בית המשפט קבע: גדעון לוי לא אמר אמת בעלילה על ישיבת חומש

חיים טוויל
|
א' תמוז התשפ"ד / 07.07.2024 16:11
בית משפט השלום בבת ים קבע כי אמירתו של העיתונאי גדעון לוי לפיה תלמידי ישיבת חומש תלו פלסטיני על עץ ושרפו את כפות רגליו אינה תואמת את הראיות בתיק וסביר שהאירוע כלל לא קרה • עו”ד מנשה יאדו: “גדעון לוי, העיתונאי המפורסם, לא שימש כאן יותר משופר של עלילת כזב מפוקפקת של שונאי ישראל”

שופט בית המשפט השלום בבת ים אודי הקר קבע בפסק דין כי העיתונאי גדעון לוי שיקר כשסיפר בשידור על אנשי חומש שכביכול תלו פלסטיני על עץ ושרפו את כפות רגליו.

“הנתבע לא עמד בנטל ההוכחה להוכיח את הטענה בדבר האירוע בו לטענתו נער 17 פלסטיני נתלה ורגליו נשרפו. לא הוכח שהנער נתלה על עץ ורגליו נשרפו”, נכתב בפסק הדין.

השופט ציטט את דבריו של לוי בשידור בערוץ 13 אז כינה את אנשי חומש “תתי אדם” בשל אירוע שראה: “אני הייתי כמה פעמים בחומש וראיתי את האנשים, וראיתי איך הם מתנהגים, וראיתי פלסטיני שאנשי חומש תלו אותו על עץ ושרפו לו את הרגליים”.

השופט הוסיף בפסק הדין: “הנתבע אמר בפרסומו, ‘ראיתי פלסטיני שאנשי חומש תלו אותו על עץ ושרפו לו את הרגליים’. בפועל התברר כי הנתבע לא ראה את האירוע אלא אך שוחח עם הנער הפלשתיני. מהראיות בתיק לא הוכח כי האירוע התרחש כמתואר”.

פסק הדין ניתן  בתביעת לשון הרע שהגישו ראש ישיבת חומש הרב אלישמע כהן ומנהל הישיבה שמואל וונדי, באמצעות עו”ד מנשה יאדו מחוננו,  נגד העיתונאי מ’הארץ’ בשל דברים שאמר בשדיור בערוץ 13.

במהלך הדיונים הציג עו”ד יאדו ממצאים אשר הפריכו את דבריו של לוי מכל וכל.

לוי טען כי נער פלסטיני בשם טארק זביידי הגיע לעשות פיקניק סמוך לחומש ותלמידי הישיבה תלו אותו מידיו על עץ, ושרפו את רגליו בעודו תלוי ואף ריססו את פניו בגז מדמיע.

יאדו הציג בדיון תמונה של זביידי בה הוא נראה בתוך ג’יפ צה”לי לאחר האירוע כאשר עיניו פקוחות לרווחה, וזאת בסתירה לטענה כי רוסס בגז מדמיע והיה כמעט מעולף. גם בדו”ח הצה”לי נרשם כי הגדוד לא הכיר אירוע עם גז מדמיע.

בנוסף, הציג יאדו מסמך רפואי מבית החולים הפלסטיני מיום האירוע בו לא מוזכר כלל קיומן של כוויות – ובכך מפריך את הטענה לשריפת רגליו של זביידי.

עו”ד יאדו חשף, כי לדברי מ”פ הגזרה, הודה זביידי בתשאול שנערך לו כי הוא בא עם חבריו לזרוק אבנים לעבר תלמידי הישיבה ולא שוטט באזור בטיול סתמי.

בחקירתו הנגדית לא נתן גדעון לוי הסבר כלשהו לכך שלא הביא את זביידי להעיד על אשר אירע לו, לטענתו – כך שהעלילה נותרה בלא כל גיבוי ראייתי קביל כלשהו.

למרות הממצאים שהציג עו”ד יאדו קבע בית המשפט כי לוי לא אמר לשון הרע על יחידים, אלא על ציבור ודחה את תביעת הפיצויים על סך 500,000 שקלים.  יחד עם זאת, קבע בית המשפט כי לוי לא הוכיח את טענתו לגבי ישיבת חומש והראיות שהוגשו מפריכות אותה.

עו”ד יאדו: “עלילת חומש של גדעון לוי הופרכה עד היסוד, בית המשפט קבע שלא עומדות ללוי לא הגנת אמת דיברתי ולא הגנת תום הלב. השקר בדבר כוויות חמורות כביכול הופרך במסמכים רפואיים, השקר בדבר עילפון וגז מדמיע הופרך בתמונה מהשטח ומיומן המבצעי הצבאי, גדעון לוי, העיתונאי המפורסם לא שימש כאן יותר משופר של עלילת כזב מפוקפקת של שונאי ישראל, אותה עיטר הוא באמירות אנטישמיות, וממנה הוא לא חוזר כלל, גם לאחר שכשל להוכיחה ולאחר שהופרכה היא בבית המשפט”.