לא תאמינו מה הסיפור מאחורי אחת התמונות הכי מפורסמות בעולם?

מעטים אם בכלל יודעים, אך התמונה אולי המפורסמת בעולם צולמה במצלמת פילם ולא יוצרה בפוטו שופ • מתי היא צולמה? • מי הצלם? • כמה הוא קיבל עבור התמונה? • ואיך נמסרה התמונה לידי נמעניה?
דוד ליבוביץ
א' תמוז התשפ"ד / 07.07.2024 20:14

מהי התמונה הזכורה ביותר ממערכת ההפעלה ווינדוס XP?

נכון, תמונת המסך המפורסמת, בה נראים גבעות מוריקות מתחת לשמים תכולים מעוננים קלות. לא הרבה יודעים שהתמונה הזאת צולמה במצלמת פילם ולא יוצרה בפוטושופ. היא מכונה אגב, ‘שלווה’.

על פי אתר ‘וואלה’ – התמונה צולמה ב-24 ביוני 1996 במחוז סונומה שבקליפורניה על ידי הצלם האמריקאי צ’ארלס או’ריר (כיום בן 81), מיד בתום סופה שפקדה את המקום. זה היה מקרה פשוט של “להיות במקום הנכון, בזמן הנכון”, כשלאו’ריר לא היה שמץ של מושג שתמונת נוף שגרתית תהפוך לאחת התמונות הנצפות ביותר בעולם.

בראיון ל-People סיפר או’ריר: “אני תמיד נושא איתי מצלמה, כי אתה פשוט אף פעם לא יודע מתי תזדקק לה. נהגתי לעצור לעתים קרובות כדי לצלם. אני חושב שהנוף שם היה כל כך יפה” [תרגום, וואלה]. או’ריר סיפר שהגיע למקום ממש במקרה, בעת שנסע לבקר את חברתו, דפנה לרקין (עמה הוא התחתן מאוחר יותר), בסן פרנסיסקו. כאשר נהג באזור שבקליפורניה, הבחין לפתע בנוף, שלף את המצלמה שלו ולכד את הרגע. למרות המראה הרגוע והטבעי, הכביש ממנו צולמה התמונה מסוכן ועמוס במיוחד.

או’ריר העלה את התמונה לשירות Corbis, שאותו הקים ביל גייטס בשנת 1989. גייטס הבחין בתמונה, התאהב בה מיד והציע לו “הצעה כספית שאי אפשר היה לסרב לה” תמורת הזכות להשתמש בצילום הזה כרקע ברירת המחדל של ווינדוס XP. במיקרוסופט לא היו מוכנים לחשוף את הסכום המדויק, אך יש שטוענים כי מדובר בסכום של למעלה מ-100 אלף דולר לתמונה בודדת, שזה המחיר הגבוה ביותר אי פעם שאדם שילם עבור תמונה.

“כשזה בפילם, מה שאתה רואה זה מה שאתה מקבל”, אמר או’ריר והסביר שצילם את התמונה באמצעות מצלמת Mamiya RZ67 עם Fuji Film צבעוני וחצובה: “לא היה שום דבר חריג. השתמשתי בפילם שהיו לו צבעים מבריקים יותר, ה-Fuji Film באותה תקופה, והעדשות של ה-RZ67 היו פשוט יוצאות דופן. הגודל של המצלמה והפילם ביחד עשו את ההבדל ואני חושב שזה עזר לתמונות ‘בליס’ להתבלט עוד יותר. אני חושב שאם הייתי מצלם אותה ב-35 מילימטר, לא היה לה את אותו אפקט”.

העסקה עם מיקרוסופט לא הייתה פשוטה.

או’ריר קיבל סכום כל כך גבוה על התמונה שחברת השליחוית “פדקס” סירבו לגעת בה בעקבות הוצאות הביטוח הגבוהות. פירוש הדבר היה שאו’ריר נאלץ לעלות על מטוס ולמסור באופן אישי את הצילום המקורי במשרדי מיקרוסופט בסיאטל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות