נתניהו לגלנט: ‘מה שאתה עושה עם הגיוס – שיא הציניות והפוליטיזציה’

שר הביטחון הצהיר בישיבת הממשלה כי יש צורך דחוף בהארכת שירות חיילי החובה והמילואים - והדיון גלש למתקפה של השרים עליו • קרעי: "איך את הארכת השירות הסדיר אתה מסכים להעביר שלא בהסכמה רחבה ובחוק הפטור מגיוס את דורש הסכמה כזו ונותן לגנץ פתח להפלת הממשלה?"
יוני גרין
א' תמוז התשפ"ד / 07.07.2024 14:51

שר הביטחון יואב גלנט העניק היום (ראשון) בישיבת הממשלה סקירה על הצורך בהארכת שירות חיילי החובה והמילואים.

שירות החובה אמור היה להתקצר מ-32 חודשים ל-30, אך בעקבות המלחמה דרשו בצה”ל להאריך את השירות ולהחזיר אותו למתכונת של 36 חודשים, עקב המחסור ההולך והגובר בחיילים, בצד האיום המתמשך בזירות השונות.

השר גלנט הזהיר כי האיום גובר וסדר הכוחות צומצם באופן משמעותי ולכן נדרשת פעולה דחופה: “מאיפה אתם מתכננים שנביא חיילים? איך אתם רוצים שצה”ל ימשיך להילחם?”

אלא שלפי דיווח ב’כאן חדשות’, מהר מאוד הדיון גלש למתקפה של השרים על שר הביטחון –  שלא נשאר חייב.

הציטוטים מהדיון:

השר קרעי לשר גלנט: מגיע לכאן שר הביטחון ודורש דבר שחשוב לביטחון המדינה. זה חשוב לכולנו. אבל את זה הוא מוכן להעביר גם בלי האישור של גנץ. אבל חוק אחר שגם צפוי לגייס חיילים, שאם לא יעבור, יגרום למלחמת עולם, בין היתר בגלל החוק הזה, ויביא להפלת הממשלה, מה שיפגע בביטחון המדינה וייתן ניצחון לסינוואר, כאן אומר שר הביטחון – ‘בלי אישור של גנץ אני לא מוכן’ – הכיצד?

השרה גילה גמליאל: זה מה שיש לכם להגיד עכשיו? מגיע לכאן שר ביטחון וזועק את זעקתו – שיח חייב להיות רק ענייני.

השר קרעי: כבר יצאת בטריקת דלת, מוזמנת לצאת שוב.

קרעי לגלנט: הסכמה רחבה זה שם קוד לתת לגנץ פתח להפלת הממשלה.

השרה עידית סילמן: אני מסכימה. בממשלה הקודמת שהייתי בה, אף אחד לא חיפש הסכמה רחבה. גם לא שר הביטחון גנץ”.

השר גלנט: מול האיום הגובר בצפון – מסרבים להאריך את שירות הסדיר, מול הטרור ביו”ש – מסרבים להאריך את גיל הפטור ממילואים, מול התוקפנות האיראנית – עושים פוליטיקה במקום להגיע להסכמות.

השר אלי כהן: בתור שר האנרגיה אני פונה אליך שר הביטחון שתקדיש את אותה האנרגיה שאתה מקדיש להארכת השירות ל-36 חודשים בשביל להעביר את חוק הגיוס.

גלנט: האיום גובר וסדר הכוחות  יורד, איך אתם רוצים שצה”ל ימשיך להילחם? מאיפה אתם מתכננים שנביא חיילים?

קרעי: איך את הארכת השירות הסדיר אתה מסכים להעביר ככה ובחוק הגיוס אתה מתעקש על ההסכמה של גנץ?

גלנט: ביטחון ישראל זה לא פוליטיקה. ביטחון הוא התנאי לקיום שלנו. יש הבדל בין הצורך לגייס חיילים לבין הצורך לפטור אנשים משירות.

השרה סילמן אמרה בהמשך: “כל אלה שהיו חברים בממשלה הקודמת הם צבועים, היום הם תוקפים את אותו החוק שקידמו בכל הכוח בממשלה הקודמת. כשהייתי יו”ר הקואליציה, הובלתי את חוק הגיוס, אותו החוק בדיוק, כולם היו בעדו והיום הם פתאום נגד. כל הממשלה ראתה בחוק הזה הישג. גם רע”ם הסכימו לתמוך בחוק גיוס”.

בהמשך פנתה סילמן לשרים החרדים: “תביאו את הקדושה לצה”ל, אתם צריכים להיות בתפקידים בכירים, כולל במטכ”ל”.

גלנט הגיב לסילמן: “בשביל להיות רמטכ”ל, צריך להתחיל מטוראי”.

לפי ‘ישראל היום’, ראש הממשלה ענה לגלנט לאחר סיום דבריו: “מה שאתם עושים עם חוק הגיוס זה שיא הציניות והפוליטיזציה. הרי חוק הגיוס הוכן על ידי גנץ ומערכת הביטחון, בממשלה של לפיד, בנט וליברמן. אז מה השתנה? מה שהשתנה זה הנכונות של החרדים להתגייס בעקבות המלחמה. יש כאן הזדמנות היסטורית לעשות את הדבר הנכון ולהביא לגיוס של אחינו החרדים”.

נתניהו המשיך ותקף את גלנט בכך שהוא מוביל להפלת הממשלה: “מי שנותן לאופוזיציה זכות וטו זה פוליטיקה, נותן להם את האפשרות למנוע גיוס חרדים במטרה אחת: להפיל את הממשלה, דבר שיעצור את שחרור החטופים ויביא תבוסה במלחמה.  יש חוק. מגדיל משמעותית את גיוס החרדים. הצורך לתת לבני גנץ את הווטו זה פוליטיקה. הם לא רוצים גיוס חרדים, הם רוצים משבר”

נתניהו אמר לשרים: “יש לכם שבוע להגיע להסכמות. לא צריך לכרוך בין הארכת השירות והמילואים לחוק הגיוס. עד שבוע הבא נגמור עם זה”.

השר יצחק גולדקנופף הגיב: “זה מותנה בזה שתחזיר את הכסף לישיבות”.

לאחר סיום הדיון קרעי הגיב להדלפות שפורסמו: “תסתכלו על הציטוטים שיוצאים מישיבת הממשלה מטעמו של גלנט. שר הבטחון הכושל הוא זה שעושה פוליטיקה על גב חיילינו. כשהוא רוצה לקבל ליטוף תקשורתי, הוא דורש הסכמה של גנץ. למרות שהוא יודע שזה פוגע בבטחון המדינה. כשאין לו עניין פוליטי, הוא לא דורש זאת, ואז מוציא ציטוטים כגיבור גדול וא-פוליטי.

“הביתה! מי ששבוי בתפיסה של רפיסות ופוליטיזציה של המערכת, לא ראוי להנהיג את חיילינו ולא יעזרו לו כמה ציטוטים מחמיאים בתקשורת”.

השרים קיבלו משר הביטחון סקירה בנושא, ועל שינויים נוספים בחוק המילואים. הוראת השעה שביקשו לאשר בממשלה להארכת שירות המילואים לא אושרה על ידי הכנסת. עם זאת, במערכת הביטחון דרשו לקדם את שתי ההצעות, בשל הצורך בכוח אדם בצה”ל. ההצעה להארכת שירות הסדיר זכתה הן להתנגדות פוליטית והן להתנגדות ציבורית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות