הרפורמיסט מסעוד פז’שכיאן נבחר לנשיא איראן: למה בישראל מרוצים?

נתן פרל
|
א' תמוז התשפ"ד / 07.07.2024 00:32
פז’שכיאן בן ה-69 הבטיח לקדם מדיניות חוץ פייסנית להפגת המתח מול טהראן • נשיא איראן הנבחר לא ישנה את היחס כלפינו, אבל השר ישראל כ”ץ רואה בבחירתו נקודת אור: “הציבור שלח בבחירות מסר ברור של רצון בשינוי והתנגדות למשטר האייתולות”

הנשיא החדש של איראן הוא המועמד הרפורמיסטי מסעוד פזשכיאן, שזכה היום (שבת) בסיבוב השני בבחירות לנשיאות באיראן.

פז’שכיאן קיבל 53.6% מקולות הבוחרים בהתמודדות מול המועמד השמרן סעיד ג’לילי.

שיעור ההצבעה בבחירות עמד על 49.8%.

עם היוודע תוצאות הבחירות, אזרחים רבים יצאו לחגוג ברחובות שכן פזשכיאן הסתייג לא פעם מהיחס של משמרות המהפכה למפגינים נגד המשטר במחאות הגדולות שנערכו בשנת 2009, 2018 ו-2022.

על פי רויטרס, במערב צפויים לברך על זכייתו של פז’שכיאן בן ה-69, משום שהבטיח לקדם מדיניות חוץ פייסנית להפגת המתח מול טהראן וחזרה להסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015,  והוא צפוי להקל את הדיכוי על האזרחים.

עם זאת, על פי שיטת הממשל באיראן, לנשיא אין אפשרות להוביל לשינוי משמעותי בתוכנית הגרעין – נושא בו למנהיג העליון עלי חמינאי יש סמכות מלאה.

יצוין, כי הנשיא הנבחר הדגיש כי ינסה לתקן את היחסים עם העולם המערבי, אך אין בכוונתו לעשות זאת גם עם ישראל.

שר החוץ ישראל כ”ץ התייחס במוצאי שבת לתוצאות הבחירות לנשיאות איראן: “הציבור באיראן שלח בבחירות מסר ברור של רצון בשינוי והתנגדות למשטר האייתולות. כעת העולם חייב להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור ולדרוש את ביטול תוכנית הגרעין והפסקת התמיכה בארגוני הטרור. זהו הסיכוי היחידי לממש את השינוי”.