נחשף הסכם האיחוד בין מפלגות מרצ והעבודה: השריונים והחובות

במהלך שזוכה כבר לביקורת למרצ ישוריינו המקום ה-4 וה-7 ברשימה המאוחדת בבחירות לכנסת הבאה • בעת הגשת הרשימה המשותפת לכנסת ה- 26 לא יוגש הסכם בדבר צירוף של מפלגות, כך שלא תתאפשר התפלגות אחרי הבחירות אלא בדרך של שליש סיעה
קובי פינדרוס
א' תמוז התשפ"ד / 07.07.2024 19:29

שבוא לאחר הודעת האיחוד של מפלגת העבודה ומרצ למפלגת “הדמוקרטים”, ובאתר ‘וואלה’ נחשף הסכם האיחוד בין המפלגות, כשבראשו – שיריון שני מושבים למפלגת מרצ בעשיריה הראשונה.

מההסכם, עולה כי האיחוד בין המפלגות הוא בעיקרו בריצה ברשימה משותפת לקראת הבחירות הבאות – אך רוב המוסדות של העבודה ומרצ יישארו עצמאיים כשתי מפלגות נפרדות.

בהמשך, בסעיפים הבאים, מפורט מה בדיוק כולל האיחוד הפוליטי בין המפלגות ומרצ – ומעיון בהסכם המלא עולה כי האיחוד מתבטא כרגע בעיקר בשם המפלגה “הדמוקרטים” וברשימה לכנסת. ההסכם מדגיש כי שתי המפלגות לא ימוזגו לתאגיד אחד, ולא תתבצע שום העברה של נכסים או חובות ביניהן, וכל הכספים, ההוצאות וההכנסות המפלגתיות ימשיכו להתנהל בנפרד.

בנוסף, הסיעות שלהן בהסתדרות, במוסדות הלאומיים, וברשויות המקומיות, יהפכו לסיעות יציגות תחת השם “הדמוקרטים” אבל לא יאוחדו בשלב זה אלא רק “יפעלו על מנת לייצר שיתופי פעולה בין הסיעות”.

בעניין הרשימה לכנסת – למרצ ישוריינו המקום ה-4 וה-7 ברשימה המאוחדת בבחירות לכנסת הבאה. מההסכם עולה כי המיקומים שהובטחו למרצ לא יידחקו כתוצאה משריוני יו”ר המפלגה או הבטחות ייצוג אחרות שקיימות במפלגת העבודה כמו מושבים, קיבוצים, דרוזים וערבים. לכן, בהינתן שגולן ישריין מישהו במקום ה-2, עשוי להיווצר מצב שמי שייבחר 2 בפריימריז במפלגת העבודה ימוקם רק במקום החמישי.

ההסכם תקף רק לבחירות לכנסת ה-26. בבחירות שלאחר מכן, כך לפי ההסכם, לא תינתן הבטחת ייצוג לנציגי מרצ – ומרצ בעצם תוכל לחזור להתמודד עצמאית.

בצד הכלכלי, מרצ, שנמצאת בחובות מהבחירות האחרונות בהן לא עברה את אחוז החסימה, תזכה למימון מפלגות של מנדט אחד – כשני מיליון שקלים בשנה. ההסכם קובע עוד כי בעת הגשת הרשימה המשותפת לכנסת ה- 26 לא יוגש הסכם בדבר צירוף של מפלגות, כך שלא תתאפשר התפלגות אחרי הבחירות אלא בדרך של שליש סיעה. מלבד זאת, ההסכם לא מפרט את תנאי סיום השותפות או מה יקרה במידה ומי מהצדדים יפר אותו.

במפלגת העבודה יש כבר ביקורת על ההסכם, שכולל שתי הבטחות ייצוג לנציגי מרצ בעשיריה הראשונה בבחירות הבאות, ונשמעת הטענה שגולן שילם מחיר כבד מדי עבור מה שמרצ מביאה לשולחן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות