כתוב בגמרא שהבל פיהם של תינוקות של בית רבן יותר חשוב מהתורה של האמוראים. משהו לימודי חול, או פחות לימודי קודש, זה לא שייך, זה כמו להעביר על דת.

ר’ מוטי פלאי: הם לא בטוחים, הם אומרים כל הזמן שאנחנו לא נלך עם זה עד הסוף, שבסוף נוותר להם…

מרן: למה? למה לוותר?

ר’ מוטי פלאי: כי לא נרצה מחלוקת, ולא נרצה פה ולא נרצה שם…

מרן: מה שייך מחלוקת? מחלוקת עם הגמרא, עם השולחן ערוך!

ר’ מוטי פלאי: הם אומרים שזה יכול לעשות פה פילוג עם החסידים והליטאים.

מרן: מה זה שייך, יש שולחן ערוך, יש רמב”ם, טור שולחן ערוך, יש פוסקים, מה זה שייך.

גפני: הם אומרים, לנו יש רבי, ואנחנו רוצים, אנחנו לא אומרים לכם מה לעשות, אבל למה אתם אומרים לנו, אנחנו רוצים את זה.

מרן: מה הפירוש “הם רוצים”? אז אנחנו לא שותפים איתכם, אין לנו קשר איתכם, אתם לא משלנו. זה רפורמע.

גפני: אז הם אומרים תכניסו אותנו לחינוך העצמאי!

מרן: אבל גם שם זה פחות תורה, בחדרים זה יותר תורה, בחינוך העצמאי זה פחות תורה.

הרב קסלר: הם אומרים שלרבי שלהם יש עול כלכלי גדול להחזיק את כל המוסדות, עול כלכלי, והראש ישיבה אין לו כזה עול, הראש ישיבה אומר שיעור כל יום… הם לא אומרים את זה בתור… הם באמת מנסים להסביר את ההבדל בתפיסה.

מרן: אנוסים, אנוסים…

הרב קסלר: אבל שיבינו, הרבי שלהם יש לו עול, שהוא צריך לדאוג לכל החסידות, אז אין לו ברירה.

מרן: למה אין לו ברירה.

ר’ מוטי פלאי: אין לו כסף, לשלם למלמדים.

מרן: איך החדרים שלנו מתקיימים?

ר’ מוטי פלאי: קשה להם, אוספים כסף.

מרן: אז קשה, נו, מה זה שייך, יש איזה היתר לביטול תורה כשקשה? כתוב ברמב”ם, אפילו עני, עשיר, כל אחד חייב בתלמוד תורה. ותינוקות של בית רבן בודאי!

גפני: יכול להיות שאנחנו יכולים להציע להם, שאנחנו אם נהיה בקואליציה, וזה אנחנו צריכים להילחם בכל מקרה, שיגדילו את התקציבים שלנו, של הציבור החרדי.

מרן: נכון.

גפני: שיתנו לחדרים יותר כסף, ולחינוך העצמאי, ואז הם יקבלו יותר כסף, בלי לשנות שום דבר.

מרן: יקבלו בשביל מה—

גפני: בשביל החיידרים, כולם.

מרן: ואז יוכלו להמשיך ככה?

הנוכחים: כן.

מרן: טוב, זה בלי שינויים.

הרב קסלר: לפי החוק באמת, הרב גפני עבד על זה לפני שנים, תלמוד תורה שלנו, מוסדות פטור, זכאי לקבל 55 אחוז מהתקציב הכללי של כל תלמיד בממלכתי, למה? עשו חשבון שהוא כביכול לומד 55 אחוז מתכנית הליבה, הלימודי חול שממילא לומדים זה שווה פחות או יותר ל-55 אחוז לתכנית הכללית. אבל למעשה המדינה לא נותנת את זה, היא נותנת רק 20-30 אחוז. אם יצליחו שהמדינה תיתן לפחות את מה שהם כבר התחייבו בעבר וזה מופיע בחוק, 55, בעלז אומרים גם כן שלא תהיה להם בעיה, אז הם יהיו מרוצים מזה.

רק מה הם אומרים? בשלמא אם ייכנסו לממשלת ימין אחרי הבחירות, אז יש סיכוי לקבל את זה, אבל מה יקרה אם נתניהו לא יצליח להביא 61. אם יהיה ממשלת שמאל ולא ירצו להיכנס לממשלת שמאל, מה יהיה אז?

מרן: אנחנו רואים שגם בממשלת שמאל למעשה לא הפסדנו כלום, היה ממשלת שמאל, ואנחנו לא הפסדנו כלום, יש השגחה! לא הפסדנו כלום. לא הפסדנו, לא היה שום הפסד. היה ממשלת שמאל, אבל אנחנו לא הפסדנו.

גפני: כן, זה נכון.

מרן: יש השגחה, לפי הזכויות יש סייעתא דשמיא.

ר’ מוטי פלאי: אבל הרבה דברים היה ממש כפסע… כחוט השערה.

מרן: כחוט השערה, נכון, אבל החוט השערה הזה “אין בין גיהינום לגן עדן אלא חוט השערה”.

ר’ מוטי פלאי: צריך ברכה לסייעתא דשמיא.

מרן: סייעתא דשמיא, אם עושים דברים טובים יש סייעתא דשמיא.

גפני: הראש ישיבה לוקח על עצמו פה…

מרן: אני לא לוקח על עצמי, זה אי אפשר אחרת, אסור אחרת, השולחן ערוך מחייב!

ר’ מוטי פלאי: רוצים ברכה.

הרב קסלר: שיתקיים האמת והשלום אהבו.

מרן: בעזרת השם.

הרב קסלר: בלי לוותר על האמת, אבל שיישאר מצב של שלום.

מרן רבינו: סייעתא דשמיא.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות